• lillmusen

Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn

hej, undrar bara om det är fel att hjälpa sina barn som just flyttat hemifrån, är man dum och inte fattar något för att man hjälper sin son att städa en gång på 5 månader, han bor ensam ,har en tjej som bor på annan ort, så hon är bara här ibland, och hon hjälper inte till med något, och det begär jag inte heller, min son är jätte tacksam och glad för det vi gör för honom, och han i gengäld hjälper oss på många andra sätt, så kommer hans flickvän hem till oss och skäller om att vi städar hos honom, att vi inte är kloka, det ska han göra själv tycker hon. Vi har bra relationer till våra barn, och vi ställer upp för varandra, det fick dom lära sig som små. Jag försökte verkligen förklara för henne att situationen hade varit annorlunda om hon bott där permanent, då skulle vi aldrig hjälpt till, han bad inte om detta, utan jag erbjöd mig själv att göra det, jag mår jättedåligt och blev mycke ledsen över detta, är det fel att hjälpa sina barn, och min man som stod bredvid, säger ingenting, då blir jag ledsen även på honom, ,jag ville sagt så mycke men orden låste sig precis, och jag bara satt och tog emot all skit, ska det vara så här

• Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn
  • mamma mu

Hej lillmusen.
    Klart du ska hjälpa din son om du vill. Han är ju din son. Vad är människan på väg om vi inte ska bry oss om våra barn/föräldrar. Vad är det för en flickvän han har som kan skälla ut dig utan att han säger ifrån. Förstår hon inte att du älskar honom. Hon kommer troligen själv en dag att få barn som växer upp. Ska hon slänga ut dem då och aldrig hjälpa dem?

Och ni andra som har skrivit här. Tänk efter hur ni själva har det med era föräldrar.... Hjälper dom inte er?????? Och hjälpern ni inte dom??????

Jag anser att det är människor som har lätt till svartsjuka som tycker att man inte ska bry sig om eller hjälpa andra.

Jag kunde inte hålla tyst då jag läste denna tråd.

• CyberPet

Sitter här och funderar lite... vad skulle hända om det var en dotter lillmusen hade som hon hjälpte städa 2 gånger på 5 månader? Skulle alla skriva då och säga att hon måste uppfostra sin dotter bättre?

Varför jag funderar är att min mamma ibland kan komma och hjälpa mig med städningen. Inte för att jag är lat (jag har andra problem) och inte för att min make inte kan städa, utan hon vill hjälpa till och vet att det är jobbigt för mig att städa (jag sjuk och maken jobbar jämt).

Är jag då oansvarig och omogen? Jag flyttade hemifrån när jag var 16 år och har alltid klarat mig själv, fram till nu när jag blivit sjuk. Jag tackar makterna varje dag att jag har en sån underbar mamma som ställer upp när det blir som jobbigast. Nu i sommar har hon tvättat våra fönster, något som ingen av oss orkat. Själv tyckte hon det var jättekul och var den som erbjöd sig att göra det.

Som sagt, bara lite tankar.

Petra

• Maja Gräddnos

Jag tror att problemet handlar om att Lillmusen och flickvännen ser sonen ur två vitt skilda perspektiv.

För Lillmusen är sonen, 20 år gammal, ett nyss uppvuxet barn som precis hunnit börja lära sig stå på egna ben. En som det är fullt legitimt att hjälpa, som mamma.

För flickvännen (som själv kanske bott hemifrån lite längre) är de två fullt vuxna människor som lever ett helt självständigt liv, som vuxna.

Jag är själv bara 25 år, men tycker redan att det är stor skillnad på mig nu och när jag var 20. Då tyckte jag däremot att jag var helt vuxen, och skulle faktiskt aldrig accepterat hjälp av min mamma med städning, mat eller annat. Det skulle jag inte gjort nu heller för den delen, men det är ju upp till var och en.

• Åsa

Ja gisses säger jag bara. Att få hjälp att städa en gång på fem månader är väl inte hela världen. Jag menar hur många ggr hinner man inte själv städa på fem månader. Det är ju inte så att mamman har flyttat in hos sin son utan lite hjälp nån gång ibland har väl ingen dött av. Jag tycker att det är en snäll gest att hjälpa till nån gång ibland. Man blir väl inte handikappad för det. Jag tror säkert sonen vet hur det går till att städa trots att hans mamma hjälper honom ibland.

Jag tycker att ni som klagar ska tänka till om ni inte själva får hjälp ibland med saker och ting av vänner och bekanta och även era föräldrar. Vem har inte lämnat bort sina barn hos en barnvakt emellanåt t.ex? Inte slutar ni klara av att ta hand om barnen för det... Jag tycker det är lite samma sak som att få hjälp med städningen.

Nä, fortsätt du att hjälpa din son om han vill ha din hjälp men se till att det inte sker varje vecka bara.

• Jema

Mina föräldrar ställer alltid upp vad det än gäller och det har dom alltid gjort i hela mitt liv.
    Däremot så hade min mamma aldrig fått för sig att åka hem till mig och börja städa.
    Själv hade jag inte tyckt om det då det är mina saker, min skit och min tvätt osv. Och lite damm i hörnen har aldrig skadat någon

Hade det däremot varit så att jag blev sjuk eller dylikt så hade hon garanterat ställt upp med tvätt, fönsterputsning, dammsugning mm.
    Men att åka hem och bara börja städa hos en vuxen person har jag svårt att förstå.
    Det är en sak man själv måste ta hand om och lära sig göra.
    Men som sagt; alla är vi olika och man gör precis som man själv vill.

Jema

• KCsMama

Tydligen verkar det vara ganska ofta, han har nyss flyttat hemifrån och det har hänt flera ggr??

• NickeNyfiken

KCsMama,
    vet inte vad du anser vara ofta men enligt mig är inte 2 gånger under en 5 månadersperiod ofta!!!

• KCsMama

Nicke, du kanske inte har lärt dig att et: ?, efter en mening betyder att det är en fråga :D

För övrigt tycker jag att 2ggr under en 5månaders period är ganska ofta.
    Jag flyttade hemifrån när jag var 15, nu är jag 18 och mina föräldrar har fortfarande inte städat hos mig ;)Iof var det ingen som städade mitt rum när jag bodde hemma heller så jag var väl helt enkelt inte lika bortskämmd :D ;)

Kramar!!

• Ejnie

Men hörni - jag tycker den STORA frågan inte är om det är ok att städa eller inte utan om flickvännen verkligen har RÄTT att skälla ut "svärmor-in-spe"??

• Nussan

Jag skulle ha skällt på henne, helt klart. Om jag hade saker där så skulle jag INTE vilja att någon rotade.

Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn