• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Imma

Jag har faktiskt inte sett någon som har hackat på någon. Tycker att det har varit en riktigt juste och nyanserad diskussion. Jag tror att det snarare handlar om att man tar det personligt om man har sett fram emot någonting och sedan får man höra att både präst och många andra inte tycker att det är speciellt fint. Då tycker man att man bli "hackad på" när det inte riktigt är fallet. Vet att jag kan reagera på samma sätt när jag sitter i den situationen.

kikel skrev 2009-11-03 16:45:07 följande:
    Det handlar om att man behöver inte hacka och hacka på andra hela tiden. Om ni inte tycker om det så låt bli själv. Trådstarten handlar inte om vad ni tycker utan om hjälp från andra som tycker lika dant
  • Duchess

*kikar in*

Precis detta har jag fått höra av de präster jag pratat med. Svenska Kyrkans präster är nog helt enkelt överrumplade av den här nya trenden med brudar som vill överlämnas, och därför har man inte heller lyckats få till en enhetlig policy i frågan (trots att många biskopar uttalat sig). Jag tänker helt seriöst prata med några av de jag känner som sitter i nya kyrkomötet och fråga om de inte kan tänka sig att skriva en motion om detta. Jag tror att många skulle vara lättade om det kom ett stopp i frågan från kyrkomötet.

passionsblomman skrev 2009-11-03 16:43:44 följande:
    Jag undrar om det inte rä så, att hela den här trenden med att bruden vill gå med sin pappa, är såpass ny att SVK inte riktigt hunnit med i svängarna. Det var nämligen INTE vanligt för bara något årtionde sedan att brudparet kom med det kravet. Alltså har man inte behövt "göra någotåt saken" då det inte varit en fråga liksom.Nu tror jag att det börjar vara rätt uppenbart att man är tvungen att tala om hur man som samfund vill ha det och det kommer ju som det ser ut inte att räcka med chefens uppmaning, eftrersom brudarna inte ger sig med mindre än att det blir förbjudet och därmed tjänsteflel för prästen att tillåt överlämning...Alltså kommer saken förmodligen att komma upp till diskussion inom kyrkan på ett helt annat sätt framöver.Tror jag.
  • Gnistra mera

Jag tycker det är fint att gå med sin pappa fram till altaret...

Själv vill jag absolut att pappa skall leda mig fram till altaret. Jag är brittisk och vill gifta mig i den Anglikanska kyrkan (i Sverige), på så sätt slipper jag även Svenska kyrkans restriktioner....

• ario

Min präst frågade mig ifall jag ville bli överlämnad, men jag sa nej, utan ville bara bli överlämnad fram till dörren till kyrkan. Sedan gick vi in båda två som jämlika:)

Så jag gjorde både och, blev överlämnad men inte fram till altaret.

• passionsblomman

GÖR det!!!

Och hälsa från mig! Och maila dem lite länkar till alla våra trådar här så de får lite extra kött på benen!

Duchess skrev 2009-11-03 16:53:15 följande:
    *kikar in*Precis detta har jag fått höra av de präster jag pratat med. Svenska Kyrkans präster är nog helt enkelt överrumplade av den här nya trenden med brudar som vill överlämnas, och därför har man inte heller lyckats få till en enhetlig policy i frågan (trots att många biskopar uttalat sig). Jag tänker helt seriöst prata med några av de jag känner som sitter i nya kyrkomötet och fråga om de inte kan tänka sig att skriva en motion om detta. Jag tror att många skulle vara lättade om det kom ett stopp i frågan från kyrkomötet.
  • Chris24

Men har jag förstått det rätt att ni som är emot överlämning,vill alltså göra det förbjudet i kyrkan?

Ni tycker det är alltså rättvist?

• JustMeAndMyLove

Jag skulle tycka det vore okej.

Chris24 skrev 2009-11-03 18:32:50 följande:
    Men har jag förstått det rätt att ni som är emot överlämning,vill alltså göra det förbjudet i kyrkan?Ni tycker det är alltså rättvist?
  • Duchess

Brudöverlämning är redan idag emot den svenskkyrkliga seden, och många biskopar avråder sina präster från att tillåta det. Som jag ser det handlar det snarare om att kyrkan måste bli mer konsekvent, inte att göra någon stor förändring.

Men har jag förstått det rätt att ni som är emot överlämning,vill alltså göra det förbjudet i kyrkan?Ni tycker det är alltså rättvist?
  • anne på grönkulla

Varför skulle det vara orättvist?

• passionsblomman

Det har aldrig handlat om rättvisa. Det är precis det tänket som blir så snett.

Det är inte frågan om att"om du får göra som du vill så borde jag får gröra som jag vill"

Det är fråga om vad man har för gudstjänstordning i det här samfundet och varför man har det.

I SVK har man i ritualet att man och kvinna går tillsammans, med den alldeles uppenbara symbolik som ligger i den handlingen.

Den går inte att missförstå, den är inte otillräcklig och den kommer knappast att ligga i riskzonen för att ersättas av att fäderna i Sverige ska ta makens plats i altargången.

Han lär även fortsättningsvis få stå vid sin plats i kryrkbänken, med näsduk och kamera. Det är en alldeles utmärkt palts dessutom.

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...