• lillmusen

Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn

hej, undrar bara om det är fel att hjälpa sina barn som just flyttat hemifrån, är man dum och inte fattar något för att man hjälper sin son att städa en gång på 5 månader, han bor ensam ,har en tjej som bor på annan ort, så hon är bara här ibland, och hon hjälper inte till med något, och det begär jag inte heller, min son är jätte tacksam och glad för det vi gör för honom, och han i gengäld hjälper oss på många andra sätt, så kommer hans flickvän hem till oss och skäller om att vi städar hos honom, att vi inte är kloka, det ska han göra själv tycker hon. Vi har bra relationer till våra barn, och vi ställer upp för varandra, det fick dom lära sig som små. Jag försökte verkligen förklara för henne att situationen hade varit annorlunda om hon bott där permanent, då skulle vi aldrig hjälpt till, han bad inte om detta, utan jag erbjöd mig själv att göra det, jag mår jättedåligt och blev mycke ledsen över detta, är det fel att hjälpa sina barn, och min man som stod bredvid, säger ingenting, då blir jag ledsen även på honom, ,jag ville sagt så mycke men orden låste sig precis, och jag bara satt och tog emot all skit, ska det vara så här

• Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn
  • Cor

Det är en ganska känslig fråga det här! Vi har en manlig vän som nu närmar sig 40 och är fortfarande singel (ofrivillig) pga. hans mamma.
    Varje gång han träffar någon som han har ett seriöst förhållande med, "förstör" hans mamma det genom sin städning hemma hos honom. Detta enligt flera av tjejerna, dom orkar helt enkelt inte med att hans mamma städar utan tycker att han är vuxen och ska då även ta hand om sitt hem själv. (Sen är det ju (för mig) självklart att han ska avsäga sig denna städning)

Visst kan man tycka att 2 ggr på 5 månader inte är så mycket, men förmodligen tycker denna tjej det och då anser jag nog att man som mamma ska acceptera det och "kliva åt sidan". Denna tjej kan faktiskt vara din sons framtid och då får du respektera henne och hennes önskan, annars kommer ni ha en konflikt för all framtid.

• Ejnie

Ledsen tjejer, jag tycker flickvännen överskrider gränsen för vad som är ok. Om hon lägger saker i hans hem får hon skylla sig själv, han har "makten att bestämmaöver vem som ser/inte ser dem. Om han tycker det är ok att mamman hjälper till och hon inte gillar det - dumpa killen!

HANS "konflikt" och HANS frigörelse - INTE hennes!

Och jag har VÄLDIGT svårt att tro att den ofrivilliga singeln är det pga att hans mamma städar hos honom... Att naelsträngen inte är klippt, men då beror det ju på att han inte gjort sig fri, inte att han inte "befriats"!

• trollälva

Man får väl inte skylla sig själv om man har saker hos sin kille?! Det hade varit skillnad om man lägger sakerna i svärmoderns hem.

Jag hade också skällt för det handlar om hur man vill leva sitt liv. Jag sätter gränser för vad som är ok för mig- take it or leave it!

Ejnie
    Det är inget antingen eller. Det är både killens och tjejens konflikt och de ska stötta varandra om de vill leva ihop!

Lillmusen
    Ringde du verkligen och bölade till din son? Snacka om en svärmor som vill skapa konflikter!!

• Ejnie

Trollälva - EXAKT vad består flickvännens konflikt i??? I mina ögon ENBART i att han inte frigjort sig tillräckligt i HENNES ögon...

Så glad att inte mina vänner och släktingar beter sig på detta sätt!

• lila

Man kan ju inte gifta sig med någon vars mamma fortfarande städar åt personen! Då kan man vara säker på att alltid få göra all städning själv och jag förstår därför att hans flickvän vill att han tar hand om sig själv.

Man kan hjälpa till när han flyttar eller när det är något speciellt men inte med vardags saker, sådant bör alla klara själv!

• Ejnie

Lila,

men hallå??!!
    De bor inte ens ihop, vem har sagt nåt om att gifta sig? Och fortfarande ska hon väl skälla på HONOM om hon tycker han är kass på att städa, inte på hans mamma??????????

• sis

Jag hade som flickvän till någon, vars mamma kommer och städer också blivit arg. Det är precis sådant som gör att killar lär sig att det där med städning, disk, tvätt, det fixar alltid någon annan. Jag tycker att mammor som städar/lagar mat/tvättar mm åt utflugna barn (konstigt nog oftast söner) gör både dem och eventuella framtida svärdöttrar en rejäl otjänst.

• elique

Ejnie
    Vi har förstått vad du tycker. De flesta håller dock inte med dig, som du märker.
    Ett förhållande kan vara seriöst även om man inte bor ihop!

Lila
    Ja, just det! Och det är därför man med all rätt kan säga ifrån. Det handlar ju om hur man vill leva sitt liv.

• Marie 66

Jag är nog inte så där säker på att det är fel om mamman städar som hon skriver hjälper han till med annat som hon inte av någon anledning hinner med eller orkar eller kan,, jag tycker det har blivit hysteri bland tjejer födda 1972 och framåt typ,,, det är killen som skall fixa allt,,, tjejen får göra vad hon vill hon är ett ego jämfört med hur vi på 60 talet blev formade,, skolan förstörde 70-talisterna skulle jag vilja säga,,, jag är någon jag är värd det ,, att sätta sig själv i centrum,, nej fy säger jag,, kan man hjälpa varandra så gör man det så känns det för mig,,, stå på dig!!!! om du anser att ni hjälper varandra så är det så,,, Flickvännen slipper ju ännu så länge

Alltså jag håller med ejnie
    Marie

• Marie 66

Elique! ja vem har rätt att leva sitt eget liv,,, inte grabben tydligen,,, för fy vad skit han fått för att mamma städat åt honom ett par ggr,,,, vem har rätt att dömma honom,,,, den här flickvännen får väl ta saker för vad det är,, när hon och han bor ihop då minnsan och så vidare,, då först har hon rätt att styra om dessa saker anser jag,,,,,

Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn