Väldigt bra sagt!
Det är mer än en gång som jag har läst att "mamma hedras på ett annat sätt" Vilket sätt då? Jo, hon har t ex fått sy klänningen. Eller sköter bordsdekorationerna eller har bakat tårtan eller något annat som faktiskt bara är jobb, jobb, jobb och jobb. Något mammorna säkert gärna gör för sina älskade döttrar, men någon ära är det inte. Den som äras är bruden som har en sådan underbar mamma.
Trots denna fantastiska mamma så är pappa ändå den som har betytt mest och ska äras med en plats mitt i vigseln som egentligen handlar om brud och brudgum och ingen annan.
Hela tänket är ojämlikt och förs vidare, generation efter generation.
Brudgummarna bara skrattar om man föreslår att de ska hedra sin mamma (eller pappa) genom att ledas fram till altaret.
Det är också en tanke, om det är så fel för brudgummen att bli ledd, varför är det OK för bruden?
Alla brudgummar kan ju inte ha så dåliga förhållanden till sina föräldrar att de inte vill ära dem. Givetvis inte, men man vill inte göra avkall på sin självständighet genom att bli ledsagad av någon. Det är viktigare än föräldrarnas ära för brudgummen, så då borde det rimligtvis vara det för bruden också!
Att det inte är så att bruden väljer självständighet framför att ära pappa, beror på tusentals år av kvinnoförtryck i olika grader. Det är helt enkelt inprogrammerat från det vi är små att det är OK att vara det "svagare könet" (my ass- som Nemi skulle ha sagt).
anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:26:00 följande:
Jag kan köpa argumentet meden ny symbolik och en ökad frihet, som inte har ett solkigt patriarkaliskt ljus över sig när brudgummen visa upp sig som mammas pojke lika stolt offentligt som bruden är pappas flicka, när brudens pappa tar hand om gästerna och pysslar med blommor och klänningen i bakgrunden medan mamman är den som får offentligtheten och äran att "lämna över", när både brud och brudgum gör gemensam sak i sitt framlyftande av sina föräldrar.Då kan vi kanske börja prata om en ny symbolik! Men sålänge det fortfarande är bruden som får sällskap av en manlig släkting medan brudgummen klarar sig på egen hand och mamma håller sig i bakgrunden - då ser inte jag möjligheten till en förändrad innebörd.