• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Panzerfaust
    Summer2010 skrev 2009-11-04 15:18:37 följande:
    Det går inte att jämföra med detta. Vem är det som tar illa upp för att hennes pappa leder in henne i kyrkan?
    Alla som kan sin historia?
  • Panzerfaust

Hur många kvinnor har dött under manligt förtryck och dör än idag?

Hur många judar dog under andra världskriget?

• Rufsas
    Panzerfaust skrev 2009-11-04 15:23:01 följande:
    Hur många kvinnor har dött under manligt förtryck och dör än idag?Hur många judar dog under andra världskriget?
    Fruktansvärt lågt att jämföra detta med judarna under andra världskriget.
  • Chris24

Överlämning i kyrkan jämnförs alltså med judarna från 2:a världskriget? Oj?

• Summer2010
    Panzerfaust skrev 2009-11-04 15:20:52 följande:
    Alla som kan sin historia?
    Om hon frågat alla som ska närvara på bröllopet och de tycker det är helt okej, varför skulle de inte kunna göra så? Så du menar att man ska ta hänsyn till alla andra som inte ens ska vara där?
  • Alexxxi

Håller med!

Men har man inget annat att komma med så börjar man överdriva lite väl för mkt ibland.

Rufsas skrev 2009-11-04 15:25:02 följande:
  • Rufsas

Panzertjofräs: Jag hoppas att du förstår varför vi blir upprörda av din jämförelse om judar?

• Summer2010
    Rufsas skrev 2009-11-04 15:25:02 följande:
    Håller med!
  • Duchess

Jag tycker också att liknelsen är relevant. Varför reagerar vi så starkt på t ex svastikor? Jo, för att symbolen är så starkt kopplad till nazismen för de allra flesta av oss.

Vi som reagerar starkt på symbolen brudöverlämning gör det för att den är kopplad till kvinnoförtryck och ägande. Det är ingenting som är ett avslutat skede i historien. Kvinnors värde är på många ställen runtom jorden riktigt usel, i vissa fall saknar hon helt värde.

Varför skulle utifrån det bli mindre upprörd av brudöverlämning än av svastikor?

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...