• ingenjörsbruden

I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...

Då fortsätter vi vårt umgänge o stöttning genom livets alla bra o dåliga dagar!
    Tillsammans är vi starka!

...förra tråden:
    www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3516167.html

Du som läser här gör det på egen risk, ty här räds vi icke sjukhus, kroppsvätskor eller prat om sexlivet.
    Gemensam faktor har varit längtan efter barn. Såhär flera långa trådar senare är det vänskap som förenar, minst lika mycket!

• Svar på tråden I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...
  • Fjällbruttan

Ehh..nån som bor nära Oskashamn och kan bjuda på fika när vi kommer från Gotland?
    Funderar på att ta den vägen för att susa förbi villa villerkulla sen så lilla vild får skrika åt Pippi...

• passionsblomman

Tänk för att det FINNS det!
    Fjällbruttan skrev 2010-02-08 22:53:23 följande:
    Ehh..nån som bor nära Oskashamn och kan bjuda på fika när vi kommer från Gotland?Funderar på att ta den vägen för att susa förbi villa villerkulla sen så lilla vild får skrika åt Pippi...
  • Fru E

God Morgon!

Lanovia-det är en otrolig gåva som ni fått tänker man så gör det kanske lite lättare att härda ut den första tiden med matningar och lite sömn. Magdroppar kan väl vara ett alternativ eller lite magmassage? Makens yngste brorson hade kolik och de hade god hjälp av massage och droppar.

Blommis-spännande med spraystart

Ninnis-hur går det med det positiva tänkandet? Jag har blivit lite bättre med makens hjälp eftersom han insett att hjälper han till lite mer så blir frugan automatiskt på bättre humör . Insåg nyss att vi fått samma datum till du vet vad men jag bytte till tisdagen istället spännande värre men med en stor ångestladdning med

• Sonja68

Morning!
    Springer in lite snabbt... Är hemma med Lilla K som var hostig igår och idag. Jag och maken avlöser varandra vid lunch. Så nu ska jag tömma diskmaskinen och hänga en tvättmaskin (eller inte maskinen då utan de blöta kläder som ligger I maskinen förstås).
    Har skummat igenom era inlägg men hinner bara kommentera Lanovia just nu:
    HÄrligt att mjölken kommit igång. Visst känner man sig som en mjölkkossa?! Om man bara härdar ut de där tredje dygnet så brukar det (i många fall) gå lättare sen. Som du skriver, när mjölken väl rinner till så går det mycket lättre, bebisen behöver inte suga så hårt och det gör följaktligen inte lika ont för mamma.
    Bra kämpat Lanovia.
    Min T hade också magknip/kolik på kvällarna. Det började kl 20 och höll på till midnatt. Vi avlöste varandra med att vagga henne. Lade henne på mage mot våra ben. Eller liksom bröstkorgen mot benet och höll i henne "där fram" och med andra handen höll vi henne vid rumpan. Så att magen liksom svävade fritt. Och så vaggade vi sakta fram o tillbaka. Det gillade hon. Sedan gav vi magdroppar, som är nästan som skum, som vi köpte på apoteket. Om man tar dem kontinuerligt och inte hoppar över, så upplevde vi att de hjälpte efter ett par dagar. Sen så ville inte T ta napp först, och jag hade nån föreställning om att napp inte var bra och mina ungar skulle minsann inte ha napp. Men när det gått två månader och vi var helt slut efter allt vaggande på kvällarna och vi tillslut provade nappen och hon TOG den, då klingade magontet av faktiskt. Om det berodde på nappen eller att "koliken" var över, det vet jag inte. Och då var man i det läget att man inte brydde sig om vilket, bara barnet (och man själv) kom till ro!

Hon är underbar din lilla E!!! Njut och pussa henne och förundras över underverket du och din man har skapat ♥

Kram till er och till alla andra som behöver!

• Ninnnis

God morgon!

EA, det går lite upp och ner, men just nu är det lite upp Skönt att din make hjälper till! Tisdag om en vecka? Spännande! Vi får nog inboxas lite sen...

• Fru Bygg

Lanovia; sitter bara och ler när du berättar om er lilla familj! Njut ordentligt för tiden går fort. Ella är redan fyra månader idag...
    Tänkte på lilla Ellen och sina magknip. Ella hade också ont i magen när hon var nyfödd (ja, fram tills för en månad sen) och vi gav henne minifomdroppar. Finns att köpa på apoteket och sen ska barnet ha tio droppar innan varje amningstillfälle (om det inte är för kort tid emellan). Det låter som mkt jobb, men för Ella hjälpte det och då gör man ju allt för de små!

• Sonja68

Just det Fru Bygg, Minifom hette dropparna

Vi gjorde också massage "sol, måne, vattenfall" och så gymnastik med benen (börjer dem försiktigt upp mot magen, sträcker ut och skakar lite försiktigt). Om inte annat så är det mysigt med massage

Någon (har glömt vem, förlåt ) frågade efter detta recept:

Chokladcrisp tårta

1 tårta, ca 10 bitar

3 äggvitor
    2 dl socker
    3 dl Kellog?s Rice Krispies

Chokladkräm:
    3 äggulor
    ¾ dl socker
    ¾ dl vispgrädde
    50 g smör eller margarin
    100 g blockchoklad

Fyllning:
    3 dl vispgrädde

Garnering:
    50 g blockchoklad

Gör så här:
    1. Sätt ugnen på 150 grader. Klä en långpanna, ca 30x40 cm med bakpapper.
    2. Vispa äggvitorna till skum med rena redskap. Tillsätt sockret, lite i taget under fortsatt vispning tills marängmassan är styv. Vänd sist ner flingorna (rice krispies).
    3. Bred ut smeten jämnt i långpannan. Ställ in formen i ugnen och grädda ca 1 timme. Låt den gärna stå kvar i den avstängda ugnen att eftertorka med luckan på glänt.
    4. Mät upp äggulor, socker och vispgrädde i en kastrull. Sjud upp blandningen under omrörning tills den tjocknar. Ta då genast kastrullen från värmen och tillsätt matfettet i små klickar. Rör om tills fettet smält och lägg därefter ner chokladen som brutits i mindre bitar. Rör om så att även chokladen smälter och ställ därefter krämen åt sidan att kallna.
    5. Dela marängbottnen till två lika stora bottnar. Bre ut chokladkrämen på den ena bottnen. Vispa grädden och bred den ovanpå. Lägg på den sista bottnen.
    6. Smält blockchokladen i varmt vattenbad eller i mikrovågsugn och ringla den över tårtan.

Svar på tråden I vått o torrt, stiltje, orkan o snart snöstormar...