• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Duchess

Visst kan man diskutera, men det kan ju vara bra med att vara tydlig med vilken kyrka man själv tillhör. Det är nog, precis som du skriver, lätt att tro att det alltid är Svenska Kyrkan som menas när man pratar om "kyrkan" i vigselsammanhang.

Och visst får man ha åsikter. Jag tycker dock fortfarande att det är lite märkligt att ha så högljudda åsikter om en annan kyrkas vigselritual.

Jag var gäst på en serbisk-ortodox vigsel i somras. Det var intressant för mig som aldrig varit på något annat än traditionella svenskkyrkliga vigslar. Allt med kransar och ljus var intressant. Bibeltexterna tyckte jag var knepiga utifrån att jag och min man lever i ett jämställt förhållande och att vi inte planerar några barn. Men det var vad brudparet ville ha, och det var en väldigt annorlunda upplevelse för oss gäster.

ario skrev 2009-11-03 20:25:32 följande:
    absolut, det håller jag med:)men man får väl vara med och diskutera? Men det konstiga är ju att det alltid pratas om "kyrkan" och att man ska ta för givet att det är svenska kyrkan vi talar om. Det finns många svenskar som tillhör massa olika samfund, eller hur?
  • ario

Jag tror AnnaS82 och resten som vill bli brudöverlämnad har försvunnit då flera diktaturer härjar på forum med sina extrema åsikter! och alltid är det samma personer år efter år...

Chris: Bravo! älskar dina inlägg:)

• JustMeAndMyLove

*suck* Jag ger upp

Bli framledd som en ko om ni vill och klaga inte när dina gäster finner det oförskämt.
    Och glöm för Guds skull inte kyskhetsbältet när du går för att handla. Och akta dig för de homosexuella, de smittar värre än någonsin nu.

Sidtips till er som inte vill tolka bibeln själva:
    www.godhatesfags.com

Deras församling är liten men delar många av era åsikter.

• Duchess

Det finns ingen som vill stena någon till döds, varken bildligt eller bokstavligt.

Om man inte visste att brudöverlämning har en solkig historia (vilket få ifrågasätter), och uppenbarligen kan tolkas på många olika sätt idag, då är det väl bra att man får veta hur olika personer kan se på saken? Bättre att informeras här och nu, och sedan kunna fatta ett mer informerat beslut, tänker jag.

ario skrev 2009-11-03 20:32:24 följande:
    En sak som jag tycker är tråkigt att man ska göra en höna av en fjäder, vill tösen bli överlämnad av hennes far varför ska icke bokstavligt "stenas till döds" här på forum?Om bruden inte har tänkt eller funderat på att det kan förknippas med kvinnoförtryckt eller heller inte hennes gäster, vem är det då som skadas? Ni? och inte kommer hennes gäster peka på henne när hon går in med sin far" skit kolla in bruden som kvinnoförtrycks av den manliga rasen"
  • Duchess

Vem som är diktator och vilka extrema åsikter som härjar, det är nog en subjektiv fråga.

Jag tycker att det vore intressant om du ville svara på någon av de frågor som JustMeAndMyLove har ställt till bl a dig om kyrkan och homosexuella.

ario skrev 2009-11-03 20:34:47 följande:
    Jag tror AnnaS82 och resten som vill bli brudöverlämnad har försvunnit då flera diktaturer härjar på forum med sina extrema åsikter! och alltid är det samma personer år efter år...Chris: Bravo! älskar dina inlägg:)
  • Aleta

Men Passionsblomman var väl inte aggresiv?
    Jag tyckte att hon sammanfattade det hon hade uppfattat som var motsägelsefullt i vissa uttalande.

Jag hade faktiskt också funderat på att säga något om "lilla du" och "söta du" för att det är så onödigt, men jag hade inte tänkt ut hur jag skulle formulera mig på ett diplomatiskt sätt. Nu när det ändå är uppe så passar jag därför på att berätta att trots att det inte var riktat mot mig så ger det mig en negativ bild av den som skrev det och det är väl onödigt?

Chris24 skrev 2009-11-03 20:10:31 följande:
    Ursäkta men vem pratade med dig? Jag kan bete mig väldigt ordentligt och uppföra mig i diskussioner,debatter,trådar,forum o vad som så vem är DU o peka o försöka läxa upp mig?Sköt dig själv o ge din åsikt,ja. Precis som jag gjorde men bestäm inte över hur jag ska göra eller inte göra eller säga eller inte säga är du väldigt snäll.Kom inte här och spela överlägsen eller bättre, du har din åsikt och jag har min. Snacka om att komma in mitt i en tråd och bete sig både fult och omoget, jag snackade i allmänheten och det fick jag göra sist jag kollade reglerna på BT.Det jag skrev till "lilla du" var en gång till JuliaAmelia och det är för att hon alltid hetsar och ska bete sig illa i sina inlägg, ja, kaxigt, ENLIGT MIG. Och där reagerade jag.Och vill jag diskutera Svenska kyrkan eller RYSKA kyrkan så tro fan jag kommer o göra det också, så lägg ner själv.Jag diskuterade allt o allting som jag ville, sen vida jag betalar till sVK eller inte vet inte du så snacka inte innan du vet fakta.Att jag dessutom frågade en massa var för att jag var nyfiken på allas åsikter, jag högg inte och jag angrepp inte och jag blev då inte aggressiv förens du kom in just nu o skrev.Alla andra, ha en trevlig kväll!
  • Aleta

Inlägg 349: "Sötaste skribent", kanske kan tolkas lite åt samma håll?

Men det är egentligen ointressant, vi kan väl försöka att hålla oss på en trevlig nivå och fortsätta att diskutera dessa intressanta frågor!

ario skrev 2009-11-03 20:22:00 följande:
    Konstigt att plötsligt blev mina inlägg och dina inlägg skriva av samma person. Ingen av oss skrev lilla du, eller hur.För att vi delar många åsikter? tråkigt att man inte kan diskutera utan påhopp.
  • JT2010
    passionsblomman skrev 2009-11-01 21:07:58 följande:
    Åh, så DET är att "hacka" enligt dig. Det håller jag inte med om. Jag tycker man ska bemöda sig om att använda ord på sin rätta plats och i den betydelse de har."Ursäkta", är man är ute efter att ge någon på pälsen är både överflödigt, malplacerat och fånigt. Precis som ett "förlåt" när man egentligen är helnöjd med vad man gjort.
    Men hjälp vem utsåg dig till den som vet bäst?? Ursäkta kan användas i fler sammanhang än så, precis som brudöverlämning har fler betydelser har även ordet ursäka och i princip allt annat också fler sidor än en...
  • Aleta

Men är det någon som vänder sig till TS personligen?

Hon fick ju svar på sina frågor i början av tråden, nu har diskussionen fortsatt helt enkelt. Ingen pratar väl ändå om någon specifik person?

Gäster på bröllop är inte så elaka att de säger något till brudparet, men jag har själv blivit vittne till hur gamla tanter och släktingar ganska upprört diskuterade en vigsel de varit på med brudöverlämning. De manglade till och med prästen, som sa att han ahde upplyst om att det var kvinnoförnedrande. Han fick ändå skulden. "Du kan inte ha varit tillräckligt tydlig! X är en så trevlig och klok flicka så hon skulle aldrig gjort detta om hon hade vetat. Vi vet ju alla att hon står nära sin far ändå".
    De kom även överens om att aldrig nämna vad de tyckte om detta för X eftersom de inte ville förstöra hennes minnen av dagen, men deras minnen var definitivt förstörda.
    Och vad gäller prästen som egentligen inte ville ha överlämning från början så kan man ju bara konstatera att hur man än vänder sig så har man rumpan bak.

ario skrev 2009-11-03 20:32:24 följande:
    En sak som jag tycker är tråkigt att man ska göra en höna av en fjäder, vill tösen bli överlämnad av hennes far varför ska icke bokstavligt "stenas till döds" här på forum?Om bruden inte har tänkt eller funderat på att det kan förknippas med kvinnoförtryckt eller heller inte hennes gäster, vem är det då som skadas? Ni? och inte kommer hennes gäster peka på henne när hon går in med sin far" skit kolla in bruden som kvinnoförtrycks av den manliga rasen"
  • Chris24
    Aleta skrev 2009-11-03 20:44:50 följande:
    Inlägg 349: "Sötaste skribent", kanske kan tolkas lite åt samma håll?Men det är egentligen ointressant, vi kan väl försöka att hålla oss på en trevlig nivå och fortsätta att diskutera dessa intressanta frågor!
    Så som hon uppfatta vissa av mina meningar och ord onödiga och kanske omogna,uppfatta jag hennes detsamma och det vi la fram som är våra åsikter,mina åsikter helt enkelt.

Sen att jag kan va fröken frågvisa är ju en annan sak, jag frågar för jag är nyfiken o intresserad av andras åsikter, sen precis som alla andra så håller jag kanske inte med om allt heller,därför det kallas diskussions forum

Jag kan alltid uppföra mig o föra en mogen och lugn diskussion med folk (förutom min blivande man när han inte fattar alls o jag blir förbannad såklart men det är en annan femma) men jag upplevde vissa inlägg som onödiga och verkligen "herregud, du fattar ingetting o jag ska förklara för dig exakt hur det ligger till som jag tycker o skall va" ungefär. Vilket jag inte instämmer med då.

Sen trodde jag man kunde diskutera lite olika kyrkor osv o inte bara en o samma men där kanske jag hade fel. "Lilla du" kom i stundens hetta inlägg av mig som var onödig men ibland blir man för på kanske man vill ju få fram så mycket men min dator sviker mig då den är så seg vilket leder till att jag hinner inte skriva med direkt som alla andra o blir efter, haha.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...