• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Panzerfaust

Problematiken tror jag ligger i okunskap och historielöshet, är man för brudöverlämning så är man helt enkelt ovetande om vad det innebär och står för, om man sedan läser in en massa annat jox i symboliken, ja då är man naiv.

• JT2010
    Ore skrev 2009-11-03 22:05:42 följande:
    I så fall är det ju precis lika pinsamt, att de som är positiva till brudöverlämning envist hävdar att symboliken har utvecklats och förändrats, när det är så väldigt många som tycker motsatsen, bl.a. det samfund (Svenska kyrkan) där många i Sverige vigs. Är det inte pinsamt att stå framför en präst och förklara att "din och kyrkans tolkning av brudöverlämning är gammal och fel, min tolkning är modern och rätt och det är den som ska gälla för det vill jag, och det är jag som ska gifta mig".
    Korrigera mig om jag har fel men jag tror inte man behöver förklara det för en präst som redan accepterar brudöverlämning..
  • Alexxxi

Visst är det kulturella skillnader, men så är det i våra kyrkor. Homoäktenskap accepteras inte tex. Lika lite en kvinnlig präst.

Sverige är ett land med mycket frihet att folk splittras. Man tror inte på nånting. Bara sig själv. (självklart inte alla,m men väldigt få svenskar är troende.) Trots att vi bor i Sverige och är uppvuxna med svensk kultur och våran kultur på samma gån så finns det vissa saker som är självklara för oss men inte för er. Så är det bara. Det handlar inte om att vi e trångsynt och vägrar inse, tvärtom, vi förstår båda mkt väl och väljer ut efter det. Det finns många saker inom den libanesiska kulturen jag blir galen på tex.

Jag förstår att tjejerna blir upprörda men dem som är emot blir lika upprörda. Sen att vissa lägger sig i i onödan ska vi bara inte tala om. Låt 2 personer diskutera klart och hoppa inte på och försvara "din kompis". Har jag fel?

Och som jag så många ggr tidigare sagt, detta att läsa på en skärm är inte lätt. Man misstolkar så mkt.

Aleta skrev 2009-11-03 22:03:39 följande:
    Trist nog så drar jag slutsatsen att det är kulturella skillnader som utgör den största barriären i diskussionen.Jag kan inte låta bli att tycka att ni (ursäkta att jag klumpar ihop er) blir upprörda över absolut ingenting. Jag läser ett inlägg som någon har gjort och sedan kommer ett jätteilsket där någon känner sig påhoppad och jag förstår verkligen inte alls varför, trots att jag precis har läst samma inlägg!?
  • JT2010
    Panzerfaust skrev 2009-11-03 22:10:03 följande:
    Problematiken tror jag ligger i okunskap och historielöshet, är man för brudöverlämning så är man helt enkelt ovetande om vad det innebär och står för, om man sedan läser in en massa annat jox i symboliken, ja då är man naiv.
    Även om jag är för brudöverlämning vet jag precis vad det har haft för betydelse men ser en förändring...
  • Aleta

Du sa ju precis att du var syrian och alexxi välkomnade dig till deras lilla grupp. Jag syftade alltså inte alls på alla som var för brudöverlämning, utan bara på att just du, Ario, Chris och Alexxxi blir upprörda för saker som jag inte alls ser.

JT2010 skrev 2009-11-03 22:09:52 följande:
    Ja för det kan ju verkligen inte finnas svenskar bland de som är för brudöverlämning?? Jag är född och uppvuxen i Sverige och har umgåtts mycket med svenskar och det är många som skulle reagera precis som oss. Oavsett var man kommer ifrån såblir man väl upprörd när folk föröker vara överlägsna? Många drar upp sitt medlemskap i SVK och påstår sig veta bäst om vad kyrkan och religionen står för vad gäller brudöverlämning. Samtidigt stöttar¨de andra saker och ting som strider mot religionen...
  • Aleta

Ja visst misstolkar man lätt när man skriver till varandra.

Det där med att folk lägger sig i i onödan förstod jag inte riktigt, hur menar du?

Alexxxi skrev 2009-11-03 22:12:13 följande:
    Sen att vissa lägger sig i i onödan ska vi bara inte tala om. Låt 2 personer diskutera klart och hoppa inte på och försvara "din kompis". Har jag fel?Och som jag så många ggr tidigare sagt, detta att läsa på en skärm är inte lätt. Man misstolkar så mkt.
  • JT2010
    Aleta skrev 2009-11-03 22:13:09 följande:
    Du sa ju precis att du var syrian och alexxi välkomnade dig till deras lilla grupp. Jag syftade alltså inte alls på alla som var för brudöverlämning, utan bara på att just du, Ario, Chris och Alexxxi blir upprörda för saker som jag inte alls ser.
    Ja men du har inte någon som helst aning om vem jag är och varför jag tänker som jag gör. Ja jag bekräftade att jag är utlänning men det betyder inte att det rakt av innebär att jag tycker annorlunda pga det.. Jag är fullt medveten om och är påverkad av den svenska kulturen och det är inte bara min utländska kultur som betyder något i min åsikt om detta.

Bara för att du inte ser något betyder det inte att det inte finns. Vi tolkar uppenbarligen saker mycket olika...
  • Aleta

Precis vart jag ville komma!

JT2010 skrev 2009-11-03 22:16:20 följande:
    Vi tolkar uppenbarligen saker mycket olika...
  • Aleta

Eller är det åldersskillnad och inte kulturella skillnader som gör att vi tolkar det olika?

• passionsblomman
    JT2010 skrev 2009-11-03 22:09:52 följande:
    Många drar upp sitt medlemskap i SVK och påstår sig veta bäst om vad kyrkan och religionen står för vad gäller brudöverlämning. Samtidigt stöttar¨de andra saker och ting som strider mot religionen...
    Det är väl inte mer än rimligt att de som själva är med i SVK förklarar för dem sominte är det hur saker och ting fungerar inom det samfundet? Det är en ganska vanlig missuppfattning att brudöverlämning är tradition där. Mer än en gång har -även svenska -brudar förvånat sagt"men jag som trodde det var så det gick till att gifta sig"

Det är knappast för att vara överlägsen man om och om igen förklarar hur ritualet är upplagt sedan århundraden.

Vad gäller att "stött sådant som är fel enligt religionen" så förmodar jag att du menar frågan om homosexuellas rätt att gifta sig.
    Där är det alltså så att enligt SVK så är homosexuell kärlek likställd med heterosexuell. Det är den tolkning som gjorts av bibeln inom SVK. Det är ingalunda konstaterat som ett allmänt faktum att det skulle vara fel enligt kristen tro att vara homosexuell eller att man inte skulle få vigas.

Det är enskilda samfunds tolkningar och ställningstaganden.

Det ryms många olika riktningar inom det som kallas kristendom och ännu fler tolkningar.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...