• TheQofLnB

Är ni överens om efternamn???

Vi ska gifta oss nu till försommaren och har börjat prata om det här med namnfrågan. Jag ahr tagit upp frågan ganska många gånger men nu måste vi prata om det.
    Jag har ingen jäääättevanligt namn men inte heller ovanligt och det låter hur som helst ganska ordinärt, det är fint men just ordinärt. Min Fästman har ungefär samma namn. Eller ett namn i precis samma kategori.

Jag har liksom sett fram emot att byta namn men inte till hans. Eller gärna till min fästmans namn om det hade varit ett annat.

Hur gör ni? Är alla bara sådär romatniskt överens eller?
    Jag är ganska flexibel, tycker jag själv och kan fundera på flera olika alternativ och jag ber inte honom att byta till mitt nuvarande namn men han vill prompt ha kvar sitt eget och jag vill inte byta för att byta till ett likadant som jag redan har...

Snälla säg att det finns nåååågon som sitter i samma dilemma...

• Svar på tråden Är ni överens om efternamn???
  • Twid

Men om man inte är gift får ju barnet automatiskt mammans efternamn!! Men på våran namnlapp vi fick till lillan va det dubbla efternamnet redan ifyllt efter som att det stora barnet redan hette det. Inte för att vi inte va gifta utanför att storesyster redan hette widing ivarsson. Men orka kludda ner ts tråd om detta nu!

• anne på grönkulla

Nja, om man inte anmäler nåt annat får barnet mammans efternamn (om föräldrarna heter olika), det spelar ingen roll om man är gifta eller inte. Men min poäng var att om ni hade varit gifta när den lilla föddes så tror jag inte hon kunnat få båda namnen även om ni hetat båda, eftersom man inte kan ärva mellannamn.

Det spelar kanske ingen roll för er, nu, om ni inte planerar fler barn - men kanske för andra i tråden?

Twid skrev 2010-02-22 22:52:30 följande:
    Men om man inte är gift får ju barnet automatiskt mammans efternamn!! Men på våran namnlapp vi fick till lillan va det dubbla efternamnet redan ifyllt efter som att det stora barnet redan hette det. Inte för att vi inte va gifta utanför att storesyster redan hette widing ivarsson. Men orka kludda ner ts tråd om detta nu!
  • nollåtta

Jag kommer ta hans efternamn men ha kvar mitt flicknamn som mellannamn.

• MBLL

Twid: Precis så är det har jag hört att när man får barn och har barn sedan tidigare så får det nya barnet automatiskt samma namn som sitt äldre syskon=)

• BlackWIngedAngel

Jo det vanliga är ju att syskon får samma namn, men de ärver ju ändå sina namn från sina föräldrar. Alltså; Om föräldrarna har olika efternamn och man ger första barnet ett av efternamnen som mellannamn så antar skatteverket att man vill ha det så för barn två också. Men barn två ärver ju också sina namn från sina föräldrar och inte från sitt äldre syskon och därför är jag inte så säker på att ett barn som tillkommer efter att föräldrarna tagit samma efternamn kan få det namnet som är "bortbytt". Snarare har jag uppfattat det som att det INTE går att göra så.

MBLL skrev 2010-02-22 23:11:18 följande:
    Twid: Precis så är det har jag hört att när man får barn och har barn sedan tidigare så får det nya barnet automatiskt samma namn som sitt äldre syskon=)
  • Twid
    MBLL skrev 2010-02-22 23:11:18 följande:
  • JustMeAndMyLove

Men man får väl ge barnet vilket efternamn som helst?
    Det vore konstigt med mi isländska efternamn som är pappas-namn+dottir.

Skulle jag få en son och han automatiskt ärvde mitt efternamn så skulle det låta som om han vore sin morfars dotter :P

Min syster döpte sina barn till Fredriksdottir och Fredriksson (då pappan hette Fredrik), enligt Isländsk tradition, tror inte det var några problem :)

• Chris24

Mitt efternamn kommer och dö ut om jag inte behåller det tyvärr och därför så valde jag att ha kvar mitt och lägga till min mb2s efternamn när vi gift oss, inget han hade emot heller faktiskt då han vet hur viktigt det är för mig.

Däremot ska vi ta bort hans mammas efternamn i hans papper, dem finns med men han känner det behövs inte så han behåller pappans bara helt enkelt.
    Och idag ansökte han om svensk medborgarskap! =)

(hör ju inte hit, förlåt ts, men jag skrev det ändå, hehe)

• Chris24

Ps, han hade danskt medborgarskap innan nämligen.. ds.

• anne på grönkulla

Här kan man läsa om efternamn för barn:
    www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/attfabarn.4.18e1b10334ebe8bc80005647.html

Nu tror jag det finns undantag, bla med hänvisning till andra nordiska namnlagar, som i ditt exempel. Men huvudregeln är att barn får ett efternamn som en av föräldrarna har.

JustMeAndMyLove skrev 2010-02-24 16:46:24 följande:
    Men man får väl ge barnet vilket efternamn som helst?Det vore konstigt med mi isländska efternamn som är pappas-namn+dottir.Skulle jag få en son och han automatiskt ärvde mitt efternamn så skulle det låta som om han vore sin morfars dotter :PMin syster döpte sina barn till Fredriksdottir och Fredriksson (då pappan hette Fredrik), enligt Isländsk tradition, tror inte det var några problem :)
Svar på tråden Är ni överens om efternamn???