• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Heloise

Byebye den tråden

passionsblomman skrev 2009-11-05 00:27:23 följande:
    Ja det är det. Och det där är bara ett axplock.Det finns fler trådar med samma smörja. Även om en av dem helt sonika plockades bort helt och hållet häromsistens.Självrannasakan och självkritik däremot, lyser helt med sin frånvaro.
  • passionsblomman

Ja,synd bara att Aletas arga ste inlägg någonsin därmed också försvann. Det borde jag kopierat och sparat! Och de som skulle läsa det har ju missat det nu. Så de får aldrig veta.

• Heloise

ahh attans det hade jag velat läsa!

• Aleta

Din man är en väldigt klok person!
    Det krävs, som jag har sagt tidigare, mycket mer av en individ att bryta invanda mönster än att låta bli något nytt.

Det där du skriver om att just kvinnor motarbetar varandra tror jag även har en grund i att man har fallit i fällan att tro på antifeministpropagandan som ändå alltid florerar i olika medier. När en kvinna är obekväm så beskrivs hon som någon som har skägg, inte rakar sig under armarna, är okvinnlig osv. Detta vill ju ingen kvinna beskyllas för och omedvetet så dras man med i att hamna på "fel" sida i ställningstagandet.

Jag erkänner villigt att jag själv var på väg att jamsa med antifeministerna, men min man öppnade ögonen på mig. Det var någon tidningsartikel som jag kommenterade och då fick jag mig en tillrättavisning. Han pekade på hur hon som hade uttalats sig faktiskt var oerhört modig som utsatte sig själv för alla dessa personangrepp (som vi har sett även här) för att berätta om orättvisor och saker som inte stämmer i samhället.
    Jag började läsa saker och ting med öppnare ögon och jag häpnade över hur många det finns som anser att det är OK att hacka på någon som vill ha rättvisa och jämlikhet. Oftast är det inga vettiga motargument (jag antar att de saknas) utan rena personangrepp och svartmålningar.

Saphira skrev 2009-11-05 00:42:44 följande:
    Jag förundras ofta över att just kvinnor kan vara de största bakåtsträvarna för ett mer jämställt samhälle. Är kvinnor som förordar mer inflytande för kvinnor som grupp ett större hot än att män faktiskt har mer inflytande i samhället?Är förändring i sig mer hotfullt än tradition?Nej, jag säger som M. Albright: "there's a special place in hell for women who don't help eachother."PS. Jag vet att jag rör mig ot eftersom denna tråd på många sätt uttrycker det motsatta - kvinnor som vill förändra för att få ett hollywoddliknande bröllop. Min man, som är amerikan tycker att detta resonemang är helt osannolikt 2009. Tvärtom tycker han att USA skulle ta efter oss!
  • Aleta

Till och med jag har en toleranströskel, även om den brukar vara ganska hög.

Nåja, det är vatten under broarna nu.

passionsblomman skrev 2009-11-05 00:57:41 följande:
    Ja,synd bara att Aletas argaste inlägg någonsin därmed också försvann. Det borde jag kopierat och sparat! Och de som skulle läsa det har ju missat det nu. Så de får aldrig veta.
  • nano86

Tack Anne på grönkulla och Aleta, nu fick ni sagt det jag tycker och inte har fått ner på nåt bra sätt!

Passionsblomman: Jag kikade in i den nya tråden och vända ganska snabbt, där kan man nästan snacka personangrepp

• Summer2010
    Aleta skrev 2009-11-04 22:55:27 följande:
    Vad är det för regler som kyrkan har velat ändra angående äktenskapet?
    Till exempel homoäktenskap är ju en ny grej.
  • Summer2010
    Aleta skrev 2009-11-04 23:27:00 följande:
    Men om du är så helt övertygad om att brudöverlämningen enbart är något fint så är det ju bara att rycka på axlarna och inte hålla med?Eller finns det en liten risk att någon av oss faktiskt kan ha lite rätt, är det därför det känns provocerande?
    Nej.
  • shakynose
    Summer2010 skrev 2009-11-05 08:42:30 följande:
    Till exempel homoäktenskap är ju en ny grej.
    Jag tycker att det är en enorm skillnad! Att kyrkan har ändrat reglerna för äktenskapet och homovigslar har ingenting att göra med att "anpassa sig efter brudparets vilja". Det är ett beslut i linje med vad SK står för (sedan finns det ju vissa inom SK som inte gör det, men det gäller även brudöverlämningen) som helhet, och brudöverlämningen är INTE i linje med Svenska Kyrkans värderingar. Även om några vill få det till att inte betyda något, så står det ändå ganska klart att det grundar sig i en gammaldags syn på kvinnan som något man lämnar över från en man till en annan.
  • Summer2010
    shakynose skrev 2009-11-05 08:54:05 följande:
    Jag tycker att det är en enorm skillnad! Att kyrkan har ändrat reglerna för äktenskapet och homovigslar har ingenting att göra med att "anpassa sig efter brudparets vilja". Det är ett beslut i linje med vad SK står för (sedan finns det ju vissa inom SK som inte gör det, men det gäller även brudöverlämningen) som helhet, och brudöverlämningen är INTE i linje med Svenska Kyrkans värderingar. Även om några vill få det till att inte betyda något, så står det ändå ganska klart att det grundar sig i en gammaldags syn på kvinnan som något man lämnar över från en man till en annan.
    Men om du läser mina tidigare inlägg så ser du att jag gång efter gång sagt att jag förstår att de har en policy emot brudöverlämning och att jag förstår att de INTE kan gå emot den. Även om jag själv inte tycker att brudöverlämning är fel. Men jag accepterar det och jag tänker inte gifta mej i SvK. Fast jag tycker nog det är lite lika. Äktenskapet kommer ju från Bibeln och tydligen så är det okej att som kyrka gå emot det som man själv ska anses stå för, så lite lika är det. Även om de två grejerna i sej inte är lika.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...