• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • ario

undrar jag också..

Chris24 skrev 2009-11-03 18:51:40 följande:
    Nej,blev fel.. vad skulle göra er förbannade om det förbjöd, något ni är för då alltså mena jag
  • Aleta

Kanske om man förbjöd homosexuella att gifta sig i kyrkan?

ario skrev 2009-11-03 18:59:24 följande:
    undrar jag också..
  • ario

För många härinne är brudöverlämning lika med SYND! hahah

Chris24 skrev 2009-11-03 18:59:06 följande:
    Men det är inte lika stort ämne som tex homosexuella inte fick gifta sig i kyrkan men för vissa kanske brud överlämning fick många brudar att bli upprörda o känna sig diskriminerade, förstår ni? Allt är olika viktigt för alla o om man nu skulle förbjuda brud överlämning tycker inte jag det är rättvist tex.Nu förknippas nog inte bröllop med förtryckande, inte ens i Libanon är det så o då tror jag inte ett land som Sverige har det heller.O att säga det inte är brudparets dag den dagen man gifter sig är väl ändå inte sant eller?För man längtar, planerar o planerar,sätter datum o längtar, betalar massa o planerar mer, ser fram emot det o då ska väl inte något som tex överlämning förstöra det för någon för det förbjuds i kyrkan? Eller?
  • Duchess

Du får gärna skriva ner några specifika bibelställen, så att vi kan diskutera sakfrågan.

ario skrev 2009-11-03 18:58:53 följande:
    fram, mitten och slutet.
  • JustMeAndMyLove

ska vi förbjuda homosexuella att få kalla sig kristna med? Och hur fan gör vi med de homosexuella präster som finns?

Kyrkan ska då heller inte tillåta kvinnliga präster, något jag kan tänka mig att en människa som du skulle skriva under på.

Kristendommens värderingar står i att Gud är kärlek bla, att människan har rätt till sina egna val och att du inte ska ägna dig åt hat. Större delen av vårt samhälle bygger på etik och moral, det gör också kyrkan.
    Det är etiskt fel att exkludera en grupp kristna pga deras läggning, hudfärg eller kön.

ario skrev 2009-11-03 18:55:50 följande:
    Inom kristendom är det inte tillåtet med homosexuella, och det kan du säkert hitta många förklaringar till. Läs bara bibeln.Jag anser att man går emot kristendomens värderingar när man tillåter homosexuellla gifta sig i kyrkan!Men personligen bryr jag mig inte ifall homosexuella gifter sig borgligt, utanför skolan eller utanför min port. Men inte i en kyrka!
  • Aleta

Nej, absolut inte!
    Bara en trist och omodern symbol som för oss längre ifrån jämlikhet (för min del).

ario skrev 2009-11-03 19:00:51 följande:
  • ario

aaa för de som anser brudöverlämningen är synd, medans andra skulle bli glada ifall homosexuella inte fick gifta sig i kyrkan.

Aleta skrev 2009-11-03 19:00:49 följande:
    Kanske om man förbjöd homosexuella att gifta sig i kyrkan?
  • nikitakatt

Eftersom de tack och lov nyss har beslutat att homosexuella får gifta sig i kyrkan så lär det som tur är bli aktuellt samma dag de förbjuder att alla brunetter eller alla männsikor med två öron får gifta sig där.

ario skrev 2009-11-03 18:50:34 följande:
    jag tycker man kan börja med att förbjuda homosexuella att gifta sig i krykan, det ser jag som större problem än brudöverlämning!
  • Chris24
    Aleta skrev 2009-11-03 18:56:55 följande:
    Tja om man förbjöd försäljning av sushi kanske, men då får jag laga den själv.Det är ju inte frågan om förbud av brudöverlämning överallt, utan bara en förstärkning av något som redan rekommenderas. Jag känner som jag tidigare har sagt en präst som tillåter överlämningar efter påtryckning, men han skulle må mycket bättre om han hade ett förbud att hänvisa till och därmed kunna säga nej.Det finns dessutom andra religiösa samfund där överlämning är det normala och ovanpå det finns även alternativet med borgerlig vigsel.
    Men,är inte det som att förbjuda då?
    Jag som skrev innan så behöver man inte gifta sig i den kyrkan som har en policy att man inte vill ha överlämning men om man nu förbjuder det, tycker jag det är orättvist mot alla som vill ha överlämning av sin pappa tex.

Hahaha, gud om sushi försvann asså! :-P
  • JustMeAndMyLove

Inte för mig, jag tror inte på synden, lika lite som jag tror på Guds straff eller kyrkans rätt att bestraffa.
    Jag ser brudöverlämning som respektlöshet och idioti, ett sätt att genom Hollywood-romantik försöka glorifiera en gammal symbolik.

ario skrev 2009-11-03 19:00:51 följande:
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...