• TheQofLnB

Är ni överens om efternamn???

Vi ska gifta oss nu till försommaren och har börjat prata om det här med namnfrågan. Jag ahr tagit upp frågan ganska många gånger men nu måste vi prata om det.
    Jag har ingen jäääättevanligt namn men inte heller ovanligt och det låter hur som helst ganska ordinärt, det är fint men just ordinärt. Min Fästman har ungefär samma namn. Eller ett namn i precis samma kategori.

Jag har liksom sett fram emot att byta namn men inte till hans. Eller gärna till min fästmans namn om det hade varit ett annat.

Hur gör ni? Är alla bara sådär romatniskt överens eller?
    Jag är ganska flexibel, tycker jag själv och kan fundera på flera olika alternativ och jag ber inte honom att byta till mitt nuvarande namn men han vill prompt ha kvar sitt eget och jag vill inte byta för att byta till ett likadant som jag redan har...

Snälla säg att det finns nåååågon som sitter i samma dilemma...

• Svar på tråden Är ni överens om efternamn???
  • marrieme

Vi har två son efternamn som börjar på samma bokstäver med.. i princip samma namn, bara 2 bokstäver mer i mitt..
    Å han vill absolut inte byta till mitt, å jag vill absolut inte byta till hans, ser ju precis likadant ut i skrivstil....

Så, eftersom vi ville ha ett gemensamt efternamn men inte varandras, så hittade vi på ett nytt =)
    som båda älskar!

• sigma

Jag bestämde mig efter väldigt många om och men för att ta hans namn =)Vi har båda väldigt ovanliga namn, men jag vill hellre heta samma än att behålla mitt "bara för att", och dubbelnamn tilltalar mig inte alls! Och hans namn är ju faktiskt lika fint som mitt =)

• Alcanada 20 Sep 2010

Jag skulle tycka de var kul att byta efternamn. Men vi båda heter Andersson. Svinkul lixom! Man har ju drömt om att få byta efternamn den dagen man gifter sig. Även om min blivande man skulle heta Eriksson så skulle jag absolut ha bytt! =)

• Bride in leather

Alcanada

Hitta på ett nytt efternamn??

• Bride in leather

Jag har funderat på att ta sambons efternamn innan mitt typ med bindesstreck..Han heter ett sson-namn.Jag har ett mycket ovanligare efternamn och barnen har mitt.

Får se,han tycker inte att det är så viktigt.

• Fru Osbeck

Alcanada 20 Sep 2010 skrev 2010-04-08 17:02:33 följande:

Jag skulle tycka de var kul att byta efternamn. Men vi båda heter Andersson. Svinkul lixom! Man har ju drömt om att få byta efternamn den dagen man gifter sig. Även om min blivande man skulle heta Eriksson så skulle jag absolut ha bytt! =)
    Jag håller med dig
  • Andelle

Fru Osbeck skrev 2010-04-08 12:51:54 följande:

Haha ok då inte så värst gammal. Men man kan tänka så här. Mannen byter oftast inte efternamn. OM ni skulle separera någon gång så är det högst troligt att bruden byter efternamn och inte mannen. Vilket efternamn ska barnen ha då om man har barn?
    Men barnen byter väl inte efternamn för att föräldrarna skiljer sig, jag förstår inte alls vad du menar om jag ska vara ärlig.

Min blivande tar förövrigt mitt namn, inget svårt val då han har Sveriges vanligaste efternamn och mitt namn har runt 50 stycken.
  • Fru Osbeck

Jag ska förklara
    Om vi skulle separera och jag gifta om mig så kommer jag ta den mannen efternamn. Men min blivande man kommer aldrig att byta efternamn eftersom vi tycker att man ska ta makens efternamn. Barnen heter makens efternamn. Förstår du mig bättre

• Andelle

Inte direkt, kan du förklara utifrån mitt exempel så kanske jag förstår.

Jag och min blivande separerar och han vill byta tillbaks till sitt namn som ogift, jag och våra ev. barn behåller såklart mitt namn. Jag förstår inte riktigt problematiken, låter väldigt enkelt i mina öron.

Hade jag velat gifta om mig hade jag självklart haft kvar mitt flicknamn efter bröllop nr 2 oxå, ev barn och jag heter alltså alltid samma sak.

• Fru Osbeck

Varför är det så självklart att era barn behåller ditt namn? Jag bara undrar, vad händer om han vill att era barn även ska ha sitt namn som ogift?

Självklart är detta individuellt:)

• Bride in leather

OM vi nu haft samma efternamn allihopa skulle jag aldrig bytt tillbaka till mitt flicknamn bara för att vi separerar.

Jag hade ju ändå velat heta samma som mina barn.

Det blir ju mer komplicerat som i ett fall jag vet,där par 1 skiljer sig.Efternamnen behålls av båda parterna då de har barn.Mannen träffar en ny kvinna och de får barn.Han vill inte att deras gemensamma barn ska ha hennes namn då hennes exman heter det men hans efternamn går bra trots att hans ex heter det.

• Fru Osbeck

Bride in leather skrev 2010-04-08 19:19:06 följande:

OM vi nu haft samma efternamn allihopa skulle jag aldrig bytt tillbaka till mitt flicknamn bara för att vi separerar.Jag hade ju ändå velat heta samma som mina barn.Det blir ju mer komplicerat som i ett fall jag vet,där par 1 skiljer sig.Efternamnen behålls av båda parterna då de har barn.Mannen träffar en ny kvinna och de får barn.Han vill inte att deras gemensamma barn ska ha hennes namn då hennes exman heter det men hans efternamn går bra trots att hans ex heter det.
    Jag är lite nyfiken Hur hade du gjort om du gift dig med en annan man?
  • Bride in leather

Behållt mitt efternamn eftersom barnen ju har det.Så blir det ju som sagt härmed.Detta är mina barn(om man ska vara petig)sen tidigare förhållande.

• Andelle

Fru Osbeck skrev 2010-04-08 19:10:47 följande:

Varför är det så självklart att era barn behåller ditt namn? Jag bara undrar, vad händer om han vill att era barn även ska ha sitt namn som ogift?Självklart är detta individuellt:)
    Jag förstår inte varför barnen ska behöva byta namn bara för att mamma och pappa separerar. Om fadern gått med på att de ska få mammans namn vid födelsen kan jag inte förstå varför han skulle ändra sig bara för att man separerar.

I vårat fall är det du tar upp inte aktuellt, min blivande vet att jag aldrig hade gått med på att inte föra vidare mitt namn iom att vi är så få som heter det. Dubbelnamn är inget alternativ då vi båda har låååånga efternamn.
  • Alcanada 20 Sep 2010

Bride in leather skrev 2010-04-08 17:36:18 följande:

AlcanadaHitta på ett nytt efternamn??
    Ja vi har varit inne i de banorna! Vi har ett släktnamn som vi båda kan tänka oss att heta. Men de känns som de blir så mycket krångel. Vi heter ju alla redan Andersson så vi slipper ju ändra på något. Så vi nöjer oss med vårat ovanliga efternamn! =P
  • Bride in leather

Inget krångel alls.Det är ju bara en lapp att fylla i:)

• Alcanada 20 Sep 2010

Bride in leather skrev 2010-04-08 21:53:24 följande:

Inget krångel alls.Det är ju bara en lapp att fylla i:)
    Vi skulle ju behöva byta körkort, pass, kontokort osv. Vi ska åka utomlands & gifta oss. Så vi måste göra ett pass till vår lilla son. Sen skulle vi bli tvungna att göra ett nytt till honom om vi byter namn. Så jag tycker de känns som att de är lite besvärligt.. Så vi nöjer oss med Andersson ändå.
  • Bride in leather

Ja då var det lite besvärligt ja....

Svar på tråden Är ni överens om efternamn???