• TheQofLnB

Är ni överens om efternamn???

Vi ska gifta oss nu till försommaren och har börjat prata om det här med namnfrågan. Jag ahr tagit upp frågan ganska många gånger men nu måste vi prata om det.
    Jag har ingen jäääättevanligt namn men inte heller ovanligt och det låter hur som helst ganska ordinärt, det är fint men just ordinärt. Min Fästman har ungefär samma namn. Eller ett namn i precis samma kategori.

Jag har liksom sett fram emot att byta namn men inte till hans. Eller gärna till min fästmans namn om det hade varit ett annat.

Hur gör ni? Är alla bara sådär romatniskt överens eller?
    Jag är ganska flexibel, tycker jag själv och kan fundera på flera olika alternativ och jag ber inte honom att byta till mitt nuvarande namn men han vill prompt ha kvar sitt eget och jag vill inte byta för att byta till ett likadant som jag redan har...

Snälla säg att det finns nåååågon som sitter i samma dilemma...

• Svar på tråden Är ni överens om efternamn???
  • didis

Vi var snabbt överens om namnfrågan - ingen ville byta så vi behåller våra efternamn.

Ingen stor fråga, man är varken mer eller mindre gift om efternamnen är olika.

• patrikoannika

Vi traditionella människor. Vi tar hans efternamn, precis som man "ska".

Dottern heter redan det så det har varit tanken hela tiden.

Trots att mitt efternamn är ovanligare än hans.

Så DET slipper vi kiva om i alla fall...

• Fru Osbeck

Vi ska ta hans efternamn eftersom att det är enligt gammal tradition.

• Skuggan

Jag vet inte om det är något vidare romantiskt i att vara överens heller.

Jag har redan bytt namn en gång (skilda föräldrar)och tycker väl inte att namnet är så där superviktigt för min identitet. Jag tycker att det är vitkigare att vi heter samma.

Vi har båda namn som varken är vidare vanliga eller särskilt ovanliga. Det finns dock färre som heter som sambon gör. Ingen av os har typ -son namn.

Vi tar hans namn eftersom han tycker det är viktigt.

• Andelle

Fru Osbeck skrev 2010-04-07 13:45:32 följande:

Vi ska ta hans efternamn eftersom att det är enligt gammal tradition.
    Vilken gammal tradition då? 100-150 år tycker jag inte är särskilt gammalt...
  • Fru Osbeck
    Andelle skrev 2010-04-07 14:56:59 följande:
    Fru Osbeck skrev 2010-04-07 13:45:32 följande:
    Vilken gammal tradition då? 100-150 år tycker jag inte är särskilt gammalt...
    Haha ok då inte så värst gammal. Men man kan tänka så här. Mannen byter oftast inte efternamn. OM ni skulle separera någon gång så är det högst troligt att bruden byter efternamn och inte mannen. Vilket efternamn ska barnen ha då om man har barn?
  • Mörk Ängel

Jag vet många exfruar som fortfarande heter som sin exman. Lite konstigt när/om exmannen gifter om sig.
    Fru Osbeck skrev 2010-04-08 12:51:54 följande:

Haha ok då inte så värst gammal. Men man kan tänka så här. Mannen byter oftast inte efternamn. OM ni skulle separera någon gång så är det högst troligt att bruden byter efternamn och inte mannen. Vilket efternamn ska barnen ha då om man har barn?
    Jag kommer byta till fästmannens namn. Jag heter -sson och han heter något spanskt så det blir lite roligare! Vi vill ha samma namn.
  • Pyttsan

Jag tar fästmannens namn när vi gifter oss. Har alltid sett fram emot att "bli av med" mitt krångliga namn(ovanligt på orten, men inte i det stora hela). Hade han hetat Andersson eller Eriksson hade jag kört dubbelnamn med bindestreck (bor inte i Sverige) helt enkelt därför att jag har ett så vanligt förnamn och då hade vi varit 3-4pers på samma lilla ort som heter precis samma sak.

Tycker att det är viktigt med namn, så jag förstår ditt dilemma!

Om jag hade t.ex. företag eller designnamn som bar mitt efternamn hade jag säkert tänkt annorlunda. Nu ligger min identitet inte i själva efternamnen, utan en lustig omskrivning. Jag hoppas att mina vänner fortsätter att använda mitt smeknamn, även om jag inte bär efternamnet längre. Det tror jag att de gör. =)

• TrollMirre

Vi har nog lite problem med namnen. Mitt efternamn är ovanligt där vi bor, men vanligt i andra länder. Men det känns speciellt, och är en ganska stor del i min identitet.
    Hans namn är vanligt här uppe i norden (inget -sson) men det känns lite tråkigt. Han vägrar byta namn för hans företag heter samma som efternamnet... Och dubbelnamn skulle bli 18 bokstäver :-/

Oj, kollade just upp båda namnen på www.publicprofiler.org/worldnames/Main.aspx och då är mitt mycket vanligare :(
    Måste verkligen fundera på det där. Det är ju en stor grej! :)

• Sörön10

Jag kommer ta hans namn men lägga till mitt som mellannamn. Vill ha kvar det på nåt sätt, plus att mitt företag och artisteri är förknippat med det. Det är pappas namn och på något sätt vill jag hedra honom med att behålla det. Han själv finns inte kvar i livet.

Men det var knepigt att komma fram till. M2B har ett par fina släktnamn som är väldigt ovanliga.

Svar på tråden Är ni överens om efternamn???