• lillmusen

Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn

hej, undrar bara om det är fel att hjälpa sina barn som just flyttat hemifrån, är man dum och inte fattar något för att man hjälper sin son att städa en gång på 5 månader, han bor ensam ,har en tjej som bor på annan ort, så hon är bara här ibland, och hon hjälper inte till med något, och det begär jag inte heller, min son är jätte tacksam och glad för det vi gör för honom, och han i gengäld hjälper oss på många andra sätt, så kommer hans flickvän hem till oss och skäller om att vi städar hos honom, att vi inte är kloka, det ska han göra själv tycker hon. Vi har bra relationer till våra barn, och vi ställer upp för varandra, det fick dom lära sig som små. Jag försökte verkligen förklara för henne att situationen hade varit annorlunda om hon bott där permanent, då skulle vi aldrig hjälpt till, han bad inte om detta, utan jag erbjöd mig själv att göra det, jag mår jättedåligt och blev mycke ledsen över detta, är det fel att hjälpa sina barn, och min man som stod bredvid, säger ingenting, då blir jag ledsen även på honom, ,jag ville sagt så mycke men orden låste sig precis, och jag bara satt och tog emot all skit, ska det vara så här

• Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn
  • Marie 66

trollälva! Vad din aspekt på att en brud ska "sättas" på kommer in i bilden förstår jag inte,,, man har väl en spärr inom sig som slår till när gränsen är nådd och det är den när flickvännen åker hem till "mamman" och skäller när det är ett problem hon skall ta med pojkvännen,, riktigt hur deras situation är vet vi inte, kanske hon har rätt att pojkvännen behöver lära sig vissa saker själv men då får hon ju ta det med honom,, det är dit jag vill komma,,, och det är här jag menar att man som idetta fall sommflickvän anser sig ha vilken rätt som helst medan man blundar helt för vilken rättighet en kille har att besluta om han vill ha hjälp eller inte,,, det där med sexaspekten är lågt inlägg tycker jag för det har absolut inte med något sånt att göra,,,,,

• Ejnie

trollälva,

jag läser inte alls in samma saker i situationen och håller inte heller med.

Om min icke-existerande svärdotter skulle bete sig på det sättet (dvs lägger sig i nåt som är mellan mig och min ännu så länge icke-existerande son) grundlägger hon inte direkt för en bra relation mellan oss... Därmed inte sagt att jag tänker vare sig städa eller tvätta åt honom oombedd.

Det klagas väldigt mycket över svärmödrar på den här siten, men jag tror en del av det ligger även hos andra parten, och om jag var "svärmor-in-spe" skulle jag definitivt se detta som. en "aggressionshandling".

Vad det gäller det där med "Maries 70-talister" så har det skrivits spaltmeter om "det nya fenomenet" där hon är ute med kompisarna medan han får fixa markservicen.

Jag vill minnas att det var en yngre grupp än -72, men det är väl kanske en detalj. Menar givetvis inte att ALLA (eller ens majoriteten) är så, men som jag har uppfattat det finns en signifikant ökning som börjar ungefär i åldersgruppen -75 och senare. (Har tyvärr ingen tidningsreferens eftersom det var ett tag sedan jag såg det). Kan tänka mig flera förklaringar men det kan ju bli hur långt som helst så vi får väl göra en annan tråd av det kan jag tänka.

• H2O

Är själv 76:a och tycker det ni (Marie66 och Ejnie) skriver är en förlöjling av den ökade jämställdheten som sker i samhället.

Finns säkert tjejer som beter sig som ni beskrivit (och det tycker jag inte är rätt), men ställ detta i relation till hur många killar som (fortfarande) gör samma sak!!!!! Tror inte tjejerna kommer ens i närheten... Och att sonen låter sin mamma städa hemma hos honom gör nog att det ringer små varningsklockor hos flickvännen att hennes pojkvän kanske är en sådan person som anser att kvinnorna ska göra mer i hemmet...

Tycker inte att lillmusen gjort ett stort fel och det verkar som hon förstått att bara lämna det bakom sig och inte upprepa städningen. Nu är ju sonens förhållande förmodligen lite allvarligare än i början, och de båda (sonen + flickvännen) kommer att "blanda" sina liv och saker mer. Då är det ju som sagt läge att inte städa hos honom mer.

• Marie 66

Varför jag skrev 72 och framåt är för att de äldsta ex jag har är född 72,,, jag håller med ejnie återigen,, det är naturligtvis inte alla som är så här men det är en trend att det är mer vanligt med styrande och starka tjejer bland den gruppen än tidigare grupper,, jag undrar om 50- talisterna tycker något om oss 60 talister,, kanske det är en enorm skillnad där också i tankarna etc,,, men som sagt det får väl bli en annan tråd i så fall...

Och en sak till min svärmor lägger sig också i saker ibland som jag blir irriterad över men jag skäller aldrig på henne alltså utan jag och min man diskuterar saken och är vi överens så är det ingen affär,, då bryr vi oss inte ,, men om vi inte är överrens så brukar han ändå poängtera för mamma att hon inte behöver bry sig,, hon fattar snart och backar,, likaså är det ju min mamma ibland som kommer med smarta råd och invändningar etc som får min man ibland att reagera kraftigt och det blir samma grejj då,,, oavsett om du är man eller kvinna så har man större tolerans när det gäller sin egen mamma på nåt sätt eller man kanske mer skall kalla det att man är så van att man inte tar det på samma sätt som partnern gör,, därför är det ju bra att man pratar om sakerna för att kunna förstå varandra,, och jag menar min svärmor är helt OK hon lägger sig som sagt i ibland men det gör i ärlighetens namn min mamma också så,,,,, Man får försöka att inte reta upp sig i onödan utan försöka se humorn och den äkta värmen bakom hanslingarna,, för det är ju aldrig av illvilja de vill hjälpa och råda,,,,,

• H2O

Marie66 - Jag håller med om att flickvännen borde pratat med sonen och inte skällt ut mamman (som bara trodde hon hjälpte till...) Dock kan tjänster lätt bli gentjänster, och att städa hemma hos sin utflyttade son kan nog bli ett sådant fall. Och det var ju det som var lillmusens (höll på att skriva lillstumpans..hihi) fråga, om det är ok att hjälpa sina utflyttade barn. Så här tyvker jag:
    Hjälpa vid speciellt situationer (flytt, renovering, etc) - JA.
    Hjälpa till med städning på regelbunden basis - NEJ.

Jag reagerade mest på ert påhopp på unga tjejer som vågar sätta ner foten och kräva jämställdhet i hemmet. Din mening "styrande och starka tjejer" tycker jag inte är något negativt, utan tvärtom positivt.

• Marie 66

H2O! Vad synd att du tar det som en förlöjjning,, det är inte menat som så,,,, och visst finns det killar som är så här,, men jag hävdar fortfarande att vem som gör vad är inte det viktiga i ett förhållande utan huvudsaken är ju att det blir gjort,,min svägerska går hemma hela dagarna och när hemnnes man kommer hem från 12 dagars arbetsdag så får han ställa sig och laga mat för hon har inte hunnit ´då hon inte kunnat släppa en bra bok hon börjat läsa,,, och det här är sånt som jag reagerar på men som mina alla vänner födda påå 70 taklet inte tycker att det är så stor grejj,, de tycker att det är ju killen som jobbat och borde vara mest hungrig och då får han laga maten,, hon har ju bara läst hela dagen och är väl inte så hungrig kanske,,

men här tycker jag det är snett, nog ska väl hon ha maten färdig när han kommer hem eller åtminstone göra maten när han kommer hem eller ??????

Så till själva frågan många hakar upp sig på fel grejj och det är dit jag tror både Ejnie och jag vill komma,,,,, Om det ringer varningsklockor i ett tidigt stadium hos tjejjen för att killens mamma städar en gång då skall man nog som Flickvän rannsaka sig själv och tänka igenom detta,, vill jag ha det så här kommer det bli skillnad sen och verkligen ta diskussion med grabben inte mamman för fåglarna det är det problemet jag ser,, sen kan flickvännen ha hur rätt som helst,, det vet vi inget om,,, har hon rätt så hoppas man för hennes skull att hon tar striden med grabben och inte med mamman,, kan bli svårt att reparera längre fram kanske,,,

Jag tycker det är bra att det blir mera jämställt men man får akta sig så att det inte blir åt andra hållet,, då är det inte jämställt längre,,,,
    Marie

• Ejnie

H2O,

jag refererar till vad som skrivits i tidningar - jag lägger ingen värdering i om det är sant eller inte. Ville mest påpeka att Maries påstående inte är helt gripet ur luften som jag uppfattade att många ansåg.
    Om vi antar att det är sant att det finns en attitydförändring kan jag tänka mig flera orsaker.

SJÄLVKLART tycker jag det är synnerligen positivt med en ökad jämställdhet i samhället! Dock är det många som kallar sig feminister som står för värderingar jag inte ställer upp på - en av dem att nu har kvinnor förtryckts i alla år, nu ska vi ge igen och förtrycka männen.

Och, jag är ÖVERTYGAD om att 50-talisterna har en hel del att säja om 60-talisterna!

• Marie 66

H2O! jag förstår att det var där du reagerade om påhoppen på yngre tjejjer,,, och din och min skillnad är ju just att jag tycker det är för grymt ibland att se tjejjerna tar ton och styr och skriker och hävdar sin rätt utan att tänka på att man måste försöka jämka i ett förhållande,,medans du tycker att det är snarare positivt med styrande starka tjejjer,, min man och jag har intressen som inte alltdi stämmer överens med varandra och då delar vi så att vi båda kan göra det vi vill men då lite mindra kanske,, för att även den andra skall få chansen ( vi har småbarn att ta hänsyn till) jag blir uppretad på att man inte tänker på helheten att man inte tänker oss istället för jag, den om det är killarna eller tjejerna är lika illa,, jag hör många kommentarer om att gubbarna hade det så förspänt förr och nu får dem igen nu skall vi allt visa vem som bestämmer,, löjligt anser jag,, dagens män kan ju inte rå för hur 40 talets män hade det,,,,

Hoppas jag är något så när tydlig med vad jag vill få fram

• H2O

Marie 66 - "och det här är sånt som jag reagerar på men som mina alla vänner födda påå 70 taklet inte tycker att det är så stor grejj,, de tycker att det är ju killen som jobbat och borde vara mest hungrig och då får han laga maten,, hon har ju bara läst hela dagen och är väl inte så hungrig kanske,, " Detta citat får mig att fråga vad för slags personer dina vänner är. Som 76:a med bekantskapskrets av bara 70-talister kan jag säga att detta inte skulle accepteras av någon som jag känner. Låter som du har en lat svägerska och en toffel till bror.

Sen det här med att flickvännen borde rammsaka sig själv. Om inte hon sagt ifrån (visst, till fel person) hade det nog inte slutat. Det var två ggr på fem månade och hade nog fortsatt så, så varningsklockan kanske inte är helt obefogad.

Ja, ja, nu orkar inte jag debattera detta längre, vi har olika åsikter och bara lillmusen/sonen/flickvännen kan få harmoni i sitt förhållande så är ju allt bra.

• Marie 66

H2O! Visst vi lägger ned för vi har olika åsikter helt enkel,, men vill bara poängtera att det är inte min bror utan min mans bror och hans flickvän och visst är han tofflig och hon bitchig,, och det känns ju bra att du håller med om detta för sanningen är den att många tycker att Lotta ( som hon heter) gör rätt,,,, åh jag är så förbannat trött på allt sånt här,,, så slutligen säger jag bara var rädda om varandra och se helheten istället för jaget iallat så blir framtiden bra tror jag

Och tack H2O och Ejnie och ni andra som ventilerat detta ett tag,, och hoppas lillmusen får det bra,,,,liksom hennes son och hans flickvän

Marie

Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn