• lillmusen

Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn

hej, undrar bara om det är fel att hjälpa sina barn som just flyttat hemifrån, är man dum och inte fattar något för att man hjälper sin son att städa en gång på 5 månader, han bor ensam ,har en tjej som bor på annan ort, så hon är bara här ibland, och hon hjälper inte till med något, och det begär jag inte heller, min son är jätte tacksam och glad för det vi gör för honom, och han i gengäld hjälper oss på många andra sätt, så kommer hans flickvän hem till oss och skäller om att vi städar hos honom, att vi inte är kloka, det ska han göra själv tycker hon. Vi har bra relationer till våra barn, och vi ställer upp för varandra, det fick dom lära sig som små. Jag försökte verkligen förklara för henne att situationen hade varit annorlunda om hon bott där permanent, då skulle vi aldrig hjälpt till, han bad inte om detta, utan jag erbjöd mig själv att göra det, jag mår jättedåligt och blev mycke ledsen över detta, är det fel att hjälpa sina barn, och min man som stod bredvid, säger ingenting, då blir jag ledsen även på honom, ,jag ville sagt så mycke men orden låste sig precis, och jag bara satt och tog emot all skit, ska det vara så här

• Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn
  • Ejnie

elique,

mitt "problem" med detta är i så fall att ingen faktiskt svarar på vad som flickvännen har problem med i relation till mamman för jag fattar faktiskt inte hur ni resonerar!

Jag tycker INTE att mödrar (eller fäder för den delen heller) oreserverat ska städa åt sina barn, mitt problem i detta är att jag tycker det är gränslöst att ta över nån annans konflikt och de flesta svar handlar om att man inte ska städa åt sina söner/barn.

• Marie 66

Håller fullständigt med Ejnie,,,, vissa ggr blir man ju irriterad på att vissa får hjälp med allt men det är ju en annan sak,,,,, Här handlar det om att Tjejen som bara är hos pojkvännen i bland går in och styr och tar över,, om mamma inte skall städa för att killen måste lära sig så skall väl inte flickvännen skrika till mamma om vad som är fel då lär han sig inte att säga ifrån helelr så,, då har vi ett triangeldrama med en mamma som tror hon gör barnet en tjänst och en son som tycker det är snällt av mamma och en flickvän som kom in i bilden och helt tar över killens liv,,, Nej fy,,, man måste tänka på varandra,,,, och inte reta upp sig på vem som hjälpt till med vad,,, jag tycker också det är konstigt att ingen reagerar lika kraftigt om en dotter får samma hjälp!!!!!
    Marie

• Ejnie

Tack Marie,

började undra om det bara var jag som såg ett tydligt triangelmönster i detta...

• eja

För det första tycker jag att Marie 66:s prat om 70-talister är rena smörjan.

Vad gäller flickvännen:
    Antingen har hon en stökig pojkvän som hon tycker borde lära sig att ta hand om sig själv eller så har hon en ordentlig pojkvän som kan ta hand om sig själv men fått tillfällig hjälp från mamma för att han har en snäll mor, helt enkelt. I båda fallen borde flickvännen prata med pojkvännen om hon har ett problem, men bara i det ena fallet tycker jag att hennes irritation alls är berättigad. Hur lillmusens son ter sig för flickvännen som någon att bo ihop med förtäljer inte historien så det är svårt att uttala sig om flickvännens konflikt med sonen har någon grund.

Min sambo är f ö väldigt ordningssam, men hans ex kände sig ibland förolämpad när hans mor kom hem till dem och vattnade blommor eller dammade. Hon har lagt av med det nu, men båda hans föräldrar hjälper mer än gärna till som smakråd eller med större renoveringar.

Skulle min kära blivande svärmor dock få för sig att hjälpa till oombedd så skulle jag nog få bita mig i tungan både en och två gånger. Det är ju av vänlighet och omsorg om oss, precis som när mina föräldrar tar med en kasse matvaror när de hälsar på. Jag tror på att i såna fall se på mig själv och vad jag tolererar från min familj först. En kasse mat skulle för min sambo kunna vara en pik om att han inte kan sörja för mig (varför han nu skulle det... ;)) t ex. Visst ska det vara OK att hjälpa sina barn, hur länge sedan det än var de flyttade. Vuxna barn borde själva kunna sätta gränserna för när hjälpen inte längre är nyttig.

• trollälva

marie 66 och ni andra som tycker att flickvännen inte har rätt att säga ifrån förrän de flyttar ihop: Varför? Är hon inte mer än någon som han bara "sätter på" lite då och då, eller? Är deras förhållande inte seriöst förrän de flyttar ihop?

Aldrig i livet att min svärmor eller någon annan får komma hem till oss och städa om vi inte bägge bett om hjälp pga omständigheter som gör att vi inte klarar det själva. Däremot får hon eller andra självklart hjälpa oss, precis som vi hjälper andra, med saker och ting. Det handlar inte om att inte hjälpa varandra!

• Ejnie

trollälva,

jag menar inte alls att deras förhållande inte skulle vara seriöst eller att han "bara bangar på henne då och då".

Min poäng är att så länge var och en har sina saker på varsitt håll - dvs inte bor ihop så bestämmer de ju över dessa ställen själva. Alltså är det sonens val var saker ska finnas, hur ofta man städar toaletten, och om han tillåter sin mamma att städa osv. På samma sätt är det hemma hos henne, där bestämmer hon vem som ska vara eller inte vara där.

Den dag de har ett gemensamt hem tycker jag det är en annan sak - då är det hennes hem också och då har hon sin fulla rätt att sätta gränser.

Sen kan jag väl rent praktiskt (även senare när de bor tillsammans) tycka att det är bättre om sonen sätter "förebyggande" gränser mot sina föräldrar för att inte svärdottern ska bli syndabock.

Så många verkar ha så mycket problem med främst sina svärmödrar som jag tycker det låter som att det går att härleda till att sönerna inte sätter gränser för sina föräldrar utan överlåter det på flickvän/sambo/fru vilket gör henne till boven.

• Florentina (fd brud 2004)

Marie 66:

"jag tycker det har blivit hysteri bland tjejer födda 1972 och framåt typ,,, det är killen som skall fixa allt,,, tjejen får göra vad hon vill hon är ett ego jämfört med hur vi på 60 talet blev formade,, skolan förstörde 70-talisterna skulle jag vilja säga"

Vad är detta??? Vad menar du? Och varför?

• trollälva

Nej, så länge de har ett förhållande och hon har grejer hos honom och planerar att leva sitt liv med honom så har hon rätt att säga ifrån. Men visst vore det bättre om han gjorde det istället.
    Det allra bästa vore ju om svärmodern blivit en vis svärmor genom åren och därmed lärt sig att man inte städar hos sin son utan att det blir konflikt med flickvännen. Tyvärr har tiderna förändrats och det är inte längre så att ju äldre man blir desto klokare blir man. Det verkar nästan vara tvärtom.

• trollälva

Florentina (fd brud 2004)

Bry dig inte om vad marie66 skrev. Det är som eja skrev: "rena smörjan"

• Marie 66

Så trollälva och Florentina! JAG kanske överdrev lite när det gällde 70-talisterna.. men jag har dels en svägerska som styr och ställer och hennes man tofflar runt och får ställa in alla aktiviteter för att minnsann hennes aktivitetr går inte att rucka på,, dels har jag några arbetskamrater som är födda i början på 70-talet och alla de har en helt annan syn på arbetet och livet än vi andra och då har vi diskuterat vad detta beror på och kommit fram till att nånting hände i skarven,,, 60-70 tal,,, sen hålller jag nog med om att jag är för pjolltig ibland och inte hävdar min rätt,, men det är mitt problem,,,, Men i det här sammanhanget så menar jag att mamman har frågat sonen om hon skall hjälpa honom städa och han tar tacksamt emot hjälpen och då är frågan har hon då rätt att åka till sin ev blivande svärmor och skälla ned henne för att hon hjälpt till,,, det är en enorm skillnad precis som Ejnie säger om Flickvännen bor ihop med Killen då kan hon reagera,, men jag tycker ändå att det är killen hon skall reagera på och inte på mamman,, Så alla 70 talister,,, jag menade inte att dra alla över en kam,, men jag har många ex på detta runt i kring mig

Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn