• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • didis

Sorry - jag glömde i vilken tråd jag skrev - det blev väldigt OT!

• passionsblomman

Jo, detta var väl lite av ett sidospår kan man säga, men det hör ju på sätt och vis ihop med vad man gör i vilken kyrka och varför, precis som att det går att komma in på andra saker som rör jämlikhet mellan man och kvinna utifrån brudöverlämningsfrågan.

En av orsakerna att det ibland blir svårdiskuterat, för det finns flera olika aspekter på alltihop och därför blir det ju också så fel när alla som är emot företeelsen som sådan, buntas ihop i en gemensam grupp trots att man kanske har helt olika orsaker till varför man är emot.

• nano86
    kikel skrev 2009-11-05 18:01:37 följande:
    Nu hoppar jag in lite om dop. Jag är inte döpt alls. Mina föräldrar tyckte det var fel att "tvinga" in ett barn i kyrkan och tyckte det var bätre att jag fick välja själv när jag blev äldre. Tycker jag är himla smart gjort faktiskt...
    Jag resonerar likadant, liksom mina föräldrar. Ändå är både jag och mina föräldrar kristna och aktiva i Missionskykan.
  • didis

Ja, dopet är ju också en symbolhandling, en symbol för att man själv är troende och vill att även ens barn ska få en relation till gud.

Sedan kommer konfirmationen som också är en symbol för att barnet nu -symboliskt - vuxit i sin stora dopklänning och bekräftar att "jo, jag vill fortfarande ha en relation med gud".

Fast ibland tror jag att jag, som ateist, lägger mer innehåll i handlingarna än många troende gör (i vilekt fall "vardagstroende"). Tex kände jag mig aldrig, ens som döpt, redo att ta nattvarden och har således aldrig gjort det. Det kändes som ett för stort steg (dessutom hade jag ingen relation till Jesus, för mig är han kidnappad av Pingsrörelsen men det är en annan historia...).

• nano86
    didis skrev 2009-11-05 18:42:07 följande:
    Tex kände jag mig aldrig, ens som döpt, redo att ta nattvarden och har således aldrig gjort det. Det kändes som ett för stort steg (dessutom hade jag ingen relation till Jesus, för mig är han kidnappad av Pingsrörelsen men det är en annan historia...).
    Haha, oj vad jag skrattar åt det sista du skrev. Förlåt! Har lite egna -blandade- erfarenheter av pingst jag med. Är glad att jag inte är med i den kyrkan, passar absolut inte mig.
  • Chris24

Ja, lutherska kyrkorna/dop eller liknande är också välkomna i den katolska, ingen som förbjuds o komma in direkt heller.

Den Katolska kyrkan har utvecklats betydligt (den vi går till och har gjort länge iaf) och dem anser inte sig själva vara dem bästa, om ni förstår vad jag menar. Jag o min familj är ju där till julbönerna och då finns folk från ortodoxa kyrkan inne med oss och vi går till den Ortodoxa kyrkan också för den delen, våra familje vänner sen 15år tillbaka är Armenier, ortodoxa.

Asså, jag är inte elak nu så förstå mig rätt, den katolska kyrkan o folket välkomnar alla som är av kristna tro, dem ser "ner" på annat folk, tyvärr skall också tilläggas, men då handlar det ju mest om dem äldre människorna och generationerna för dem inte vet bättre helt enkelt.

Gällande dop så är ju det upp till var och en precis, för mig är dop väldigt viktigt för det är nåt som finns i min religion, kultur, familj och inför Gud ska man välsignas och välkomnas till världen så det kommer mina barn att få uppleva också. Min man som sagt är från muslimsk bakgrund egentligen då hans pappas sida är från Marocko och mamman dansk så han är inte döpt men han är ju ateist så för hans del spelar det ingen roll. Han gillar inte religion alls, han tycker det får folk att vrida o vända på både koran & bibel och därför bråkar man och förstår inte ens varför då vi tillber samma gud, vilket är sant för dem flesta ju.

Ja, kopp kaffe skulle sitta på plats nu ja..

• nano86

Min sambo resonerar likadan. Han har vart konfaledare i flera år men idag är så mycket ateist man kan bli tror jag, vi försöker att inte disskutera religion här hämma. Jag blir bara upprörd så lätt då

• Chris24
    nano86 skrev 2009-11-06 07:30:20 följande:
    Min sambo resonerar likadan. Han har vart konfaledare i flera år men idag är så mycket ateist man kan bli tror jag, vi försöker att inte disskutera religion här hämma. Jag blir bara upprörd så lätt då
    Jag berättade för min sambo om debatter som pågick här inne igår kväll om bla. överlämning, dop, kyrkor, svenska kyrkor osv osv osv och han bara skakade på huvudet "förstår inte varför ni ens tar upp det för allas åsikter ska ju fram och då blir det att någon blir sårad för dem tycker den anser fel men då anser en annan fel enligt någon annans åsikt som inte håller med den tredje, ser du cirklen älskling?"

Haha, jag bara skrattade

Han berätta att i hans forum (han har hattrick sen 6år tillbaka) får man inte ens lov och diskutera politik & Religion så det inte blir bråk osv. Haha, klokt ändå
  • nano86

Klokt men lite tråkigt. Själv tar jag aldrig illa upp av vad folk skriver så länge det inte är meningar av typen "men du är ju dum i huvet" så överlever jag det mesta. Brukar dock försöka inte trampa folk på tårna, jag är kristen men väldigt liberal. Tycker inte om barndop, vill inte att de ska finnas någon fom av religösa friskolor (möjligen på gymnasienivå), kyrkan ska inte ha vigselrätt osv. Fast barntimmar och liknande gör mig inget, jag tycker helt enkelt att religion ska vara religon och inte ihopblandat med politik, lagar och myndigheter (som vigsel ju är). Så vi går ganska bra ihop jag och sambon ändå, fast vi röstar ju såklart olika i valet också :-P

• Chris24
    nano86 skrev 2009-11-06 08:30:51 följande:
    Klokt men lite tråkigt. Själv tar jag aldrig illa upp av vad folk skriver så länge det inte är meningar av typen "men du är ju dum i huvet" så överlever jag det mesta. Brukar dock försöka inte trampa folk på tårna, jag är kristen men väldigt liberal. Tycker inte om barndop, vill inte att de ska finnas någon fom av religösa friskolor (möjligen på gymnasienivå), kyrkan ska inte ha vigselrätt osv. Fast barntimmar och liknande gör mig inget, jag tycker helt enkelt att religion ska vara religon och inte ihopblandat med politik, lagar och myndigheter (som vigsel ju är). Så vi går ganska bra ihop jag och sambon ändå, fast vi röstar ju såklart olika i valet också :-P
    hahaha, på tal om valet så röstar jag o mannen olika också men nu står jag stilla alltså! har verkligen ingen aning om vad dem olika partierna står för längre, var utomlands i ca 5år och tappade helt bort mig där alltså, känns så dumt!

Får väl sätta mig ner o läsa igenom lite
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...