• lillmusen

Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn

hej, undrar bara om det är fel att hjälpa sina barn som just flyttat hemifrån, är man dum och inte fattar något för att man hjälper sin son att städa en gång på 5 månader, han bor ensam ,har en tjej som bor på annan ort, så hon är bara här ibland, och hon hjälper inte till med något, och det begär jag inte heller, min son är jätte tacksam och glad för det vi gör för honom, och han i gengäld hjälper oss på många andra sätt, så kommer hans flickvän hem till oss och skäller om att vi städar hos honom, att vi inte är kloka, det ska han göra själv tycker hon. Vi har bra relationer till våra barn, och vi ställer upp för varandra, det fick dom lära sig som små. Jag försökte verkligen förklara för henne att situationen hade varit annorlunda om hon bott där permanent, då skulle vi aldrig hjälpt till, han bad inte om detta, utan jag erbjöd mig själv att göra det, jag mår jättedåligt och blev mycke ledsen över detta, är det fel att hjälpa sina barn, och min man som stod bredvid, säger ingenting, då blir jag ledsen även på honom, ,jag ville sagt så mycke men orden låste sig precis, och jag bara satt och tog emot all skit, ska det vara så här

• Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn
  • Ella

Hej Lillmusen,

Jag förstår dina reaktioner, och tycker att hon borde pratat lugnt och sansat med dig, och, primärt, ha talat med sin pojkvän. Jag ser så tydligt att du bara menar väl, även om jag tror att det är fel väg att gå.

Måste säga att jag ändå ser att din son har mest att vinna på att du INTE hjälper honom, med tanke på nuvarande och kommande förhållanden. Det kan skrämma bort massor av flickvänner om de inser att mannen inte klarar sig själv. Ett ex till mig gjorde samma sak vid ett tillfälle. Ca. 1 månad innan vi blev tillsammans tog hans mamma ut semester för att hjälpa honom att städa hans lägenhet. Det berörde ju inte mig då på något sätt, men visst påverkades ju mina känslor för honom som en vuxen man som står på egna ben, och varningsklockarna började ringa. Dessutom, så blev resultatet att han aldrig lärde sig att förstå vikten av att hålla fint/drägligt runtomkring sig, så när vi flyttade ihop blev det sedan jag som sprang och plockade efter honom, ständigt, och han brydde sig inte, trots många tillsägelser/samtal etc. Efter ett tag lessnade jag.....ville ha en vuxen man OCH inte vara hans mamma/hembiträde.

En liten tanke.....Alla förändringar, särskilt i relationer till andra människor är jobbiga, och det är svårt att veta i alla lägen hur man ska agera och förhålla sig. Kanske är det nu dags att du börjar behandla (och kanske se?) din son mer som en vuxen man i alla lägen än just som din son. (Jag förstår att det är svårt!) Hitta på saker tillsammans med honom och umgås med honom, men ta inte ansvar för honom. Du har säkert själv också massor av idéer du vill förverkliga i ditt liv, som du kanske inte tidigare kunnat/hunnit göra pga familjen.

Det är så roligt att se den öppenhet och viljan du har! :)

Kram Ella

• marian

Lojsan, det är ju en sak om man har olika uppfattningar om hur ofta någonting ska städas, en annan om den ena parten är van vid att andra (läs: morsan) gör det. Jag och min man har olika uppfattningar om hur saker och ting ska göras, och när de ska göras, men det innebär inte att han tror att tvätten eller dammet försvinner för egen maskin.

Nu har jag ingen aning om hur den här killen har det hemma, vad han gör hemma och vad flickvännen tycker att han borde göra hemma, men det enda jag kan tolka hennes beteende som är att hon blir upprörd därför att det är sådant som han själv borde göra eller lära sig att göra. Det är inte kul att vara tillsammans med någon som inte lyfter ett finger, därför att han inte har behövt göra det hemma och fortsättningsvis inte behöver göra det sedan han flyttat hemifrån. Ingen vill vara någons morsa, när man är hans älskarinna.

• lillmusen

hej, Lojsan, jag pratade med min son igår, och då var jag mycke ledsen, men han sa bara att hon hade inte med det att göra, det är ju faktiskt hans nya hem, och att han var mycke tacksam för vad jag gjort, ska försöka lägga detta bakom mig nu, även om det tar lite tid, och i fortsättningen kommer vi fortsätta hjälpas åt hela familjen,för som sagt man kan inte bara ta man måste ge också, kram Lillmusen

• Lojsan

Bra Lillmusen! Han är tacksam och glad, och du smart nog att försöka glömma! Lycka till! Kram till dig också!
    /Lojsan

• Ejnie

elique,

under förutsättning att du inte bor ihop med killen - vilken rätt har du i egenskap av flickvän att skälla ut hans mamma för att hon daltar med honom?

I mina ögon är det lika mycket att förbarnsliga sonen/pojkvännen eftersom att den ev brist på frigörelse som finns om hans mamma städar fortfarande måste HAN hantera och göra upp med - inte flickvännen! För då byter han bara från en kvinnlig vårdare till en annan... och än bättre två som konkurrerar om honom och hans kärlek...

Om däremot, som nån skrev ovan, mamman går in i parets gemensamma hem är det en helt annan sak - då har mamman gått över flickvännens gränser och hon har all rätt att reagera...

Jag tror att man också måste komma ihåg att olika familjer är väldigt olika i vad som är ok att göra och vad som inte är ok. Om man som flickvän kommer in utifrån med helt andra referenser (och utan insikt om att man kan göra på flera olika sätt) så kan det bli ganska kraftiga krascher med nya famlijen eftersom flickvännen vill "omprogrammera" pojkvännen till sina famlijemönster...

Lillmusen, nu låter det som du och din son är på samma våglängd så då behöver du ju inte bekymra dig. Om han är tacksam och glad för hjälpen och du känner att du bidrar - då så GÖR DET! Men det är kontroversiellt och han kommer troligen ha lite kontroverser med denna och framtida flickvänner om det och det kan ju vara bra för dig att veta att många (som synes ovan) tar väldigt illa upp...
    *kram på dig*

• elique

Ejnie
    Jag bor ihop med min man men äöven om jag inte hade gjort det s antar jag att framtidsplanerna är att man så småningom flyttar ihop, eller hur? men innan man fluytttar ihop tar man reda på vem man flyttar ihop med.

Kanske den här tjejen vill vara säker på att killen hon flyttar ihop med inte har en mor som ränner där för jämnan och "ska hjälpa till". Man har ju rätt att säga ifråm hur man vill leva sitt liv med sin man. kan han imte ställa upp på det så tar det antagligen slut eller så har de något att gräla om i resten av sitt liv.

Jag tycker noig det är sjystare om svärmodertn backar då.

Den här diskussionern handlar ju inte om den situation som du har och därför kan man inte föra över din situation till denna diskussionen. Den här diksussionen handlar om situationen där den blivandde svärdottern inte gillar att svärmor är där och rotar och därför är det lättare för mig att sätta mig in i hennes situation än vad det tydligen är för dig.

• emy

Vill bara påpeka att de två vanligaste skälen till att förhållanden spricker är städning och pengar...

Du gör definitivt inte din son någon tjänst.

En del män (och säkert även kvinnor) förväntar sig att den andra ska serva dem med marktjänst, det kräver att partnern försöker "uppfostra" dem, oftast lyckas det inte. Har själv brutit upp från ett förhållande delvis pga att han ens vägrade inse att han överlät det mesta till mig.

• lillmusen

hej, vill bara förklara en gång för alla att hon bor inte där överhuvudtaget, och jag ränner inte där, är vi där en gång /månad så är det inte mer, nu har vi rett ut det och jag tackar Therese, ejnie och lojsan för svar som värmde, mvh lillmusen

• KCsMama

Tycker inte du ska städa åt honom!!!
    Har han flyttat hemifrån är det god tid att han lär sig städa själv!
    Mina svärföräldrar plockade jämt undan efter min sambo efter att de hade ätit vilket resulterade i att JAG fick plocka undan efter honom när vi flyttade ihop!!
    Tack gode gud att han "lärt sig" att plocka undan efter sig själv nu!

Jag kan tänka mig att han struntar i att städa och hon sedan får plocka upp när hon kommer på besök!

Kramar//Jennie

• trollälva

lillmusen
    Det spelar ingen roll om hon bor där eller inte. Du ska inte städa åt honom ändå. Såvida du inte vill försöka sabotera hans förhållanden med tjejer såklart.

Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn