• TheQofLnB

Är ni överens om efternamn???

Vi ska gifta oss nu till försommaren och har börjat prata om det här med namnfrågan. Jag ahr tagit upp frågan ganska många gånger men nu måste vi prata om det.
    Jag har ingen jäääättevanligt namn men inte heller ovanligt och det låter hur som helst ganska ordinärt, det är fint men just ordinärt. Min Fästman har ungefär samma namn. Eller ett namn i precis samma kategori.

Jag har liksom sett fram emot att byta namn men inte till hans. Eller gärna till min fästmans namn om det hade varit ett annat.

Hur gör ni? Är alla bara sådär romatniskt överens eller?
    Jag är ganska flexibel, tycker jag själv och kan fundera på flera olika alternativ och jag ber inte honom att byta till mitt nuvarande namn men han vill prompt ha kvar sitt eget och jag vill inte byta för att byta till ett likadant som jag redan har...

Snälla säg att det finns nåååågon som sitter i samma dilemma...

• Svar på tråden Är ni överens om efternamn???
  • MarieFredrik

Oj detta verkar var ett hett ämne som sagt! Jag har själv ett relativt ovanligt efternamn och min blivande man har ett sson-namn. Han vägrar byta så jag kommer att ta mitt flicknamn som mellannamn och lägga till hans. Jag vill gärna att hela familjen har samma efternamn om vi får barn men vill heller inte "ge upp" mitt efternamn. Så nu är båda nöjda och glada! :)

• kikel

Jag skulle inte dröma om att behålla mitt namn, jag vill ha hans namn och så kommer det bli

• brud2011

Vi har båda ett av dom vanligaste -sson namnen och först var vi inne på att ta min mormors flicknamn, men sen ändrade vi oss och ville ta hans mormors ursprungliga flicknamn.
    Men nu har vi bestämt oss för att ta ett helt nytt och hittat ett som vi till 99% kommer ta, och då är vi dom enda att heta det.

• anne på grönkulla

Alltså i nån formell mening är det inte självklart att heta vare sig deta ena eller det andra. I lagens mening har ett gift par rätt att ta vilket som av de 2 efternamnen som gemensamt namn, eller att behålla varsitt - inget är mer självklart än det andra av de alternativen.

Sen kan jag också tycka att ingen har rätt att bestämma vad nån annan ska heta. Dvs i vårt fall kan jag veta om jag själv vill byta eller inte men jag kan inte kräva att min man ska heta det ena eller det andra.

För det tredje så kan jag tycka att den av parterna i äktenskapet som tycker det är mest viktigt att heta samma, den kan gott kosta på sig att byta namn.

I vårt fall har det varit självklart att behålla varsitt namn. Efter snart 5 års äktenskap är det inget vi funderar över eller känner oss mindre gifta av.

• FramtidaFruSandberg

Det känns ganska skönt att det inte bara är jag och min sambo som har detta problem. Inget av våra efternamn är jättevanligt (men inte heller jätteovanligt) och jag har inget emot att byta. Jag har bara så svårt för mitt förnamn och hans efternamn tillsammans (låter som en gammal torr lågstadielärare, och det känner jag mig inte som). Han vill inte byta till något annat så vi lär väl få heta varsitt efternamn (vilket jag tycker känns tråkigt)

• 31Juli

Jag ska ha dubbelnamn och sambon har bara sitt, hans är ovanligt, bara hans släkt heter så. Men jag vill samtidigt ha kvar mitt eget.

• KatjaB

hahaha, ska du heta BUSS?
    vilken tur att du heter niini och inte mini

Niini skrev 2010-01-19 13:23:00 följande:
    Vad säger gubben om den orsaken? ;)Vad jag egentligen ville få fram var väl varför ni svenskar måste krångla till det så otroligt?! Här i grannlandet tar man (till 95% ungefär) mannens namn utan att sitta o fundera desto mer på det. Buss är kanske inte världens finaste efternamn, men jag väljer att gifta mig med min sambo och nu råkar han heta det nu så är det bara så att då heter jag det efter bröllopet också.
  • Fårävvör

Vi har också snackat efternamn en del. Vi har båda mycket vanliga namn (även om mitt ändå alltid behöver stavas...) och vill väldigt gärna ha samma namn. Dessutom vill jag helst inte behålla mitt efternamn (av flera orsaker) så då kan man ju tycka att saken är biff, vi tar hans namn helt enkelt...

MEN, i mitt yrke är ändå efternamnet viktigt (klaga och hacka hur mycket ni än vill...) och en del av min yrkesidentitet (men jag ser det inte som en del av min personliga identitet). Så det vettigaste vore egentligen att inte byta namn alls. Men det vill jag ju. Och av samma anledningen borde jag heller inte ta min sambos ubervanliga efternamn.

Till sist har sambon aldrig ens tänkt tanken på att byta efternamn (är det typiskt killar i allmänhet?) men han förstår mina tankar. Så jag har väl sått ett frö i alla fall, det är över ett år kvar till bröllopet, så vi hinner nog fundera några gånger till! Men hur vi ska göra, det vet jag inte...

• Moi mokulat

Byt helt till ett annat släktnamn.

• CeKe

Vi är inte heller helt överens. Mitt är mer ovanligt, även om inget av våra är varken supervanligt eller superovanligt.. Kece är dock orubblig, han vill inte byta. Får inget skäl varför dock! Antar att det är jag som kommer att ge mig. Dubbelnamn vore jobbigt eftersom jag har tre förnamn. Blir så väldigt långt när man måste fylla i samtliga i sådana fall

Olika efternamn vore lite trist tycker jag, även om även den tanken lockar lite. Får se hur det blir!

Svar på tråden Är ni överens om efternamn???