• lillmusen

Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn

hej, undrar bara om det är fel att hjälpa sina barn som just flyttat hemifrån, är man dum och inte fattar något för att man hjälper sin son att städa en gång på 5 månader, han bor ensam ,har en tjej som bor på annan ort, så hon är bara här ibland, och hon hjälper inte till med något, och det begär jag inte heller, min son är jätte tacksam och glad för det vi gör för honom, och han i gengäld hjälper oss på många andra sätt, så kommer hans flickvän hem till oss och skäller om att vi städar hos honom, att vi inte är kloka, det ska han göra själv tycker hon. Vi har bra relationer till våra barn, och vi ställer upp för varandra, det fick dom lära sig som små. Jag försökte verkligen förklara för henne att situationen hade varit annorlunda om hon bott där permanent, då skulle vi aldrig hjälpt till, han bad inte om detta, utan jag erbjöd mig själv att göra det, jag mår jättedåligt och blev mycke ledsen över detta, är det fel att hjälpa sina barn, och min man som stod bredvid, säger ingenting, då blir jag ledsen även på honom, ,jag ville sagt så mycke men orden låste sig precis, och jag bara satt och tog emot all skit, ska det vara så här

• Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn
  • Ejnie

Men elique - skäller du ut hans mamma för att hon skämt bort honom eller honom för att han ska bättra sig? Jag skulle iallafall göra det senare...

• Lojsan

Lillmusen! Om det är OK för din son och om du vill - FORTSÄTT HJÄLPA HONOM!!! Med städning eller vad det nu än är!!! Vad din sons flickvän har med det detta att göra förstår jag inte, jag anser definitivt inte att hon har rätt att skälla ut dig! Som hans flickvän får hon väl acceptera er relation med eller utan städhjälp! Hade hon bott där och om du då på eget bevåg kommit dit oanmäld och städat, ja då hade jag förstått hennes reaktion! Men så är/var det ju inte nu! Fortsätt hjälpa din son när det behövs och klargör en gång för alla att det är det totalt respektlöst av henne att komma hem till er och skälla! Mycket värre att skälla ut nån i dess eget hem än att städa hemma hos sonen!!!
    Stå på dig!

• elique

Ejnie
    Bägge delarna såklart! men det var ju mamman som skrev här så då får ju hon ta kritiken som är riktad till henne. När HAN uppenbarar sig här så ska nog han också få sin beskärda del

• elique

lojsan
    Du bäddar för bekymmer och för svårigheter för sonen att få flickvänner som stannar kvar. Det är inte många tjejer som står ut med att mamman är där och rotar och om du läser mitt inlägg så förstår du också varför.

• lillmusen

Tack för värmande ord, och en del kritik, min son är 20 år, jag har hjälpt honom 2 ggr under en fem månaders period, han har aldrig bett mig, jag har erbjudit mig, jag vet att han kan städa själv, och vet att han aldrig skulle fråga om det ens, detta är det enda jag kan göra , eftersom han ställer upp när vi behöver annan hjälp, ska man inte hjälpa tillbaks, tack Therese och Ejnie och Lojsan, era ord värmde gott, kram lillmusen

• elique

Självklart ska ni hjälpa tillbaka och det kommer ni säkert att få göra också men vardagsdetaljer är känsligt mellan svärmor och svärdotter.

Jag är övertygad om att du är en bra svärmor just eftersom du är öppen för kritik. Läser du på lite om svärdotter relationer så är du väl förberedd för mötet med din blivande svärdotter i framtiden.

Hoppas att inte allt för stor skada är skedd. Eftersom du är äldre och förhoppningsvis klokare så kanske det räcker med att du säger att du inte är så van vid att ha en blivande svärdotter och att du inte förstod att du klampde in på hennes "revir". Jag tycker också att du kan tala om för henne att du kan ta kritik, men att du uppskattar om hon kan tala vänligt till dig och utan att det blir i form av en utskällning.
    Lycka till!

• marian

Hmm... Jag håller faktiskt med om att killar som har flyttat hemifrån borde ha lärt sig att städa och hålla ordning i det egna hemmet. Jag skulle aldrig vilja vara med någon som har vant sig vid att kvinnorna i hans liv städar och passar upp på honom. Det är väl antagligen det hans flickvän vill att han ska lära sig också, när hon inte städar åt honom och reagerar så kraftigt på att du gjorde det.

Jag tycker att det är en annan femma när man båda hjälps åt med att storstäda som faktiskt är väldigt fysiskt jobbigt, när det är dags för att putsa fönstren, vädra bäddmadrasserna, tvätta mattorna och gardinerna etc, men då ska ALLA hjälpas åt.

Den här tjejen gick över gränsen, men samtidigt kan jag förstå att hon skäller på dig. Hon ser väl antagligen framför sig att hon säger ifrån åt din son, men att du fortsätter att erbjuda dig att städa hans bostad. Och vem skulle inte ta emot ett sådant erbjudande? Men å andra sidan skulle hon ha kunnat förklara sin ståndpunkt, rationellt och rakt, och vänligt bett dig att inte städa.

• Tessius

Måste få berätta.....min sambo och jag flyttade ihop direkt från hemmet och hade alltså inte bott själv innan!! Han var väldigt van vid att hans mamma hade gjort allt innan men nu.....ja, nu är han värsta städtanten!!!! Jag behöver itne tjata på honom för att få honom att städa, han ser när det är dags, precis som jag gör!!!

Så, även om mammorna skämmer bort sina söner betyder inte det att det inte blir karlar av dem när de blir sambos!!! Tror även det är lite upp till tjejerna också att säga ifrån att nu delar vi på sysslorna!!!

• Señora A

Förstår att du tog illa vid dig när flickvännen skällde, hon överreagerade nog lite. HOn borde prata med sin kille istället.

Däremot tycker inte jag att en förälder gör sitt barn en tjänst när de städar/tvättar åt dem. En sak är om man hjälps åt vid t.ex. en flytt - det är en helt annan sak. Men det dagliga hushållsarbetet bör nog vuxna ensamstående människor klara utan problem.

Visa att du bryr dig om honom på andra vis! Bjud t.ex. ut honom och tjejen på middag (eller hem på middag).

• Lojsan

Elique!
    Nej, jag tror INTE att JAG bäddar för Lillmusens sons tjejer inte stannar kvar hos honom! Att en mor hjälper sin son att städa är enligt mig inte att likställas med att "hon är där och rotar"
    -det förstår du nog om du läser mitt inlägg!
    Om ni måste storgräla efter en veckas tjat för att få toaletterna städade tror jag kanske inte handlar om att din mans mor eventuella hjälp när han var i 20års åldern och nyss hade flyttat hemifrån!? Han har väl helt enkelt inte samma syn på städningen som du! Jag tycker själv att våra toaletter skall städas oftare än vad min man anser, och därmed gör jag det själv! Vill jag, men inte han, skura toan 2 ggr/vecka så får jag väl acceptera det! Alternativt skura själv! Vilket jag oftast gör!
    Varför skulle du överhuvudtaget "uppfostra" din man?! En kille på 30 skall väl ändå inte behöva göras om för att passa in i dina städritualer?!
    Min svärmor ( även min egen mor OCH far ) hjälper oss med alla möjliga saker. Min svärmor vet att min man fortfarande anser att hennes köttfärssås är den godaste som finns, varpå hon ibland lagar den och kommer över med till oss! Infryst i portionsförpacckningar. Perfekt! Då kan vi nån gång slippa laga mat efter jobbet och ägna oss åt roligare saker! Min föräldrar vet att vi jobbar på tok för mycket båda 2 och det erbjuder sig ofta att städa! De brukar röja källaren, putsa fönster mm åt oss 1-2 ggr/år! Som tack för att vi hjälper dem med saker de behöver! Och de vet att i vårt fall så är det just tid vi behöver... Alltså mindre städning = mer tid! Men det innebär inte att vi "leker" medans våra föräldrar städar åt oss!
    Jag hävdar fortfarande att Lillmusens svärdotter gick över gränsen! Om hon nu anser att Lillmusen städande är förödande för deras förhållande så är hon ärligt talat inte mycket att ha till svärdotter! Så länge hon inte bor ihop med killen så anser jag att Lillmusen och hennes son själv hjälper varandra bäst de vill!
    Lillmusen förklarar ju klart och tydligt att hennes städning, 2ggr/5 mån, varit ett tack för hjälp som hon tidigare fått! Så jag förstår inte vad det är i hennes betennde som är så hemskt och förödande för sonens relationer!?

Lycka till Lillmusen! Har du förresten berättat för sonen om flickvännens utskällning?! Och vad sa han isåfall?!
    /Lojsab

Svar på tråden Jag blev så ledsen, ska man inte hjälpa sina nyss utflugna barn