• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Imma

Det är klart att man får ha önskemål, det hade vi och alla våra önskemål gick att uppfylla. Dock anser jag inte att man har rätt att få igenom vad som helst bara för att man är en betalande medlem av SvK och det är den uppfattningen jag får att många har. Säger prästen nej till brudöverlämning är det bara att gilla läget eller att gå till ett annat samfund. P

å samma sätt hade prästen kunnat säga nej till våra val av solosånger eller bibelstycken och då hade vi fått acceptera det, då det är prästen som i slutändan bestämmer hur vigselgudtjänsten utformas.

När det gäller brudöverlämningen finns det dessutom en uttalad policy att SvK inte ska tillåta den, då man inte vill ställa sig bakom den symboliken.

Summer2010 skrev 2009-11-04 10:07:08 följande:
    Ja det förstår jag mycket väl. Men det handlar ju inte om att göra en stor ändring här. De vill bara gå in på ett annat sätt. Och ja, kanske man ska gifta sej någon annan stans om man vill ha det annorlunda (vi gifter oss inte i SvK) men tycker det är konstigt att man inte ska få ha önskemål på hur det ska gå till när det är ens egen dag, de betalar väl ändå för att få göra detta? Sen kan man ju fråga varför folk i överhuvudtaget vill gifta sej i kyrkan mer än att det är en vacker byggnad och tradition.
  • Summer2010
    Imma skrev 2009-11-04 10:12:41 följande:
    Det är klart att man får ha önskemål, det hade vi och alla våra önskemål gick att uppfylla. Dock anser jag inte att man har rätt att få igenom vad som helst bara för att man är en betalande medlem av SvK och det är den uppfattningen jag får att många har. Säger prästen nej till brudöverlämning är det bara att gilla läget eller att gå till ett annat samfund. På samma sätt hade prästen kunnat säga nej till våra val av solosånger eller bibelstycken och då hade vi fått acceptera det, då det är prästen som i slutändan bestämmer hur vigselgudtjänsten utformas.När det gäller brudöverlämningen finns det dessutom en uttalad policy att SvK inte ska tillåta den, då man inte vill ställa sig bakom den symboliken.
    Då får man väl rätta sig efter det då. Även om jag själv inte förstår det stora problemet med det hela när det kommer just till brudöverlämningen. Fast jag förstår det du säger om att de har en policy om att de inte vill ställa sig bakom det hela. Tråkigt men så är det väl då.
  • passionsblomman

Det är en ganska stor skillnad enligt SVK´s sätt att se det. Och uppenbarligen är innehållet i symboliken tämligen glasklart även bland dem som inte alls är aktiva i SVK. Nämligen att hela grejen tydligt innebär att man låter sig lämnas fårn en man till en annan. Vilket helt tveklöst kommer från en tid vi lyckligtvis lämnat bakom oss.

Att SVK dessutom kan ses som föregångare i det att man i flera hundra år praktiserat en ordning där man och kvinna går in tillsammans är inte en småsak, utan något man vill värna om.

Och nj, du betalar INTE specifikt för att just gifta dig. Det är inte en tjänst du köper utan en gudstjäns du deltar i. Det är precis den inställningen jag försöker vara med och förändra.

Det är ingen som har några skyldigheter att låta dig göra "egna grejor" i något trossamfund.

Och tycker man bara att det är en vacker byggnad, så finns et nog fler än du som undrar varför man väljer att gifta sig där.

Summer2010 skrev 2009-11-04 10:07:08 följande:
    Ja det förstår jag mycket väl. Men det handlar ju inte om att göra en stor ändring här. De vill bara gå in på ett annat sätt. Och ja, kanske man ska gifta sej någon annan stans om man vill ha det annorlunda (vi gifter oss inte i SvK) men tycker det är konstigt att man inte ska få ha önskemål på hur det ska gå till när det är ens egen dag, de betalar väl ändå för att få göra detta? Sen kan man ju fråga varför folk i överhuvudtaget vill gifta sej i kyrkan mer än att det är en vacker byggnad och tradition.
  • Summer2010
    passionsblomman skrev 2009-11-04 10:16:43 följande:
    Det är en ganska stor skillnad enligt SVK´s sätt att se det. Och uppenbarligen är innehållet i symboliken tämligen glasklart även bland dem som inte alls är aktiva i SVK. Nämligen att hela grejen tydligt innebär att man låter sig lämnas fårn en man till en annan. Vilket helt tveklöst kommer från en tid vi lyckligtvis lämnat bakom oss.Att SVK dessutom kan ses som föregångare i det att man i flera hundra år praktiserat en ordning där man och kvinna går in tillsammans är inte en småsak, utan något man vill värna om.Och nj, du betalar INTE specifikt för att just gifta dig. Det är inte en tjänst du köper utan en gudstjäns du deltar i. Det är precis den inställningen jag försöker vara med och förändra.Det är ingen som har några skyldigheter att låta dig göra "egna grejor" i något trossamfund.Och tycker man bara att det är en vacker byggnad, så finns et nog fler än du som undrar varför man väljer att gifta sig där.
    Fast om man inte är medlem i SvK och måste betala för att gifta sej där så blir det väl för giftermålet man betalar? Men som jag sagt ovan så förstår jag att de inte kan ändra på det om de har en policy om det hela. Klart det inte är nån som har skyldighet att låta mej göra egna grejer, men däremot tycker jag man ska vara öppen mot brudparets önskan. Men än en gång säger jag att jag förstår att om de har en policy så ska de naturligtvis inte gå emot den.

Jag undrade vilka andra anledningar det finns till att man som ej kristen vill gifta sej i kyrkan mer än att det är tradition och en vacker byggnad.
  • nano86
    Imma skrev 2009-11-04 10:08:14 följande:
    Tack! Det var just det som var min poäng, men uppenbarligen har jag fått grus i diskussionsmekanismen idag.
    Varsågod. Jag är inte så bra på att uttrycka mig i skrift så jag har läst alla men inte skrivit så mycket men nu fick jag äntligen ner det som jag ville
  • Summer2010

Behöver inte svara på min fråga här, ska inte stjäla Annas tråd. Kan starta en ny sen.

• Imma

Det är också en väldigt intressant diskussion. Kanske var vi kommit så långt i tråden nu att vi kan passa på att ta den också?

Min man gifte sig i svenska kyrkan trots att han inte är troende i den bemärkelsen för att det var viktigt för mig.

Annars tror jag att det är mycket tradition och vacker byggnad som är anledningen. Jag har även hört många som säger att kyrkan är ett rum som de uppskattar trots att de inte tror på Gud. Jag tror att mycket bottnar sig i hur vi själva väljer att definiera vår egen tro. Är man ateist blir det ju urkonstigt att gifta sig i kyrkan, men många har någon slags tro till en högre "makt" som de inte vill kalla Gud.

Jag anser att detär okej, så länge man respekterar att vigseln faktiskt är en gudstjänst och inte ber prästen tona ner gudsnacket och skippa psalmerna (som vissa tydligen gör).

För min man är det dessutom så fiffigt att han får Guds välsignelse trots att han inte tror på den. Det känns bra för mig.

Summer2010 skrev 2009-11-04 10:23:39 följande:
    Jag undrade vilka andra anledningar det finns till att man som ej kristen vill gifta sej i kyrkan mer än att det är tradition och en vacker byggnad.
  • passionsblomman

Jag håller med Imma här att säga såkaer som att man vill att gudssnacket ska tonas ner och att man istället ska prata om vad som PARET tycker är fint eller bra och ta bort psalmer etc är verkligen inte ok.

Däremot, när vissa säger att man inte borde få gifta sig i kyrkan om ma inte är "bekännande kisten" som det ibland uttrycks, då håller jag INTE med.

Av den enkla anledningen att det åligger prästen att upprätthålla gudstjänsten och följa gudstjänstordningen.
    DÄREMOT kommer det inte överhuvudtaget an på honom eller någon annan männiksa att bedöma en annan persons relation till Gud. Det är BARA Gud som kan se hjärtat och vad som till fullo finns inom en människa.
    Vad som sker mellan människa och Gud i en gudstjänst kan vi andra inte veta något om.
    Därför måste det absolut räcka att man själv frivilligt kommer till kyrkan, med respekt för vad som försiggår där.

• AnnaS82

Eller så ser vi det inte ni ser...

feministbrud skrev 2009-11-04 09:53:54 följande:
    Jo, det är precis vad det handlar om. Annas önskan är inte tagen ur luften. Hon har fått idén någonstans ifrån. Brudöverlämning är tradition i flera andra länder och anledningen till att man gör så är för att visa att man blir överlämnad från en vårdnadshavare till en annan. Varför skulle det betyda något annat just i Annas fall? Symboliken i handlingen är glasklar: Pappa, dotter, lämna över, man. Oavsett vad det betyder för Anna så är det många andra som ser det inte ni verkar se.
  • AnnaS82

Det är lugnt... :)
    Den här tråden har handlat om allt o lite till redan, så varsågod! :)

Summer2010 skrev 2009-11-04 10:32:10 följande:
    Behöver inte svara på min fråga här, ska inte stjäla Annas tråd. Kan starta en ny sen.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...