• TheQofLnB

Är ni överens om efternamn???

Vi ska gifta oss nu till försommaren och har börjat prata om det här med namnfrågan. Jag ahr tagit upp frågan ganska många gånger men nu måste vi prata om det.
    Jag har ingen jäääättevanligt namn men inte heller ovanligt och det låter hur som helst ganska ordinärt, det är fint men just ordinärt. Min Fästman har ungefär samma namn. Eller ett namn i precis samma kategori.

Jag har liksom sett fram emot att byta namn men inte till hans. Eller gärna till min fästmans namn om det hade varit ett annat.

Hur gör ni? Är alla bara sådär romatniskt överens eller?
    Jag är ganska flexibel, tycker jag själv och kan fundera på flera olika alternativ och jag ber inte honom att byta till mitt nuvarande namn men han vill prompt ha kvar sitt eget och jag vill inte byta för att byta till ett likadant som jag redan har...

Snälla säg att det finns nåååågon som sitter i samma dilemma...

• Svar på tråden Är ni överens om efternamn???
  • Avalon75

Jag kommer byta till min mans efternamn, vilket jag gör/hade gjort oavsett ovanligt/vanligt efternamn. Lite traditionell där...

Möjligen hade jag kunnat behålla mitt egna efternamn som mellannamn, men det blir långt och krångligt så det skippar jag.

• Niini

Visst hade jag kanske kunna få "ett finare" efternamn när jag gifter mig men jag tycker ska man så ska man! Gifter man sig tar man mannens efternamn, punkt slut!

• KatjaB

min familj är ensamma om vårt efternamn i sverige, dock så är det försvenskat från finska så det har jag haft i ca 10 år bara, så det känns inte som att efternamnet är min identitet, som det kanske skulle kännas om jag inte hade haft det hela livet. Till saken hör att vi hade två versioner av efternamnet att byta till och mitt val blev nedröstat av resterande familj

Hans efternamn är visserligen inte jättevanligt men inte helt ovanligt heller. Tycker det är fint och jag vill inte ha dubbelnamn till barnen som det är nu, och inte ha olika namn på dörren.
    Så eftersom jag tycker att hans är fint så blir det jag som byter till hans. Inte kanske den mest romantiska anledning utan mest för att det är praktiskt, vi har ju hyfsat långa efternamn bägge och barnens namn blir så långt.

• Sundance

Jag har ett ovanligt efternamn och han ett vanligt. Han accepterara att jag inte tar hans enbart men han vill att jag lägger till hans antingen som efternamn eller som mellannamn. Han vägrar ta mitt för att han tycker att det är för "tjejigt" trots att det till och med innehåller ordet "hane" och trots att alla hans kompisar säger att det är klart han ska ta mitt för det är ju "så coolt". Dock är vi INTE överens om våra framtida barns efternamn. jag vill absolut föra mitt efternamn vidare eftersom det är ett "skyddat" namn och väldigt unikt. Ser ingen anledning till att föra hans vidare. Dessutom har han sagt att han inte är stolt över det för att han är så besviken på sin pappa. Just nu säger han att får vi tjejer kan de heta mitt namn men får vi killar ska de heta hans. men så funkar det ju inte riktigt. Ska vi va en familj där tjejerna heter ett namn och killarna ett annat då??? Jättekul !

• Optimia
    Niini skrev 2010-01-19 10:29:52 följande:
    Gifter man sig tar man mannens efternamn, punkt slut!
    Jag skulle gärna se en lite utförligare motivering än "punkt slut" till att man absolut måste ta mannens namn om man gifter sig. För mig (och många andra) är det långt ifrån någon självklarhet att ta mannens namn.

Jag kommer att behålla mitt namn, inget namn i världen skulle få mig att ge upp mitt eget namn. (Har ett ovanligt namn som är ett GAMMALT släktnamn). Sambon har ett rätt vanligt namn och han har inte bestämt sig hur han ska göra; jag har sagt att jag inte kommer att byta, och att jag inte förväntar mig att han ska göra det heller, men om han vill byta namn så är det förstås okej.

Sundance: barn som har samma föräldrar MÅSTE ha samma efternamn. Enda gången man kan se en familj där barnen heter olika är om barnen eg. är halvsyskon, och har sitt namn från en annan förälder. Tanken om att tjejerna ska ha ett namn och killarna ett annat namn går alltså inte. (Kan ju ha missförstått ditt inlägg, men jag tolkade det som att din kille menade att era barn ska ha olika efternamn, beroende på vilket kön barnen har).

"Traditionen" med att ta mannens namn vid giftermål är, såvitt jag förstått, inte speciellt gammal, utan det är något man började med vid sekelskiftet 1900.
  • pettan

vi är inte helt överens vi heller! Jag har ett lite mer ovanligt namn och han ett väldigt vanligt -sson namn! Han har sagt att han absolut vill ha kvar sitt namn för att föra det vidare (han har dock bror och en del av släkten som heter det) Han är oxå Officer o tycker nog att mycket av hans "jobbtitel" hänger på namnet!
    Jag känner mig kluven, finns ingen mer av min pappas släkt som heter mitt namn då han bara har systrar! (jag har dock en bror!) Funderar dock på att ta mitt namn som mellannamn och hans efter!

• Gnistra mera

Jag har ett ovanligt efternamn, som jag älskar och är jätte stolt över. Jag har inte någon lust att "bli av med mitt namn" för att ta hans. Han har ett fint efternamn och en väldig bestämd uppfattning om att han vill att jag skall ta det efter bröllopet. Jag har föreslagit att jag/vi tar ett dubbelnamn istället. Med mitt efternamn - hans efternamn. Detta duger inte för honom utan han insisterar att vi skall ha hans efternamn.

Han säger att han är den enda sonen i deras familj som kan bära deras namn vidare och att jag har två bröder därför bör jag kunna byta namn. Ha ha ha...vilket skämt till argument.

Jag har inga problem med att våra framtida barn får hans namn däremot är jag osäker om jag släpper mitt. Dessutom är det så mycket praktiskt med att byta namn helt. Har man dubbelnamn kommer folk att känna igen vem det är dom har kontakt med iaf.

• mrsJR

Vad är det med denna negativa inställning till -sson namn. Alla verkar vilja byta bort det mot något mera "ovanligt" och "speciellt". Snart kommer alla heta något annat och vi som har -sson namn vara de med de speciella efternamnen.

Varför se ner på ett namn som en släkt hetat i flera generationer bara för att det inte låter tillräckligt fint? Ok om bara den ena heter ett -sson namn och byter till den andras namn men att leta långt bak efter gamla släktnamn bara för att hitta något som låter finare förstår jag mig inte på.

• Julibrud och nästan 30

Jag har ett ovanligt namn alla med samma efternamn är släkt till mej.Min blivande man har också ett ovanligt efternamn så jag kommer att byta till hans efternamn, våran dotter har samma efternamn som min blivande man så de känns som hela familjen blir komplett med samma efternamn :) Hoppas de löser sej, Kram

• Optimia

Gnistra mera skrev 2010-01-19 11:02:50 följande:

Jag har föreslagit att jag/vi tar ett dubbelnamn istället. Med mitt efternamn - hans efternamn. Detta duger inte för honom utan han insisterar att vi skall ha hans efternamn. Han säger att han är den enda sonen i deras familj som kan bära deras namn vidare och att jag har två bröder därför bör jag kunna byta namn. Ha ha ha...vilket skämt till argument.Jag har inga problem med att våra framtida barn får hans namn däremot är jag osäker om jag släpper mitt. Dessutom är det så mycket praktiskt med att byta namn helt. Har man dubbelnamn kommer folk att känna igen vem det är dom har kontakt med iaf.
    Numera kan man inte skapa ett nytt namn genom att lägga ihop makarnas namn med ett bindestreck. Jag har för mig att enbart den ena kan välja att ha antingen sitt eget eller makens namn som mellannamn, och sedan det andra namnet som efternamn.

Skatteverket skriver:
    "Mellannamn är ett namn som du kan bära för att visa din samhörighet med en förälder eller en make som bär detta namn som efternamn. Det kan också vara ett eget tidigare efternamn för dig som bytt till din makes eller registrerade partners efternamn. Mellannamnet bär du mellan för- och efternamnet. I folkbokföringen får inga bindestreck mellan mellannamn och efternamn förekomma.
    /.../
    Den av er som antagit den andres efternamn får ha ett tidigare efternamn som mellannamn. Har ni anmält att ni behåller de efternamn som ni hade före vigseln, får en av er, med den andres samtycke, ha den andres efternamn som mellannamn. En förutsättning är dock att den andres efternamn inte har förvärvats genom ett tidigare äktenskap eller registrerat partnerskap. Det är bara en av er som kan ha den andres namn som mellannamn."
    www.skatteverket.se/folkbokforing/namnnamnandring/mellannamn.4.76a43be412206334b89800020637.html

I övrigt så förstår jag inte alls det här snacket om att enbart killarna ska föra vidare sina namn, man kan precis lika väl ge barnet mammans namn, om föräldrarna heter olika/paret valt att ta kvinnans namn som gemensamt efternamn.

Tycker det här med "jamen du har ju en bror" eller "han har bara systrar" är rent trams, vem som helst kan väl föra ett namn vidare om det är viktigt för den personen att göra det. Dessutom finns det ju folk som inte skaffar barn alls, så man ska nog inte räkna med att ens/ens partners syskon skaffar barn för att trygga återväxten av släktnamnet.
Svar på tråden Är ni överens om efternamn???