• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • JustMeAndMyLove

Jag själv blev upprörd av det motsatta.
    Att människor inte vill viga homosexuella men tycker det är okej att bryta en tradition som är emot brudöverlämning.
    De här vill alltså fritt välja mellan vilka traditioner som ska brytas och vilka som ska behållas.

091128 skrev 2009-11-03 23:05:25 följande:
    Skrev tidigare att om man kan viga homosexuella så borde man även viga de par som ville ha brudöverlämning. Det jag menade med detta är att flera inlägg i denna tråd handlar om kyrkans tradioner sedan urminnes tider osv. Men kyrkan har tidigare inte haft traditionen att viga homosexuella (som för mig är självklart att man ska) och då bör man även kunna viga andra som inte vill följa svenska kyrkans traditioner till punkt och pricka. Varför ska man bara bryta vissa traditioner? OM bruden själv vill skrida till altaret med sin far och uppleva känslan av att den blivande maken står där framme och ser på sin vackrabrud med tårar i ögonen, ja då kan iallafall inte jag se något kvinnoförnedrande i detta. Själv gifter jag mig borgerligt men vill ändå uppleva denna känsla varför jag kommer gå ensam in till min blivande.
  • passionsblomman

Att man homosexuella inte haft rätt att vigas är inte en tradition. Inte att man vigt heterosexuella heller. Det är en fråga om hur samhället sett på vad ett äktenskap är och vilka som kan igå det. Det är ju faktiskt så att tills alldelse nyss, så fanns inget "rikigt" äktenskap alls för samkönade par, utan det hette partnerskap även i borgerliga sammanhanget. Att man som kyrka tar lagstiftningen på allvar och strkt visar sitt stöd för den är ite heller införandet av någon ny tradition.
    Man har utökat vigselrätten till att omfatta även de homosexuella och jämställer öppet deras kärlek med alla andras.

Det innebär inte att vigselordningen borde göras om och ändras så den förutom brudparet ska innefatta någonderas far. han har sin plats på första bänk och är så välkommen i gudstjänten. Som gäst. Inte som överlämnare.

• AnnaS82

Jag är kvar... :)
    Orkar bara inte vara med att diskutera längre. Jag vet vad jag o min blivande man vill, jag vet hur jag ser på det, jag vet hur mina gäster (var av 50% är från England) tänker o tycker om detta...o vi ser inget negativt i det.
    Så nu väntar vi på att få tag i prästen som ska viga oss, se vad hon säger...o sen går vi vidare mot en härlig dag.

Chris24 skrev 2009-11-03 21:04:10 följande:
    Det jag också kände, blev rädd att jag var den enda som upplevde det så! Haha, fast jag tror Anna som startade tråden har helt försvunnit nu haha.
    [/citat]
    JT2010 skrev 2009-11-03 21:14:56 följande:
    [citat]
    Jag som trodde jag var ensam om det hehe =) Ja tyvärr har ju denna tråd spårat ur totalt så förstår att hon inte vill va kvar..Tycker hela tråden blivit pinsam...
  • Chris24
    AnnaS82 skrev 2009-11-04 00:30:38 följande:
    Jag är kvar... :)Orkar bara inte vara med att diskutera längre. Jag vet vad jag o min blivande man vill, jag vet hur jag ser på det, jag vet hur mina gäster (var av 50% är från England) tänker o tycker om detta...o vi ser inget negativt i det. Så nu väntar vi på att få tag i prästen som ska viga oss, se vad hon säger...o sen går vi vidare mot en härlig dag.
    Åh! Grattis!

Hoppas allt löser sig till det bästa för er Anna
  • Chris24
    passionsblomman skrev 2009-11-03 23:00:48 följande:
    Chris, jag tycker nog att du pasade på att säga en hel del mer än bara din personliga mening. Egentligen skulle man kunna sammanfatta hela ditt inlägg med ett mångordigt "håll käften på dig för du ska inte komma här och komma"Det är också efter den typen av inlägg som jag anser att det kanske kan passa med ordet "ursäkta" i början av sitt nästa inlägg. Dessutom är det kanske mig du sak försöka övertyga om att du inte är arg, inte Aleta i första hand. För som du skriver och uttrycker dig i detn här texten, så är jag inte alldeles säker på att du inte helst skulle lappa till mig.Läs vad du skrev egentligen:"Ursäkta men vem pratade med dig? Jag kan bete mig väldigt ordentligt och uppföra mig i diskussioner,debatter,trådar,forum o vad som så vem är DU o peka o försöka läxa upp mig?Sköt dig själv o ge din åsikt,ja. Precis som jag gjorde men bestäm inte över hur jag ska göra eller inte göra eller säga eller inte säga är du väldigt snäll.Kom inte här och spela överlägsen eller bättre, du har din åsikt och jag har min. Snacka om att komma in mitt i en tråd och bete sig både fult och omoget, jag snackade i allmänheten och det fick jag göra sist jag kollade reglerna på BT.Det jag skrev till "lilla du" var en gång till JuliaAmelia och det är för att hon alltid hetsar och ska bete sig illa i sina inlägg, ja, kaxigt, ENLIGT MIG. Och där reagerade jag.Och vill jag diskutera Svenska kyrkan eller RYSKA kyrkan så tro fan jag kommer o göra det också, så lägg ner själv.Jag diskuterade allt o allting som jag ville, sen vida jag betalar till sVK eller inte vet inte du så snacka inte innan du vet fakta.Att jag dessutom frågade en massa var för att jag var nyfiken på allas åsikter, jag högg inte och jag angrepp inte och jag blev då inte aggressiv förens du kom in just nu o skrev.Alla andra, ha en trevlig kväll!"Jag tycker du låter både skitförbannad och upprörd.
    Då kanske det var du helt enkelt som missförstod mig och tog mig på fel sätt, för jag ser inget fel i mitt inlägg, jag ser många fel i några av dina inlägg men jag sa inget om dem,för det är dina åsikter, inget mer med det.
  • Chris24

En fråga bara, är osäker på den fronten nämligen.

Om ens ena partner är döpt, inte den andra, kan man båda gifta sig i den svenska kyrkan ändå? Eller måste båda vara döpta?

Det är nämligen annorlunda i den katolska kyrkan på den frågan så därför undrar jag.

• Älskad2010

Detta har jag oxå funderat på.

Chris24 skrev 2009-11-04 06:58:50 följande:
    En fråga bara, är osäker på den fronten nämligen.Om ens ena partner är döpt, inte den andra, kan man båda gifta sig i den svenska kyrkan ändå? Eller måste båda vara döpta?Det är nämligen annorlunda i den katolska kyrkan på den frågan så därför undrar jag.
  • Aleta

Det räcker med att den ena är medlem i SvK för att få vigas där.

Chris24 skrev 2009-11-04 06:58:50 följande:
    En fråga bara, är osäker på den fronten nämligen.Om ens ena partner är döpt, inte den andra, kan man båda gifta sig i den svenska kyrkan ändå? Eller måste båda vara döpta?Det är nämligen annorlunda i den katolska kyrkan på den frågan så därför undrar jag.
  • passionsblomman

Du kallar mitt beteende "fult och omoget" och bjäbbar om att jag skulle "spela överlägsen eller bättre" och så vidare ett helt långt inlägg. Om du kallar det att bara säga din åsikt så får du nog tänka om lite och se över hur du använder språket. Det där var ett utbrott som var alldeles tillräckligt gapigt för att det skulle höras lång väg.

Det är bara att läsa innantill.

Och du får nog tåla att andra reagerar på dina ordval -som jag gjorde i fråga om ditt "lilladuande" om du ska vara med i diskussioner. Det är inte automatiskt ett påhopp, utan faktiskt ett teckan på att man ens bryr sig att ta den andre på allvar.
    Ord väger tungt. Därför ska man välja dem med omsorg, och många gånger kan man få förklara sig vidare, för man gör sig inte alltid förstådd fullt så väl som man tror.

Det kommer inte an på dig eller dina polare att sitta och hojta åt andra att de tror att de är bättre, är kaxiga eller annat som inte är ett dugg sakligt. Det märkliga är att det visst går att vräka ur sig den här typen av saker från "er sida" medan de som inte håller med er inte ens ska märka orden ni själva skriver. För då är man visst en överlägsen besservisser som märker ord. Alternativt trögfattad så man inte förstår vad ni egentligen menar. Eller bara för "trånsynta" för att fatta något.

Det är dessutom en tämligen enkel utväg när man sagt saker man kanske borde tänkt över ett varv till innan man klämde ur sig attlägga ansvaret påmottagaren "tar du illa upp så är det för att du missförstått och tagit mig på fel sätt"

Du skriver också att "jag blev inte aggresiv förrän nu när du kom in" och det går dåligt ihop med att du försäkar Aleta om att du alls icke var arg.

Jag tycker du verkar bli vrålförbannad. Även nu idag när jag än en gång läser vad du skrev.

Det kan man bli, och det har hänt mig också på forumet under min tid att jag inte lika duktigt som Aleta raderat utan postat. Det är de gångerna bätte att säga det än att påstå att det minsann bara var en åsikt.
    innerst inne vet du ju att du ville klmma till mig så jag skulle "sköta mig själv och inte lägga mig i"

Hur man nu kan lägga sig i en öppen diskussion.

Anledningen att jag tjatar om det här är att jag tycker det är ganska signigfikativt för din med flera andras debatteknik, och den är ganska påfrestande när man försöker bena i sakfrågor av olika slag.

Chris24 skrev 2009-11-04 06:57:38 följande:
    Då kanske det var du helt enkelt som missförstod mig och tog mig på fel sätt, för jag ser inget fel i mitt inlägg, jag ser många fel i några av dina inlägg men jag sa inget om dem,för det är dina åsikter, inget mer med det.
  • Summer2010

Tycker det är lustigt att SvK skulle säga nej till en sån sak. Äktenskapet är ju att man går ifrån sin familj för att bilda en ny, för att bli ett med varandra. Det är väl en vacker symbolisk handling om pappan leder in sin dotter?

Lycka till med allt Anna! :D

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...