• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Rufsas
    shakynose skrev 2009-11-04 23:13:10 följande:
    Men nu pratar vi om Svenska Kyrkan, och vill man ha sitt bröllop i Svenska Kyrkan så är det Svenska Kyrkans ordning som gäller och detta gäller naturligtvis inte bara svenskar.
    Om du har följt med i tråden så kan du kanske läsa dig till att debatten inte bara avhandlat Svenska Kyrkan.
  • Aleta

Fast det är ingen som säger att någon är kvinnohatande skurkar. Däremot har vi helt olika syn på symboliken i brudöverlämning, man behöver inte ta åt sig personligt för att någon annan inte tycker likadant. Nu får man åtminstone veta vad det betyder för många så att man inte står där och inte hade en aning i efterhand.
    Flera har dessutom trott att det har varit sed inom Svenska Kyrkan eftersom de enbart har sett vigslar på Hollywoodfilmer. Det är fler än en som har gått in med sin man istället när de har fått hela bilden klar för sig. Unnar du inte dem det?

(Dessutom så är inte en vigselgudstjänst i Svenska Kyrkan någon privat angelägenhet.)

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:36:28 följande:
    Va kul x) Nej, jag tycker att ni ska acceptera att vi har en annan åsikt bara. Vill man hedra sin pappa på det sättet så tycker jag ni kan va tyst. Jag bryr mej inte ett skit (ursäkta) om vad du gör på ditt bröllop. Jag accepterar att du har dina önskemål och din smak. Tycker det är lågt att dra ner andra med en annan åsikt på det här sättet. Ni får vara emot det hela, men ni behöver ju inte försöka få oss som har en annan syn på det att se ut som kvinnohatande skurkar.
  • Aleta

Men om du är så helt övertygad om att brudöverlämningen enbart är något fint så är det ju bara att rycka på axlarna och inte hålla med?
    Eller finns det en liten risk att någon av oss faktiskt kan ha lite rätt, är det därför det känns provocerande?

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:49:03 följande:
    anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:46:34 följande: Jämför något som vi ser som en vacker handling med nazi är ialla fall inte en hjärtvärmande kommentar.
  • passionsblomman

Jo, det har den faktiskt, eftersom det är där man säger nej till överlämning utifrån att man har en helt annan vigselordning.

Det märkliga är ju att flera av de som verkligen skriker om att det är respektlöst av kyrkan att inte göra som de vill på deras dag, inte ens är med i SVK, och dessutom verkligen kritiserar just SVK för bla inställningen till homosexuellas rättigheter.

Det finns liksom ingen vits med att "avhandla" hur det går till i tex ortodoxa eller katolska kyrkan , där gör man som man gör och dett enda som gång på gång tagits som exempel från oss som kräver respekt för SVK´s ordning om man tänkt gifta sig där, är att vi är rätt säkra på att ingen av "de som inte är från sverige" skulle sätta iväg och tjafsa emot prästen i hemkyrkan. Det verkar dock helt ok att tycka att just SVK borde fungera mer som en serviceinrättning.

Rufsas skrev 2009-11-04 23:18:59 följande:
    Om du har följt med i tråden så kan du kanske läsa dig till att debatten inte bara avhandlat Svenska Kyrkan.
  • shakynose
    Rufsas skrev 2009-11-04 23:18:59 följande:
    Men du svarade på Aletas inlägg som faktiskt fokuserade på SKs inställning, och att de som kommer ifrån andra kulturer där det är "rätt" oftast gifter sig i regi av sitt eget samfund utan mankemang. Sedan var det ju faktiskt huvudfrågan från början här att en svensk tjej ville ha brudöverlämning i SK.

Om du läser mitt andra inlägg så ser du vad jag tycker om brudöverlämning överhuvudtaget.

Jag tycker visst att man kan vara kritisk mot brudöverlämningen och tycka att det är fel även om den som skall gifta sig är från en annan kultur där det anses vara rätt. Den som tycker att det är rätt har lika stor möjlighet att motivera det, men det verkar halta på många ställen i försvaret av brudöverlämningens berättigande, och anledningen synes mig vara denna: Hur man än vrider och vänder på det så är det ändå en tydlig symbol för en mossig kvinnosyn att en brud skall ledas fram till altaret av sin far.
  • shakynose
    passionsblomman skrev 2009-11-04 23:27:11 följande:
    ...Det finns liksom ingen vits med att "avhandla" hur det går till i tex ortodoxa eller katolska kyrkan ...
    Klart det gör! Man får bråka hur mycket man vill med dem också!
  • Aleta

Ja, det har jag och jag har tidigare skrivit att jag inte förväntar mig att någon från en kultur där brudöverlämning är norm ska ändra på det. Att gå emot det som "alltid har varit" är väldigt svårt. (Däremot inte sagt att jag tycker att den som faktiskt går emot något sådant då är hundra gångeer starkare än någon som bara låter bli att göra något nytt.)

Ofta har man då dessutom en annan kyrka som man tillhör och där det går bra med brudöverlämning.

Att införa det som en nymodighet är jag helt emot och tycker att vi ska bevara den fantastiska sed vi har här i Sverige som visar på jämlikhet.

Kvinnor har varit mer jämlika männen här mycket, mycket längre än i många andra länder och jag vill inte attt vi ska börja ta små steg bakåt i jämställdheten.

Rufsas skrev 2009-11-04 23:09:15 följande:
    Har du tänkt på att alla här kanske inte är från Sverige och därav har en annan syn på saken?
  • Saphira

Det är för tusan kränkande att uttrycka sig som dessa individer gör.

passionsblomman skrev 2009-11-04 22:50:39 följande:
    Apropå glashus då, klippt och skuret ur tråden vi inte är tillåtna att skriva i.[citat] 93 Idag 22:09 - ID: 3591445 Alexxxi HAHAHAHA så moget att det snackas skit om oss i den andra tråden! 94 Idag 22:10 - ID: 3591447 ario aaaa..häxorna från blåkullan 95 Idag 22:11 - ID: 3591449 Rufsas Äsch, alla där verkar ha en pinne uppstucken i röven. Jag menar, slappna av lite för fasen... 96 Idag 22:12 - ID: 3591452 ario eller hurtack vare många på BT så har många trådar spårat ut eller blivit utråkade eller avstängda..alltid samma feminister! 97 Idag 22:12 - ID: 3591453 Alexxxi Det tråkiga är att vissa kan inte skilja på när man är arg eller diskuterar normalt. Väldigt tråkigt! 98 Idag 22:12 - ID: 3591454 Mirey Slappna av? Hahaha plzzz! De lever på detta. Som om d inte finns viktigare saker i livet! 99 Idag 22:13 - ID: 3591455 Rufsas Sen fattar jag inte varför alla ska lägga sig i ALLTING. Släpper man en fjärt kan jag slå vad om att det ska startas en tråd och diskuteras kring det... 100 Idag 22:13 - ID: 3591456 Mirey Kanske borde de starta en egen bröllopshemsida? =Seller hurtack vare många på BT så har många trådar spårat ut eller blivit utråkade eller avstängda..alltid samma feminister![citat]
  • passionsblomman

Ja det är det. Och det där är bara ett axplock.
    Det finns fler trådar med samma smörja. Även om en av dem helt sonika plockades bort helt och hållet häromsistens.

Självrannasakan och självkritik däremot, lyser helt med sin frånvaro.

Saphira skrev 2009-11-05 00:23:50 följande:
    Det är för tusan kränkande att uttrycka sig som dessa individer gör.
  • Saphira

Jag förundras ofta över att just kvinnor kan vara de största bakåtsträvarna för ett mer jämställt samhälle.

Är kvinnor som förordar mer inflytande för kvinnor som grupp ett större hot än att män faktiskt har mer inflytande i samhället?

Är förändring i sig mer hotfullt än tradition?

Nej, jag säger som M. Albright: "there's a special place in hell for women who don't help eachother."

PS. Jag vet att jag rör mig ot eftersom denna tråd på många sätt uttrycker det motsatta - kvinnor som vill förändra för att få ett hollywoddliknande bröllop. Min man, som är amerikan tycker att detta resonemang är helt osannolikt 2009. Tvärtom tycker han att USA skulle ta efter oss!

passionsblomman skrev 2009-11-05 00:27:23 följande:
    Ja det är det. Och det där är bara ett axplock.Det finns fler trådar med samma smörja. Även om en av dem helt sonika plockades bort helt och hållet häromsistens.Självrannasakan och självkritik däremot, lyser helt med sin frånvaro.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...