• lillmusen

Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn

hej, undrar bara om det är fel att hjälpa sina barn som just flyttat hemifrån, är man dum och inte fattar något för att man hjälper sin son att städa en gång på 5 månader, han bor ensam ,har en tjej som bor på annan ort, så hon är bara här ibland, och hon hjälper inte till med något, och det begär jag inte heller, min son är jätte tacksam och glad för det vi gör för honom, och han i gengäld hjälper oss på många andra sätt, så kommer hans flickvän hem till oss och skäller om att vi städar hos honom, att vi inte är kloka, det ska han göra själv tycker hon. Vi har bra relationer till våra barn, och vi ställer upp för varandra, det fick dom lära sig som små. Jag försökte verkligen förklara för henne att situationen hade varit annorlunda om hon bott där permanent, då skulle vi aldrig hjälpt till, han bad inte om detta, utan jag erbjöd mig själv att göra det, jag mår jättedåligt och blev mycke ledsen över detta, är det fel att hjälpa sina barn, och min man som stod bredvid, säger ingenting, då blir jag ledsen även på honom, ,jag ville sagt så mycke men orden låste sig precis, och jag bara satt och tog emot all skit, ska det vara så här

• Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn
  • felicia6

lillmusen, jag är 22 år gammal och bor med min pojkvän, vi flyttade ihop direkt då vi flyttade hemifrån, så det är inte riktigt samma, men nästan.

Det beror på hur ofta ni "hjälper" honom, är det då han ringer och säger att ni ska komma och göra det och det, lr?

Min m2b har en bror som då han flyttade hemifrån till en studentlägenhet, så kom hans mormor varje vecka och städade och vattnade blommorna och tog hans tvätt och tvättade...
    Så då vi var och hälsade på honom så var det mest: "äh, låt det där vara, mormor kommer ju i morron", och då är det nåt som är fel..

Sen så om det verkligen är 1 gång på 5 månader, så är det ju mer ett undantag att du städade, men på resten av ditt inlägg låter det ändå som att det är då och då?

Min mamma städar ALDRIG här, förutom om hon lix är här och äter lr nåt och ser tex att det är lite stökigt på bordet, så plockar hon lite, men inte är det ofta, och inte storstädar hon lägeheten precis.

Så, vad är hans inställning? Kommer du bara dit och så har han väntat på dig, lr kanske ringt dig lr??

• Modestysnake 15/6-02

Var inte ledsen, du försökte bara vara snäll. Man ska inte bli ledsen och ta åt sig av kritik om man inte har gjort något elakt, tycker jag.

Däremot kan jag verkligen se saken från din sons flickväns perspektiv. Jag har också stött på en hel del killar som fått allt serverat till sig genom åren, man blir lite förbannad på att deras föräldrar inte uppfostrat dem att ta hand om sitt rum, hjälpa till i hemmet. Om min killes mamma kom och städade åt honom skulle jag också tycka att det var dumt och smått patetiskt (på hans konto). Tjejen kanske försöker få honom att fatta att han måste skärpa sig, att rummet inte städar sig automatiskt, och helt plötsligt gör det det (genom dig).

Men hon överreagerade genom att skälla ut dig. Hon borde istället försöka få sin kille att fatta att det inte funkar att hans mor städar. Om jag vore den tjejen hade detta varit en stor varningsklocka, jag skulle troligen gjort slut med killen för att han var så slö. Och även om inte du och flickvännen är jättebundis just nu så vill du väl inte att historien ska upprepa sig gång efter annan framöver?

SLUTA STÄDA ÅT SONEN!

• Gun

Sett ur flickvännens perspektiv så skulle jag bli fullkomligt galen om svärmor kom hem och städade hos oss. Skulle se det som att hon underkände min förmåga.

• Frances

Din sons flickvän är antagligen inte helt psyko så hon skulle väl inte skälla ut dig för ingenting? Nu menar jag att detta kanske är ett jätteproblem för din son o hans flickvän, att din son inte är så självständig (om man är ungkarl och har mamma som kommer och städar) som hon vill att han ska vara. Jag är ledsen, men jag skulle också som flickvän tycka att det var patetiskt om min pojkvän lät sin mamma komma hem till honom och städa (även om det är hon som erbjöd sig).

• ToS

jag flytta hemifrån när jag va 15 år.. i dag är jag 28 år och sambo jag kan städa riktigt bra.. men när mina föräldrar kommer på besök och man lämnar dom ensamma i huset några timmar så brukar dom städa inte för att jag säger till utan för att dom vill hjälpa till...
    Dom vet hur mycket jag jobbar osv... i början tyckte jag att det va jätte jobbigt eller det tog säkert 10 år innan jag vande mig vid att dom gör så..
    Nu är jag dom evigt tacksam lika så min sambo (det tog ett tag innan han vande sig oxå)nu städar dom inte alla rum utan brukar tar köket å toaletter och sonens rum å tvättstugan men vårat sovrum låter dom bli som tur e....
    nu tycker jag bara att det e gulligt det är deras sätt att visa att dom tycker om en å bryr sig efter som vi inte ses så ofta ... va inte ledsen du är ju bara snäll å omtänksam... och det upskattas mer än du tror...
    //therese

• Ettolrach

Och varför skulle situationen vara så annorlunda om flickvännen bodde där permanent? För att det skulle vara hennes jobb att städa då?

Förstår faktiskt flickvännen. Det är dags att din son blir vuxen och att du låter honom städa själv även om han har ont om tid. Vad säger att flickvännen har mer med tid att städa efter honom?

Tack och lov att jag flyttade ihop med en man som frigjort sig från mamma och kunde sköta sitt hushåll själv.

• Nean

Jag bodde ihop med en kille vars mamma hade nyckel till vår lägenhet (big mistake!). När jag kom hem från jobbet kunde hon ha varit där och bytt gardiner, köpt nya blomkrukor etc. Det gjorde mig galen! Det tog slut efter ett par år, ganska mycket från min sida pga svärmor och att exet aldrig sa ifrån.

Trots att jag störde mig så på detta då så förstod jag i efterhand att hon menade väl. Men det är väl det där med navelsträngen som ju ska klippas på båda fronter.

Man kan vara en underbart omtänksam mamma ändå, och finnas där på andra sätt, men låta barnen bli vuxna och ta ansvar själva. Tror att det är detta som sonens flickvän menar, fast hon uttryckte sig klumpigt.

• Ejnie

Tycker att flickvännen gör fel som skäller ut dig - det är inte hennes sak. Om hon är arg ska hon väl skälla på din son för att hon låter dig städa hos honom.

Min mor är lik dig... hon visar sin kärlek genom att göra saker som att städa och baka bullar. Det tog MÅNGA år innan jag fattade det och idag har vi en överenskommelse som är att om hon städar (eller nåt) ska hon göra det för att HON mår bra av det inte för att jag ska vara tacksam...

Om jag får barn själv kommer jag INTE att göra på detta sätt, jag tycker inte man hjälper sina barn genom att städa åt dem. Det måste de lära sig själv och helst långt innan de flyttar hemifrån...

F.ö. förstår jag visst vad du menar med att det är skillnad om flickvännen bodde där - det ÄR skillnad på att röja i sin sons egna hem och röja i hans och flickvännens gemensamma hem.

• ssooffaann

Sluta städa åt din vuxne son. Har han tagit steget att flytta hemifrån, så är han vuxen nog att klara sig själv. Jag förstår flickvännen.

• elique

Jag blir så förvånad över att det fortfarande finns männiksor som inte förstått det där med svärmorsrelationer.

Vet du inte att din sons flickvän får det svårare om de flyttar ihop och han är van vid att någon annan än han själv städar?

När han var liten var din uppgift att han skulle få en lycklig och fin barndom. Då var det okej om han lekte medan du städade.

Nu är din uppgift att uppfostra honom till en självständig man. En god samhällsmedborgare i 2000 talets anda där ofta bägge parter i ett förhållande abetar och därför även delar på hushållsuppgifterna. När du städar åt honom ger du honom signaler om att han inte behöver göra det själv och att kvinnor gärna gör det, vilket är helt fel för det mesta och uppenbarligen i detta fall.

Jag har självprolem med min man som är över trettio och bodde länge hemma ( c a 25 år) innan han träffade mig. Det är till exempel tydligt att hans mor alltid städade toaletterna för han tar aldrig tag i det här hemma innan vi hunnit storgräla efter en veckas tjat från min sida.

Det är jobbigt att uppfostra en man och det vill vi inte göra heller! Det ska vara klart när när vi tjejer "får" dem och det är hans föräldrars uppgift att underlätta för oss så att vi kan njuta av att leva med en vuxen man istället för ett barn som vill bli omhändertaget!

Jag tycker det var modigt och bra av tjejen att sätta gränser för dig och om jag ska vara ärlig så tror jag inte att hon bara skäller ut dig utan att ha retat sig ett tag först.

Klipp av navelsträngen och lev ditt liv-inte din sons liv!

Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn