• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • annmonw

var och tittade på våran kyrka idag enda kruxet lilla morfar får kanske inte gå med mig tll altaret :( fyfan så dåligt skiter väl i vad det är för gammaldagskvinnosyn eller vad det är för argument dom kör med jag ser det som en fin grejj att morfar går med mig . har aldrig haft en pappa men jag haften morfar och han betyder så mkt för mig och skulle vara så otroligt och få låta han ta del av den upplevlesen men nä då ska kyrkohelvetet fitta sig förstöra ALLT!! :( *bridezilla*

• Heloise

Ja det är klart att det är deras enda mål, att förstöra för dig...

annmonw skrev 2009-11-07 01:08:47 följande:
    var och tittade på våran kyrka idag enda kruxet lilla morfar får kanske inte gå med mig tll altaret :( fyfan så dåligt skiter väl i vad det är för gammaldagskvinnosyn eller vad det är för argument dom kör med jag ser det som en fin grejj att morfar går med mig . har aldrig haft en pappa men jag haften morfar och han betyder så mkt för mig och skulle vara så otroligt och få låta han ta del av den upplevlesen men nä då ska kyrkohelvetet fitta sig förstöra ALLT!! :( *bridezilla*
  • ario

hoppas du får gå med fin morfar:)

• Aleta

Som du uttrycker dig om kyrkan så tycker jag att du ska leta upp någon annan plats för din vigsel, gärna borgerligt. Det finns faktiskt människor som anser att kyrkan betyder något och jag tror inte att de uppskattar din inställning.
    Otroligt omoget att börja förolämpa när man inte får som man vill. Världen handlar inte bara om dig.

• Summer2010

Verkligen intressant att läsa om olika dop. Själv så undrar jag hur SvK kan kalla det dop när man döper barn, alltså kristet dop. Att man vill välsigna barnet förstår jag, men förstår inte så mycket mer. SvK's dop och dopet i andra kyrkor har helt olika betydelse.

• annmonw
    Heloise skrev 2009-11-07 02:47:11 följande:
    Ja det är klart att det är deras enda mål, att förstöra för dig...
    absolut kyrkoheden vakna upp och undrade vilken brud kan jag jävlas lite´med idag och det föll sig på mig
  • annmonw
    ario skrev 2009-11-07 06:32:12 följande:
    hoppas du får gå med fin morfar:)
    ja jag med :) får tjata lite en gång till ;)
  • annmonw

kyrkan och kyrkan brukar slänga ur mig sånt om jag blir arg och nej jag sa inte så till prästen heler satt här ochsvor i m in ensamhet FÖRLÅT !!

Aleta skrev 2009-11-07 09:12:38 följande:
    Som du uttrycker dig om kyrkan så tycker jag att du ska leta upp någon annan plats för din vigsel, gärna borgerligt. Det finns faktiskt människor som anser att kyrkan betyder något och jag tror inte att de uppskattar din inställning.Otroligt omoget att börja förolämpa när man inte får som man vill. Världen handlar inte bara om dig.
  • Duchess

Och själv undrar jag hur baptister tänker när det kallar dt dop när vuxna människor döper sig

Nä, men i grund och botten handlar det om hur man ser på dopet och vad det betyder. Det finns naturligtvis en glidande skala, men för att beskriva extremfallen åt varsitt håll:

Om man anser att dopet är en symbolhandling och/eller en bekännelsehandling så är det absurdt att små barn kan döpas, eftersom de själva inte kan uttrycka en önskan att bekänna sin tro inför församlingen. Vanligtvis brukar baptistiska kyrkor inte döpa barn under åtta år (även om det finns undantag).

Om man anser att dopet är en gåva som förmedlar nåd - inte en symbol eller bekännelsehandling - och dessutom tror på arvssyndsläran, så är det absurdt att inte låta sitt barn döpas. En gåva kan man ta emot oavsett ålder.

Summer2010 skrev 2009-11-07 10:06:09 följande:
    Verkligen intressant att läsa om olika dop. Själv så undrar jag hur SvK kan kalla det dop när man döper barn, alltså kristet dop. Att man vill välsigna barnet förstår jag, men förstår inte så mycket mer. SvK's dop och dopet i andra kyrkor har helt olika betydelse.
  • Duchess

Jag vet inte om jag skulle kalla det "i min ensamhet" när man skriver något på ett offentligt och populärt diskussionsforum....

annmonw skrev 2009-11-07 10:22:56 följande:
    kyrkan och kyrkan brukar slänga ur mig sånt om jag blir arg och nej jag sa inte så till prästen heler satt här ochsvor i m in ensamhet FÖRLÅT !!
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...