• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Chris24
    didis skrev 2009-11-05 12:20:10 följande:
    Präster, om jag förstått det rätt, har alltid rätt att vägra viga par, oavsett anledning. De har ingen skyldighet att viga NÅGOT par däremot har församlingen skyldighet att hitta en annan präst i sådana fall.
    Aha! Där ser man, mer än vad jag visste faktiskt, man lär sig något nytt varje dag visserligen

Kanske kan kolla med dig, jag vet nu att ena måste va döpt i kyrkan för att kunna vigas där, båda behövde inte va det, men om jag är döpt i mitt hemland men har papprena och allting för detta och konfermerades i kyrkan här, är det nåt problem tror du att vigas i svenska kyrkan då? Jag kollar lite för i den katolska kyrkan har jag nu fått reda på att båda ska va döpta, så min fästman måste döpas isf.
  • JuliaAmalia
    passionsblomman skrev 2009-11-04 22:09:59 följande:
    Ni som verkligen kallar er feminister - håller ni inte med om att det hade varit uppfriskande om förolämpningarna och odrägligheterna i den "nya brudöverlämningstråden" åtminstone hade bjudit på något mer fantasifullt än att vi alla i den här tråden sitter med orakade armhålor och ben medan vi bränner BH-ar?
    Här händer det mycket om man är borta så bara en dag. Men... hahaha, underbart Passionsblomman. Och ja, jag är besatt av att raka både ben och under armar och gör det varje morgon, och dessutom köpte jag nyligen en BH för 700 kr... ;)
  • feministbrud

Jag är ganska säker på att det räcker med att den ena är medlem i sv kyrkan.

Chris24 skrev 2009-11-05 15:52:13 följande:
    Aha! Där ser man, mer än vad jag visste faktiskt, man lär sig något nytt varje dag visserligen Kanske kan kolla med dig, jag vet nu att ena måste va döpt i kyrkan för att kunna vigas där, båda behövde inte va det, men om jag är döpt i mitt hemland men har papprena och allting för detta och konfermerades i kyrkan här, är det nåt problem tror du att vigas i svenska kyrkan då? Jag kollar lite för i den katolska kyrkan har jag nu fått reda på att båda ska va döpta, så min fästman måste döpas isf.
  • Chris24
    feministbrud skrev 2009-11-05 16:11:36 följande:
    Jag är ganska säker på att det räcker med att den ena är medlem i sv kyrkan.
    Okej,även om man inte är döpt i Sveriges kyrka?
  • didis

Visst är det så att det ingalunda krävs att man är döpt, bara en är medlem i kyrkan??

All min kyrkliga kunskap har jag hämtat i prästtråden, jag är varken religiöst eller kyrkligt lagd.

Chris24 skrev 2009-11-05 15:52:13 följande:
    Aha! Där ser man, mer än vad jag visste faktiskt, man lär sig något nytt varje dag visserligen Kanske kan kolla med dig, jag vet nu att ena måste va döpt i kyrkan för att kunna vigas där, båda behövde inte va det, men om jag är döpt i mitt hemland men har papprena och allting för detta och konfermerades i kyrkan här, är det nåt problem tror du att vigas i svenska kyrkan då? Jag kollar lite för i den katolska kyrkan har jag nu fått reda på att båda ska va döpta, så min fästman måste döpas isf.
  • Chris24
    didis skrev 2009-11-05 16:23:42 följande:
    Visst är det så att det ingalunda krävs att man är döpt, bara en är medlem i kyrkan??All min kyrkliga kunskap har jag hämtat i prästtråden, jag är varken religiöst eller kyrkligt lagd.
    Hahaha, I see

Jag är medlem i den svenska kyrkan och som sagt konfermerad och allt där men jag ska nog vigas (var det tänkt först) i den katolska kyrkan pga min kultur & religion då, fast min fästmans bakgrund är ju muslimsk (hans mamma är dansk) och han är inte döpt o i den katolska måste båda vara döpta fick jag reda på, jag vet faktiskt inte om han har nåt emot o döpas, jag har inte tagit upp det men iom han är inte ett dugg religiös så tycker jag det är, jag vet inte, lite elakt och kräva honom på att döpas för att vi ska vigas i den kyrkan, inte ens hans egna kyrka om du förstår vad jag menar? Haha, lite flummigt men ändå.
  • Chris24
    passionsblomman skrev 2009-11-05 16:29:17 följande:
    Länk till prästtråden:www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3519737.htm...Och ja, det räcker att en av er är medlemmar.Jag tror dessutom att det är så att SVK inte "underkänner" ett dop som ett annat kristet samfund utfört, medan Katolska kyrkan har en annan process om man vill bli medlem där istället.
    Jag ska fråga där inne då, visste inte den fanns faktiskt, eller har jag bara inte lagt märke till den.

Nja, inte riktigt sant där då både jag och min bror fick problem med att konfermationen när vi inte var döpta här i Sverige men i en kristen, katolsk kyrka. Vi hade inte papprena för min bror här (eller kunde inte finna dem riktigt, jag kommer inte ihåg hur det var) och då fick han inte konfas om inte dem dök upp eller att han döptes i kyrkan igen med vår konfermand präst som vi hade då.

Fast vi hittade papprena så slutet gott.
  • feministbrud

Men om han är döp i en katolsk kyrka så kan man väl inte bara sådär konfirmera sig i en protestantisk kyrka? Det är ju inte samma sak. Eller har jag missförstått dig?

Chris24 skrev 2009-11-05 16:47:49 följande:
    Jag ska fråga där inne då, visste inte den fanns faktiskt, eller har jag bara inte lagt märke till den.Nja, inte riktigt sant där då både jag och min bror fick problem med att konfermationen när vi inte var döpta här i Sverige men i en kristen, katolsk kyrka. Vi hade inte papprena för min bror här (eller kunde inte finna dem riktigt, jag kommer inte ihåg hur det var) och då fick han inte konfas om inte dem dök upp eller att han döptes i kyrkan igen med vår konfermand präst som vi hade då.Fast vi hittade papprena så slutet gott.
  • Chris24
    feministbrud skrev 2009-11-05 16:51:58 följande:
    Men om han är döp i en katolsk kyrka så kan man väl inte bara sådär konfirmera sig i en protestantisk kyrka? Det är ju inte samma sak. Eller har jag missförstått dig?
    Det var inga problem för någon av oss iaf, vi båda är döpta i katolska kyrkor i Libanon och vi blev konfirmerade i Sverige i svenska kyrkan så ingen som sa något om nåt faktiskt.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...