Din man är en väldigt klok person!
Det krävs, som jag har sagt tidigare, mycket mer av en individ att bryta invanda mönster än att låta bli något nytt.
Det där du skriver om att just kvinnor motarbetar varandra tror jag även har en grund i att man har fallit i fällan att tro på antifeministpropagandan som ändå alltid florerar i olika medier. När en kvinna är obekväm så beskrivs hon som någon som har skägg, inte rakar sig under armarna, är okvinnlig osv. Detta vill ju ingen kvinna beskyllas för och omedvetet så dras man med i att hamna på "fel" sida i ställningstagandet.
Jag erkänner villigt att jag själv var på väg att jamsa med antifeministerna, men min man öppnade ögonen på mig. Det var någon tidningsartikel som jag kommenterade och då fick jag mig en tillrättavisning. Han pekade på hur hon som hade uttalats sig faktiskt var oerhört modig som utsatte sig själv för alla dessa personangrepp (som vi har sett även här) för att berätta om orättvisor och saker som inte stämmer i samhället.
Jag började läsa saker och ting med öppnare ögon och jag häpnade över hur många det finns som anser att det är OK att hacka på någon som vill ha rättvisa och jämlikhet. Oftast är det inga vettiga motargument (jag antar att de saknas) utan rena personangrepp och svartmålningar.
Saphira skrev 2009-11-05 00:42:44 följande:
Jag förundras ofta över att just kvinnor kan vara de största bakåtsträvarna för ett mer jämställt samhälle. Är kvinnor som förordar mer inflytande för kvinnor som grupp ett större hot än att män faktiskt har mer inflytande i samhället?Är förändring i sig mer hotfullt än tradition?Nej, jag säger som M. Albright: "there's a special place in hell for women who don't help eachother."PS. Jag vet att jag rör mig ot eftersom denna tråd på många sätt uttrycker det motsatta - kvinnor som vill förändra för att få ett hollywoddliknande bröllop. Min man, som är amerikan tycker att detta resonemang är helt osannolikt 2009. Tvärtom tycker han att USA skulle ta efter oss!