• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Aleta

OK, jag förstod inte att det var det du menade.
    Nu går ju det helt i linje med att alla ska vara jämlika, så det är ju väldigt konsekvent med att inte vilja ha ojämlika symboler som t ex brudöverlämning, tycker jag.

Summer2010 skrev 2009-11-05 08:42:30 följande:
    Till exempel homoäktenskap är ju en ny grej.
  • Summer2010
    Aleta skrev 2009-11-05 09:22:22 följande:
    OK, jag förstod inte att det var det du menade. Nu går ju det helt i linje med att alla ska vara jämlika, så det är ju väldigt konsekvent med att inte vilja ha ojämlika symboler som t ex brudöverlämning, tycker jag.
    Ja, om man ser brudöverlämning så så förstår jag. Jag, som sagt, är inte emot det. Men jag har diskuterat färdigt :) Ville bara visa vad jag menade med några inlägg du hade svarat på.
  • Aleta

Tack, det är så skönt när folk svarar och förtydligar istället för att ignorera!
    Det uppskattar jag verkligen. Jag tycker att det är enda sättet att komma någonstans i diskussionen.
    Jag lär mig hela tiden nya saker!

Summer2010 skrev 2009-11-05 09:31:26 följande:
    Ja, om man ser brudöverlämning så så förstår jag. Jag, som sagt, är inte emot det. Men jag har diskuterat färdigt :) Ville bara visa vad jag menade med några inlägg du hade svarat på.
  • Saphira

Klok man du har som hjälpte dig att få lite nya perspektiv!

Jag har inte känt rädsla för att ifrågasätta, men jag är nog av en ganska oberoende karaktär också. Det är inte det att jag inte bryr mig om normer och konventioner, visst vill man passa in... men det är nog mitt rättspathos som varit största drivkraften att tala om orättvisor.

Det är inte bara kvinnor som missgynnas, utan många andra grupper som inte så lätt gör sin röst hörd i samhället. Att tex vara handikappad och kvinna är en mer utsatt situation än att "bara" vara handikappad och man.

Aleta skrev 2009-11-05 06:59:15 följande:
    Din man är en väldigt klok person!Det krävs, som jag har sagt tidigare, mycket mer av en individ att bryta invanda mönster än att låta bli något nytt. Det där du skriver om att just kvinnor motarbetar varandra tror jag även har en grund i att man har fallit i fällan att tro på antifeministpropagandan som ändå alltid florerar i olika medier. När en kvinna är obekväm så beskrivs hon som någon som har skägg, inte rakar sig under armarna, är okvinnlig osv. Detta vill ju ingen kvinna beskyllas för och omedvetet så dras man med i att hamna på "fel" sida i ställningstagandet. Jag erkänner villigt att jag själv var på väg att jamsa med antifeministerna, men min man öppnade ögonen på mig. Det var någon tidningsartikel som jag kommenterade och då fick jag mig en tillrättavisning. Han pekade på hur hon som hade uttalats sig faktiskt var oerhört modig som utsatte sig själv för alla dessa personangrepp (som vi har sett även här) för att berätta om orättvisor och saker som inte stämmer i samhället.Jag började läsa saker och ting med öppnare ögon och jag häpnade över hur många det finns som anser att det är OK att hacka på någon som vill ha rättvisa och jämlikhet. Oftast är det inga vettiga motargument (jag antar att de saknas) utan rena personangrepp och svartmålningar.
  • Sebastiána

Det har visst hänt en den sedan jag gick och la mig igår.

• Sebastiána

I de länder/områden där könsstympning förekommer är det oftast kvinnorna som håller traditionen vid liv och är de som hårdast motarbetar en förändring. Jag har tänkt att det kanske beror på att om de skulle kämpa mot könsstympning - som de själva utsatts för en gång i tiden - så skulle de erkänna att de är offer. Och det vill man kanske inte göra.

Saphira skrev 2009-11-05 00:42:44 följande:
    Jag förundras ofta över att just kvinnor kan vara de största bakåtsträvarna för ett mer jämställt samhälle. Är kvinnor som förordar mer inflytande för kvinnor som grupp ett större hot än att män faktiskt har mer inflytande i samhället?Är förändring i sig mer hotfullt än tradition?Nej, jag säger som M. Albright: "there's a special place in hell for women who don't help eachother."PS. Jag vet att jag rör mig ot eftersom denna tråd på många sätt uttrycker det motsatta - kvinnor som vill förändra för att få ett hollywoddliknande bröllop. Min man, som är amerikan tycker att detta resonemang är helt osannolikt 2009. Tvärtom tycker han att USA skulle ta efter oss!
  • Blushingbride

Jag har redan bestämt att min pappa ska lämna över mig, sedan vad svensk sed säger det är totalt irrelevant för min vigsel. Däremot har jag valt att inte gifta mig i kyrkan eftersom deras värderingar om några är kvinnoförnedrade, det finns fortfarande kvinnliga präster som motarbetas och prästerna kan välja om de ska viga homosexuella eller inte.

• Chris24
    Blushingbride skrev 2009-11-05 11:58:24 följande:
    Jag har redan bestämt att min pappa ska lämna över mig, sedan vad svensk sed säger det är totalt irrelevant för min vigsel. Däremot har jag valt att inte gifta mig i kyrkan eftersom deras värderingar om några är kvinnoförnedrade, det finns fortfarande kvinnliga präster som motarbetas och prästerna kan välja om de ska viga homosexuella eller inte.
    Så prästerna har fortfarande möjligheten att tacka nej till att viga homosexuella? Det förstod jag inte nu i det nya som trädde fram för homosexuella.

Ska du vigas borgligt eller?
  • didis

Präster, om jag förstått det rätt, har alltid rätt att vägra viga par, oavsett anledning. De har ingen skyldighet att viga NÅGOT par däremot har församlingen skyldighet att hitta en annan präst i sådana fall.

• Saphira
    Sebastiána skrev 2009-11-05 11:47:52 följande:
    I de länder/områden där könsstympning förekommer är det oftast kvinnorna som håller traditionen vid liv och är de som hårdast motarbetar en förändring. Jag har tänkt att det kanske beror på att om de skulle kämpa mot könsstympning - som de själva utsatts för en gång i tiden - så skulle de erkänna att de är offer. Och det vill man kanske inte göra.
    Väldigt klokt! *bugar*

Det blir att erkänna sitt underläge och det kostar prestige och anseende. Sedan tror jag också att kvinnor vill ha det som de haft det eftersom det innebär en större trygghet än att stå inför något okänt. Vanans makt är stor och det vi har att förhålla oss till är bekant och man vet hur man skall hantera det.

En nyordning (titta på vilken organisation som helst i arbetslivet) möts oftast av mmotstånd, även om man redan har problem.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...