• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Duchess
    ario skrev 2009-11-03 19:27:44 följande:
    jag tycker inte man ska tvinga religiösa samfund att agera mot sin tro. Ungefär samma som att man ska tvinga muslimer äta griskött, Det måste vara upp till varje enskilt trossamfund. Jag förstår heller inte varför man vill viga sig i ett trossamfund som inte delar den egna trosuppfattningen. Det gäller dock inte bara homosexuella, utan även icke-kristna som insisterar på att gifta sig i kyrkan när de inte köper kyrkans koncept.Fel att försöka ändra på något som har levt med oss i flera hundra år!
    Att man gjort något väldigt länge betyder inte per definition att det är rätt - det betyder bara att man gjort det väldigt länge. Kvinnor har t ex inte haft rösträtt så länge. Tycker du att det är fel att kvinnor har rösträtt?

Jag undrar också hur du ser på det som JustMeAndMyLove frågar om? Var ska homosexuella människor begravas? Vem ska döpa deras barn? Var ska de få be till Gud?
  • anne på grönkulla

Men även i Libanon finns ju en diskussion om behovet av en borgerlig vigsel just nu, eftersom det faktiskt är folk som gifter sig som tillhör olika samfund och de då inte har möjligheten att gifta sig i Libanon, utan måste resa utomalnds för en borgerlig vigsel.

Chris24 skrev 2009-11-03 19:30:22 följande:
    Nja, vet inte vilket land du tänker på men nu är jag från Libanon och där ska man gifta sig i kyrkan,punkt slut, som katolik, för att bli välsignad,frälst o inför guds ögon.
  • nikitakatt
    Som i att,hur pass långt får dem gå, läkare utan gränser enligt dig? Hör inte hit men jag finner det intressant bara.
    Hör inte hit alls kanske men jag försår inte heller vad du menar med hur långt läkare utan gränser får gå? Vad menar du?
  • ario

Chris:

Jag tycker brudöverlämningen är vackert och därför ska du följa ditt hjärta hålla fast vid att det inte är kvinnoförtryckt som många trångtsynda människor tycker.

• Duchess

Vet fortfarande inte riktigt vad du menar med "hur lång de får gå"? Jag hoppas att de fortsätter att ofta vara först på plats med nödhjälp, och sist att lämna platser där konflikter bryter ut. Om det innebär att de går långt så tycker jag att det är något bra.

Dop och vigsel går inte att jämföra. Ett dop är enbart en religiös rit. Det har inga som helst juridiska implikationer, vilket äktenskapet sannerligen har. Därför tycker jag att dop ska ske i kyrkan, och vigslar bör ske borgerligt.

Att komma från en kyrka där homosexuella inte får vara med (eller ens komma in i kyrkobyggnaden), det tycker jag tyvärr inte är något att vara stolt över.

Som i att,hur pass långt får dem gå, läkare utan gränser enligt dig? Hör inte hit men jag finner det intressant bara.Nja, vet inte vilket land du tänker på men nu är jag från Libanon och där ska man gifta sig i kyrkan,punkt slut, som katolik, för att bli välsignad,frälst o inför guds ögon.Samma sak med dop,det ska ske i kyrkan inför guds ögon, vi är ju uppfostrade på detta sättet och därför tror vi på det också.I vår kyrka där jag är ifrån tex är homosexuella förbjudna in i kyrkan o det är ju inte något som är rättvist i mångas ögon,framför allt inte homosexuella som vill gifta sig i kyrkan, orättvist helt enkelt o det jag försöker säga är att det skulle kännas likadant om man förbjöd överlämning i kyrkan för oss som är för det tror jag.
  • JustMeAndMyLove

"trångsynta människor"

Ja för det är inte alls trångsynt att nedvärdera homosexuella....

ario skrev 2009-11-03 19:35:08 följande:
    Chris:Jag tycker brudöverlämningen är vackert och därför ska du följa ditt hjärta hålla fast vid att det inte är kvinnoförtryckt som många trångtsynda människor tycker.
  • Duchess
    ario skrev 2009-11-03 19:35:08 följande:
    Chris:Jag tycker brudöverlämningen är vackert och därför ska du följa ditt hjärta hålla fast vid att det inte är kvinnoförtryckt som många trångtsynda människor tycker.
    Jag tycker att brudöverlämning är helt OK i de fall där den symboliserar det faktiska förhållandet mellan de blivande makarna. Jag känner flera par där kvinnan av religiösa skäl väljer att leva underordnad sin man. Om en kvinna som har den åsikten vill överlämnas av sin far så tycker jag att det är konsekvent och motiverat.
  • Chris24

Nej,nu ska jag ut o röka och njuta av vår nyrenoverade o "made over apartment" som vi kallar det, efter all den långa tid det tog så ska den fane mig va fin!

Alla tycker olika o jag kan självklart fortsätta, alla har sina intressanta åsikter o vissa lite väl hetsiga men men, så kan det bli i en debatt ju

BTW - SVT24 hade debatt o diskussion om Com Hem o deras urusla kundtjänst som jag bara måste se!!
    Jobbade där i nästan 1år.. host host.

Trevlig kväll mina damer!

• passionsblomman

Det vore kanske på sin plats att förtydliga att det vi diskuterar är huruvida det ska vara en rättighet att lämnas över av sin far i SVENSKA KYRKAN. När vi säger Kyrkan är det alltså SVK vi pratar om.

Ni är ju uppenbart felra som INTE är med i den, utan andra samfund, som exempelvis Katoska Kyrkan.
    Det blri väldigt förirrat iom man då bara talar om Kyrkan och så säger saker som "du ja, i DIN kyrka men inte jag i min" som om man hede egna personliga kyrkor.

Jag tycker faktiskt inte att det är upp till dem som inte är delaktiga i SVK att anse sig ha rättigheter att styra och ställa efter eget tycke där.

Om det nu finns ett samfund som stämmer med ens egna värderingar, så är det vär DÄR man ska vara och verka.

Det finns ingen som helst logik i att för att SVK har beslutat om homosexuellas lika rätt att vigas och leva under Guds välsignelse, så ska brudar därmed ha rätt att ändra vigselritualen.

Det är även för homosexuella par ordningen att de som gifter sig går in tillsammans som gäller.

Ingen här har kallat överlämnin en synd.
    Däremot är det flera som tycker det är oförskämt att man inte respekterar den ordning vi har i SVK.

Jag tvivlar starkt på att någon av er skulle begära att saker och ting skulle formas efter era privatrta önskemål om ni gifte er i en moské eller synagoga. Eller i den Katolska kyrkan heller för den delen.

• Duchess
    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 19:38:18 följande:
    "trångsynta människor"Ja för det är inte alls trångsynt att nedvärdera homosexuella....
    Trångsynt är ett spännande ord. Själv menar jag att man är trångsynt om man inte vågar lyssna på vad andra säger, ta till sig ny kunskap och våga erkänna att man ibland haft fel.

Det är svårt att ändra sig...
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...