• lillmusen

Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn

hej, undrar bara om det är fel att hjälpa sina barn som just flyttat hemifrån, är man dum och inte fattar något för att man hjälper sin son att städa en gång på 5 månader, han bor ensam ,har en tjej som bor på annan ort, så hon är bara här ibland, och hon hjälper inte till med något, och det begär jag inte heller, min son är jätte tacksam och glad för det vi gör för honom, och han i gengäld hjälper oss på många andra sätt, så kommer hans flickvän hem till oss och skäller om att vi städar hos honom, att vi inte är kloka, det ska han göra själv tycker hon. Vi har bra relationer till våra barn, och vi ställer upp för varandra, det fick dom lära sig som små. Jag försökte verkligen förklara för henne att situationen hade varit annorlunda om hon bott där permanent, då skulle vi aldrig hjälpt till, han bad inte om detta, utan jag erbjöd mig själv att göra det, jag mår jättedåligt och blev mycke ledsen över detta, är det fel att hjälpa sina barn, och min man som stod bredvid, säger ingenting, då blir jag ledsen även på honom, ,jag ville sagt så mycke men orden låste sig precis, och jag bara satt och tog emot all skit, ska det vara så här

• Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn
  • brunetten

Marie, du är tydlig och kräver att vi 70-talister ska ta hänsyn till oss-fenomenet och inte jag-fenomenet och det tycker jag att vi gör. Däremot så undrar om du är öppen för att tänka i nya banor också?

Vad är det som säger att det är mer värt att jobba i 12 timmar än att läsa bok, städa... eller vad nu din svägerska gör på dagarna? Varför ska hon laga mat? Om det är så att de har kommit överens om det - ja då ska hon göra det. Annars finns det absolut inget som säger det - förutom gamla traditioner. Och det är väl de som vi 70-talister vill bryta. Det ska inte vara självklart att vi kvinnor tar huvudansvaret för hem, familj och barn.

/brunetten

• Ejnie

Gjorde en ny tråd om den diskussionen som uppkommit - vi kan väl fortsätta där eftersom grundfrågan i denna sen länge är besvarad?

• Marie 66

SUCK! Jag som inte kan låta bli ett bete när det kommer,,,,, huvudansvar för familj och hem säger du,, vem fan har huvudansvaret,, den som läser boken på soffan eller den som tjänar pengar så att det överhuvudtaget finns ett hem att ha ansvar över???,, jag tänker nog inte fortsätta diskutera detta ( om jag kan låta bli)för jag blir bara så arg,,,, den som är mest lämpad skall utföra uppgiften vad det än är,, men jag skulle aldrig ställa mig och laga mat åt nån annan som legat och latat sig hela dagen och som säger äntligen kommer du hem så jag kan få nån mat, jag är hungrig....då hade jag tagit min plånbok och åkt ut och ätit för att markera,,, varför skulle det inte vara befogat för mannen i fråga att då göra likadant ????

Man behöver inte förrakta männen bara för att man vill ha det lite jämställt,, eller ???

• Marie 66

Ja ejnie vart ligger den under för rubrik då så går jag in där???

• brunetten

Men Marie, jag har aldrig påstått att mannen inte får göra samma sak. Det är klart att samma förutsättningar måste gälla för båda parter.

Det jag vänder mig mot är att för dig verkar det självklart att den personen som är hemma är den som ska laga mat. Nu vet jag inte vilken situation de har vilket du vet och det bidrar säkert till att vi har olika åsikter. Du diskuterar det paret - jag diskuterar generellt.

• Marie 66

I grunden låter det som att du liksom jag tycker att den som är mest lämpad skall göra den aktuella grejjen,,,

Jag är fostrad till att bry mig och ta hand om så det är väl där mitt problem ligger, att jag tänker för mycket på att allt skall klaffa hemma,, men jag lovar att min man gör så mycket annat och måste tänka på annat som jag aldrig behöver bry mig om och det är skönt,, vi fortsätter den här diskussionen på tråden Generations under rubriken Övrigt där ejnie så duktig skapade en ny tråd i ämnet OK?????

• elique

marie 66
    Du kommer med en massa exempel på hur det är runt omkring dig och du tycker en massa om det. Jga har massor med exempel från 70-talist hem där det absolut inte ser ut som du beskriver det. Så det är bara blahaj det du skriver och det enda du visat är att du har en massa dåliga exempel omkring dig.

Jag tycker att var och en för sätta gränserna för hur de vill ha det i sitt förhållande. Och den blivande svärdottern satte gränsen för vad som var okej i hennes förhållande!

Och i ärlighetens namn. Jag kan inte i min vildaste fantasi tänka mig att den blivande sväödottern skäller på lillmusen utan vidare bara för den här händelsen. Jag tror snarare att det var droppen och att Lillmusen varit "för mycket" vid fler tillfällen.

• sis

Och vad vet Lillmusen om vad flickvännen pratar med sin pojkvän om. Troligtvis har hon tagit konflikten ÄVEN med honom...

• Marie 66

Som sagt bara en massa antaganden,,,, och om mitt resonemang bara är blaj då känns det hoppfullt för framtiden men dessvärre är vi otroligt många som har debbaterat detta och det har som sagts här tidgare diskuterats i debattprogram på Tv och i tidningar,, men frågan är känslig och infekterad helt klart och jag känner faktiskt en del 70-talister som är världens goaste människor och som dessutom håller med om att det är stor skillnad mellan generationerna att tänka att fungera etc,, så det är nog inte bara jag som har en massa dåliga exempel runt i kring mig,, det finns gobitar också men det här var från början en fråga som växte till nåt enormt,, var stolta över er själva om ni anser att ni är bra,,, det är ni värda ,,,, Jag bara liskom ejnie försöker få alla att vakna till lite och undra över om det är världsproblem om den blivande svärmor städar blivande sambos lägenhet,,,,

Sen behöver ni inte ta åt er så dant om jag har fel ,, ta det med ro då,,,,,

• H2O

Och varför skrev jag gentjänst när jag menade björntjänst?????????? (liten reflektion)

Sen vill inte jag påstå att jag tycker det är rätt att tjejer går överstyr och börjar skrika och gapa (verkade lite som du tror det Marie 66), men jag tycker det är skönt att tjejer tar för sig lite och inte bara tofflar...

Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn