• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Duchess

Helt rätt, i princip SvKyrkan godkänner alla dop som skett i Faderns, Sonens och den helige Andes namn. Det innebär att t ex dop inom de flesta frikyrkorna, katolska och ortodoxa dop är helt OK. Däremot godkänner man inte dop som skett t ex inom Jehovas, eftersom de inte döps på det sättet.

passionsblomman skrev 2009-11-05 16:29:17 följande:
    Jag tror dessutom att det är så att SVK inte "underkänner" ett dop som ett annat kristet samfund utfört, medan Katolska kyrkan har en annan process om man vill bli medlem där istället.
  • passionsblomman

Ja, det var så jag hade för mig att det var. Jag är tex inte döpt i SVK. Inte konfirmerad heller för den dele, men min son är döpt där och då var enda kravet att vi inte fick välja faddrar som inte själva var döpta.

Duchess skrev 2009-11-05 17:34:16 följande:
    Helt rätt, i princip SvKyrkan godkänner alla dop som skett i Faderns, Sonens och den helige Andes namn. Det innebär att t ex dop inom de flesta frikyrkorna, katolska och ortodoxa dop är helt OK. Däremot godkänner man inte dop som skett t ex inom Jehovas, eftersom de inte döps på det sättet.
  • Chris24
    Duchess skrev 2009-11-05 17:34:16 följande:
    Ja,precis. Stämmer utmärkt.
  • passionsblomman

Min lillasyster gick med i Katolska kyrkan alldeles nyligen och hade konfirmation och så. Nu var hon inte döpt öht förut så då döptes hon ju såklart nu, men om hon HADE varit döpt i annat samfund, hade hon ändå behövt döpa om sig för att få vara med i Katolska kyrkan? Eller hur går konvertering isåfall annars mer exakt till?

• Duchess

Jag är inte helt säker, men jag har för mig att Katolska kyrkan erkänner dop som är utförda inom lutherska kyrkor, så det borde inte ha varit något problem om hon varit döpt där.

passionsblomman skrev 2009-11-05 17:45:53 följande:
    Min lillasyster gick med i Katolska kyrkan alldeles nyligen och hade konfirmation och så. Nu var hon inte döpt öht förut så då döptes hon ju såklart nu, men om hon HADE varit döpt i annat samfund, hade hon ändå behövt döpa om sig för att få vara med i Katolska kyrkan? Eller hur går konvertering isåfall annars mer exakt till?
  • Chris24
    passionsblomman skrev 2009-11-05 17:45:53 följande:
    Nej, hon hade inte behövt döpas om så länge det hade varit som Duchess sa, i sonens, faderns o den heliga andens namn dop, för det är ju så dem döps, dem flesta kristna kyrkorna. Jehovas annorlunda som sagt, då hade hon nog fått döpas om.

Så fick jag reda på iaf, i vår katolska kyrka, där fick min vän döpas om när hon gick med i vår kyrka, hon var jude men konverterade helt.
  • passionsblomman

Jo, det verkar ju rimligt, för Judendomen har ju inget dop alls.

Det gläder mig att man från Katolska kyrkan godkänner övriga kristna samfunds dop, för de ärju annars rätt "stränga" eller hur jag ska kalla det, med att det är det Katolska som gäller med saker och ting, ifall ni fattar hur jag menar.

• kikel

Nu hoppar jag in lite om dop. Jag är inte döpt alls. Mina föräldrar tyckte det var fel att "tvinga" in ett barn i kyrkan och tyckte det var bätre att jag fick välja själv när jag blev äldre. Tycker jag är himla smart gjort faktiskt...

• Duchess

Hur man resonerar i dopfrågan beror ju på vilken dopsyn man har.

kikel skrev 2009-11-05 18:01:37 följande:
    Nu hoppar jag in lite om dop. Jag är inte döpt alls. Mina föräldrar tyckte det var fel att "tvinga" in ett barn i kyrkan och tyckte det var bätre att jag fick välja själv när jag blev äldre. Tycker jag är himla smart gjort faktiskt...
  • didis

Är man inte troende finns ju inte mycket vits med att döpa sina barn. Vi har ingen tradition av dop i släkten, faktiskt. Min mamma döptes tex inte vilket var VÄLDIGT ovanligt i Småland på tidigt 50-tal. Min styvfar blev "nöddöpt" på BB.

Är man själv religiös känns det antagligen naturligt att "uppta barnen i guds gemenskap" och någon skada lär det väl knappast göra. Sjävl döpte jag mig som vuxen i något slags (övergående) andligt rus men inte ens då tänkte jag tanken att döpa barnen.

Nu funderar dottern, som är 17, på att döpa sig. Och visst, det får hon väl göra. Men jag förstår inte vitsen...

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...