• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Summer2010
    kikel skrev 2009-11-04 18:30:15 följande:
    Specigelt när det kommer till sådana här diskutioner. Bertätta till mina vänner om det, dom tycker det är jätte komiskt hur det är i sverige
    Hehe :) Min fästman har faktiskt väldigt svårt att förstå svenskar. Visst, england är inte perfekt men svenskarna är ett stolt folk. If you get me :P
  • Rufsas

High five! Känner exakt likadant.

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:36:28 följande:
    Va kul x) Nej, jag tycker att ni ska acceptera att vi har en annan åsikt bara. Vill man hedra sin pappa på det sättet så tycker jag ni kan va tyst. Jag bryr mej inte ett skit (ursäkta) om vad du gör på ditt bröllop. Jag accepterar att du har dina önskemål och din smak. Tycker det är lågt att dra ner andra med en annan åsikt på det här sättet. Ni får vara emot det hela, men ni behöver ju inte försöka få oss som har en annan syn på det att se ut som kvinnohatande skurkar.
  • Duchess

Jag tror inte att någon av skribenterna i den här tråden är varken kvinnohatande eller förtryckt av sin man. Däremot tycker jag att själva symbolen brudöverlämning är sur och unken, och kan inte förstå hur annars självständiga kvinnor kan underkasta sig något sådant frivilligt. Skilj på sak och person.

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:36:28 följande:
    Va kul x) Nej, jag tycker att ni ska acceptera att vi har en annan åsikt bara. Vill man hedra sin pappa på det sättet så tycker jag ni kan va tyst. Jag bryr mej inte ett skit (ursäkta) om vad du gör på ditt bröllop. Jag accepterar att du har dina önskemål och din smak. Tycker det är lågt att dra ner andra med en annan åsikt på det här sättet. Ni får vara emot det hela, men ni behöver ju inte försöka få oss som har en annan syn på det att se ut som kvinnohatande skurkar.
  • Duchess

Jag försöker inte alls göra mig dum. Jag tycker att det är en relevant fråga. Varför skulle brudöverlämning vara OK, men inte en svastika på brudklänningen?

Om vi själva kan bestämma vad en symbol betyder så borde det ju inte spela någon roll.

Rufsas skrev 2009-11-04 18:37:24 följande:
    Okej, här tolkar vi fritt uppenbarligen. Gör dig inte dummare än vad du är.
  • Summer2010
    Duchess skrev 2009-11-04 18:40:48 följande:
    Jag tror inte att någon av skribenterna i den här tråden är varken kvinnohatande eller förtryckt av sin man. Däremot tycker jag att själva symbolen brudöverlämning är sur och unken, och kan inte förstå hur annars självständiga kvinnor kan underkasta sig något sådant frivilligt. Skilj på sak och person.
    Ja, men visst. Skilj på sak och person :) Om det är vad vi vill så är det så. Om du är emot den handlingen, okey! Ditt val. Men tyvärr är det för många nedtryckande kommentarer som lämnats i den här tråden för att det ska vara ok.
  • Rufsas
    Duchess skrev 2009-11-04 18:41:49 följande:
    Jag försöker inte alls göra mig dum. Jag tycker att det är en relevant fråga. Varför skulle brudöverlämning vara OK, men inte en svastika på brudklänningen?Om vi själva kan bestämma vad en symbol betyder så borde det ju inte spela någon roll.
    Det är skillnad på symbol och symbol. Det hoppas jag att du är med på?
  • Duchess

Ärligt talat - de nedtryckande kommentarerna när det gäller personfrågor tycker jag har kommit från de som är för brudöverlämning. Om jag har läst selektivt får du gärna ge mig exempel på sådant jag missat. Jag kan ge dig exempel också om du vill.. fast inte nu. Nu ska jag iväg.

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:44:37 följande:
    Ja, men visst. Skilj på sak och person :) Om det är vad vi vill så är det så. Om du är emot den handlingen, okey! Ditt val. Men tyvärr är det för många nedtryckande kommentarer som lämnats i den här tråden för att det ska vara ok.
  • anne på grönkulla

Nertryckande kommentarer?

Summer2010 skrev 2009-11-04 18:44:37 följande:
  • Duchess

Ja, svastikan har ju en ljus historia innan den anammades av nazismen. Brudöverlämningen har ingen sådan ljus historia, snarare tvärtom. Eller syftade du på något annat?

Rufsas skrev 2009-11-04 18:45:20 följande:
    Det är skillnad på symbol och symbol. Det hoppas jag att du är med på?
  • Summer2010

anne på grönkulla skrev 2009-11-04 18:46:34 följande:

Nertryckande kommentarer?
    Jämför något som vi ser som en vacker handling med nazi är ialla fall inte en hjärtvärmande kommentar.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...