• Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången
  • lillabruden

Bobou, Hawaii är ett av delmålen i livet kan jag ju säga bra att veta att man ska snacka med dig då när det blir av!
    Det där med din mun.. kan det vara stressrelaterat?
    Och är du så väldigt orolig, är det inte bättre då att uppsöka läkare så du kan njuta av resten av din semester? Och njut extra för min skull....är så desperat har t.om kollat på kryssning till Helsingfors, men det är ju inte varmare där

Heloise, mitt bästa tips är att googla CV och läs lite olika sen skapa en som passar dig och ditt sätt att skriva. Det personliga brevet är ju också personligt (rullar själv med ögonen där över hur det låter) I mitt yrke har jag insett att det bästa är att verkligen skriva ett avslappnat brev, men när jag sökte inom handel var det liksom mer stilrent strukturerat och det var ju viktigt att få fram hur service minded man var.
    Skriv nått och ge sen den till någon att läsa igenom o tycka till. Glöm inte bara att det ska vara ett papper som representerar dig. Alltid bäst så.

Sitter och äter frukost vilket är mysigt speciellt idag för jag har tagit mig igenom denna veckan!! Pusta ut refrängen har fått ny innebörd...! Nu är jag leeeedig *snurrar runt och dansar lite*

Pepparmynta te någon? Med knäckis kanske?

• Aleta

Heloise, skriv ett brev som beskriver dig och dina intressen. Jag vill gärna få en bild av personen som söker, även lite vad de gör på fritiden. Skriv gärna om hur gärna du vill ha just det här jobbet, att det är ditt drömjobb. Max en sida och inte för kompakt text.

En sida ägnar du åt att rada upp alla kurser du har gått och alla jobb du har haft i tidsordning. Om du har en längre lucka där du varken har studerat eller jobbat, skriv vad du gjorde under den tiden.

Jag tycker att det är viktigt att svenskan är korrekt och att allt är rättstavat, då känns det som att man har lagt ner lite jobb och inte bara slängde ihop något.

Det värsta jag vet är ansökningar av typen:
    "Hej, jag heter Göran och jag söker tjänsten. Hör av er om ni vill veta mer."
    En sådan ansökan får genast ett negativt svar av mig.

• Aleta

Bobou, jag tycker att du ska göra som Mittiprick skrev och gå till en läkare. Jag hoppas att du snart kan slappna av och bara njuta.

Mittiprick, jag tar gärna lite pepparmynta te! Skönt att du låter gladare idag!

Lycka till idag Cantaton!

• Villemoa

Jag var aldrig förkyld, bara feber men nu är det bra igen. Ska bara få tillbaka alla krafterna, tur det är helg!
    Jobbet är bara bra och kidsen är trevliga, förutom några exemplar, men det ska jag nog snart ta ur dem skämt åsido, det finns alltid ungar med lite attityd men så länge de gör det de ska så...

Ang. cv + brev så är Aletas tips bra. Gå in på www.cv-guiden.se och så klicka på "gratisguiden" så finns exempel på hur man skriver både cv och brev.
    Men du, hur fick du jobbet på affärn om du inte varit på intervju?

Heloise skrev 2010-01-30 00:13:40 följande:
    Tack! Hur är det med förkylningen? Och hur är jobbet? Är kidsen trevliga?Nope jag har inte sökt än, jag har faktiskt aldrig i hela mitt liv sökt ett jobb, jag har nog inte ens varit på en anställningsintervju Är det någon som är bra på att skriva ett CV + brev? tips mottages tacksamt
  • dfk

Skönt att du är piggare Villemoa!

Mittiprick, det låter inget kul att hamna ner i någon mörk avgrund. Hoppas att det löser sig, vad det än är. Kramar till dig!

Lillabruden, vad spännande med flytten!

Bobou! Hoppas det blir bättre med munnen. Håller med om att gå till läkaren är det bästa, så du sedan får njuta fullt ut av din resa. Roligt att höra av dig där bortifrån.

Maken och jag håller på att lägga klickgolv, inte så lät som man tror när det här radhuset vi har inte är rakt.
    "Fuskbygge" muttrar maken som snart håller på att tappa tålamodet.... Det är glipor mellan väggar och golv, så kilarna som ska hålla avståndet trillar ner där. Suck! Men nu ska vi lägga en list emellan istället, medans golvet läggs, så man får de där mellanrummen.
    Man får ta bort listen sen bara, så golvet kan röra sig.
    Men det kommer bli så fint sen när det är klart!

Kramar till er!

• Heloise

Jag fick det första jobbet inom ICA tack vare min svärfar, ett sommarvik. Vi var 4 som hade sommarvik och sen fick jag fast anställning efter sommaren. När den affären stängde så blev jag uppringd av 3 andra ICA affärer och valde den jag jobbar på nu.

Usch så det där låter illa, jag menar inte att förhäva mig, det är bara så jag har fått jobb.
    Fast jag har nog varit på en intervju, för typ 10 år sen.
    Annars har jag haft tur och fått jobb via rekomendation, och jag har provjobbat istf gjort intervju.

Tack alla för tipsen, det kom ut ett nytt jobb igår, som jag också bara måste söka!

Villemoa skrev 2010-01-30 11:55:43 följande:
    Jag var aldrig förkyld, bara feber men nu är det bra igen. Ska bara få tillbaka alla krafterna, tur det är helg!Jobbet är bara bra och kidsen är trevliga, förutom några exemplar, men det ska jag nog snart ta ur dem skämt åsido, det finns alltid ungar med lite attityd men så länge de gör det de ska så...Ang. cv + brev så är Aletas tips bra. Gå in på www.cv-guiden.se och så klicka på "gratisguiden" så finns exempel på hur man skriver både cv och brev.Men du, hur fick du jobbet på affärn om du inte varit på intervju?
  • Heloise

Hoppas ni har det bra i snöovädret, vi komprecis hem ifrån jobbet och nu blir det sen middag och ett glas vin innan vi stupar i säng.

Villemoa: vad bra att kidsen är trevliga

Mittiprick; fuskbyggen är inte bra. Killen som hade vårt hus innan oss har gjort mkt egna eljobb, H's fästman som är elektriker blir alldeles matt när han ser eländet haha.

• Bobou

Tack så mycket Aleta, lillabruden och dfk för support!

Lillabruden, jag tänkte också först som du att det berodde på stress och hormoner i svaj. Men efter att ha googlat runt lite är jag nästan helt säker på att jag har B-vitaminbrist. Det stämmer så himla bra, inte bara symtomen; jag är ju vegetarian, och hemma brukar jag äta vitamintabletter men inte nu på resan. Dessutom är maten i USA mycket mer processad = mindre B-vitamininnehåll. När jag var liten fick jag b-vitamin av en läkare minns jag, så jag kanske har anlag... Så nu har jag varit och köpt B-vitaminkomplex, ska se om det inte blir bättre snart!

Min oro har också lagt sig lite nu, men blossar upp lite då och då. Den är egentligen separat från problemet med munnen. Ibland funderar jag på om jag kanske borde gå till en psykolog kanske... Å andra sidan, psyket måste väl få gå upp och ner som allting annat? Eller?

Det här med att skriva CV är alltid svårt... Jag brukar försöka tänka på att hålla det koncist och bara ta med de meriter som är mest relevant för detta jobb. Det ser inte bra ut om man väldigt uppenbart har ett standard-CV eller -brev som man skickar till varje arbetsgivare. Okej, det mesta är ju samma såklart, men jag brukar ändå gå igenom och anpassa det lite. Vissa säger att ett CV inte ska vara mer än ett A4. Det fixar jag inte, men jag brukar hålla mig under 2 A4 iaf, alltså ett dubbelsidigt. Men jag har en ganska luftig layout, liksom, ett CV är inte rolig läsning ändå så det är lika bra att underlätta så mycket som möjligt för arbetsgivaren.

Lycka till iaf med båda jobbsöken Heloise! Och även fast det kan kännas pinsamt, låt flera personer läsa igenom innan du skickar iväg!

• Heloise

Tack Bobou! Hawaii låter underbart, men det måste vara jobbigt med allergin. Vi har en god vän som är nötallergiker( modell väldigt allergisk), han kan aldrig slappna av riktigt.

Jag är nyfiken på Seattle Har ju alltid velat åka dit, skyll på Meg Ryan, Tom Hanks och krabbfiskarna i the deadliest catch!

Problemet är ju att jag inte har ngn som helst erfarenhet av det jobbet jag ska söka, jag är ju inte ens färdigutb än. Men jag kan nog klara mig på 1 A4, har ju varit väldigt länge på varje jobb

• Cantaton

Tittar in och säger hej. Här verkar det ha varit rätt lugnt under dagen. Jag ska lägga mig så att jag orkar upp till en ny mässdag.

Svar på tråden Tantvarning för 7:e gången