• TheQofLnB

Är ni överens om efternamn???

Vi ska gifta oss nu till försommaren och har börjat prata om det här med namnfrågan. Jag ahr tagit upp frågan ganska många gånger men nu måste vi prata om det.
    Jag har ingen jäääättevanligt namn men inte heller ovanligt och det låter hur som helst ganska ordinärt, det är fint men just ordinärt. Min Fästman har ungefär samma namn. Eller ett namn i precis samma kategori.

Jag har liksom sett fram emot att byta namn men inte till hans. Eller gärna till min fästmans namn om det hade varit ett annat.

Hur gör ni? Är alla bara sådär romatniskt överens eller?
    Jag är ganska flexibel, tycker jag själv och kan fundera på flera olika alternativ och jag ber inte honom att byta till mitt nuvarande namn men han vill prompt ha kvar sitt eget och jag vill inte byta för att byta till ett likadant som jag redan har...

Snälla säg att det finns nåååågon som sitter i samma dilemma...

• Svar på tråden Är ni överens om efternamn???
  • julibrud 2011

vi var allt annat än överens. Jag ville inte byta till hans så det är så vanligt och han ville gärna inte byta varken från sitt eller till mitt då det redan är en person i min släkt som heter som han då. Vi valde därför att ta ett helt nytt.

• JustMeAndMyLove

Jo det stämmer nog, det kanske är ett undantag. Samma sak med mina syskon som inte har någon av våra föräldrars efternamn.

anne på grönkulla skrev 2010-02-24 18:10:41 följande:

Här kan man läsa om efternamn för barn:www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/attf...Nu tror jag det finns undantag, bla med hänvisning till andra nordiska namnlagar, som i ditt exempel. Men huvudregeln är att barn får ett efternamn som en av föräldrarna har.
  • BlackWIngedAngel

"Utan hinder av 12 eller 13 § kan, om det finns särskilda skäl, byte ske till ett efternamn som är bildat av faders eller moders förnamn med tillägg av ändelsen son eller dotter" (Namnlagen 14§)

Men nej, man får inte ge ett barn vilket namn somhelst. Normalt ärver barnet sina föräldrars efternamn, men som du ser finns det möjlighet att till avvikelse när det gäller den "isländska efternamnstypen".

JustMeAndMyLove skrev 2010-02-24 16:46:24 följande:
    Men man får väl ge barnet vilket efternamn som helst?Det vore konstigt med mi isländska efternamn som är pappas-namn+dottir.Skulle jag få en son och han automatiskt ärvde mitt efternamn så skulle det låta som om han vore sin morfars dotter :PMin syster döpte sina barn till Fredriksdottir och Fredriksson (då pappan hette Fredrik), enligt Isländsk tradition, tror inte det var några problem :)
  • JustMeAndMyLove

Där ser man, svart på vitt.
    Jag är glad att man har möjligheten att föra den traditionen vidare som Isländsk :)

BlackWIngedAngel skrev 2010-02-25 23:07:45 följande:
    "Utan hinder av 12 eller 13 § kan, om det finns särskilda skäl, byte ske till ett efternamn som är bildat av faders eller moders förnamn med tillägg av ändelsen son eller dotter" (Namnlagen 14§)Men nej, man får inte ge ett barn vilket namn somhelst. Normalt ärver barnet sina föräldrars efternamn, men som du ser finns det möjlighet att till avvikelse när det gäller den "isländska efternamnstypen".
  • BlackWIngedAngel

"Har föräldrarna olika efternamn när barnet föds och har de tidigare ett eller flera gemensamma barn som står under deras vårdnad, förvärvar barnet vid födelsen det efternamn som det senast födda syskonet bär." Namnlagen 1§ 2st.

Alltså får barnet sitt tidigare födda syskons namn OM föräldrarna har olika efternamn. Detta försvinner ju om ni gifter er och tar samma efternamn i samband med detta. Det ÄR möjligt att för ett senare fött barn att få samma mellannamn som sina syskon med den ursäkten, men då får man säkerligen "slåss" för det och det är ändå inte säkert, eftersom det är upp till bedömning för Skatteverket.

Twid skrev 2010-02-23 21:32:54 följande:
    Och för att återvända till trådens ämne, så verkar det faktiskt som att "vi" är överens hemma nu. Tydligen var det viktigare för min sambo att vi hete samma än att han får behålla sitt. :)
  • NoCh

Jag har precis samma bekymmer: Jag har ett jätteovanligt namn som min far hittat på (endast vi i sverige som heter så) och han har ett av sveriges mest vanliga -sson namn.

Jag vill att vi ska ha samma efternamn, känner att det vore kul att byta namn, men kanske inte gå från en av 3 i sverige till en av flera hundra tusen miljoner

Jag har föreslagit att ta ett tredje namn, kanske från ngn av familjerna men han vill vara traditionell och ta ngt av våra. Men jag vill inte ha ngt av dem... känner att det vore skoj med förändring

Men men egentligen ett obetydligt problem men jag kan bara inte bestämma mig, det hade varit enklare om han hade envisats med sitt namn...

har ni funderat på att ta ha ett av era namn som efternamn o ett som mellannamn? då får iaf båda lika...

• NoCh

hundra tusen ska det ju stå , inte 100 tusen miljoner - det vore en LITEN överdrift

• anne på grönkulla
    jag brukar propagera för den lösningen - att den som tycker det är viktigast att heta samma byter
    BlackWIngedAngel skrev 2010-02-25 23:19:27 följande:
    Och för att återvända till trådens ämne, så verkar det faktiskt som att "vi" är överens hemma nu. Tydligen var det viktigare för min sambo att vi hete samma än att han får behålla sitt. :)
  • LJochMH

Jag skulle vilja ta min karls namn,tills jag träffa den rätte.. men det är ett son namn så han får ta mitt...

Svar på tråden Är ni överens om efternamn???