*kikar in*
Precis detta har jag fått höra av de präster jag pratat med. Svenska Kyrkans präster är nog helt enkelt överrumplade av den här nya trenden med brudar som vill överlämnas, och därför har man inte heller lyckats få till en enhetlig policy i frågan (trots att många biskopar uttalat sig). Jag tänker helt seriöst prata med några av de jag känner som sitter i nya kyrkomötet och fråga om de inte kan tänka sig att skriva en motion om detta. Jag tror att många skulle vara lättade om det kom ett stopp i frågan från kyrkomötet.
passionsblomman skrev 2009-11-03 16:43:44 följande:
Jag undrar om det inte rä så, att hela den här trenden med att bruden vill gå med sin pappa, är såpass ny att SVK inte riktigt hunnit med i svängarna. Det var nämligen INTE vanligt för bara något årtionde sedan att brudparet kom med det kravet. Alltså har man inte behövt "göra någotåt saken" då det inte varit en fråga
liksom.Nu tror jag att det börjar vara rätt uppenbart att man är tvungen att tala om hur man som samfund vill ha det och det kommer ju som det ser ut inte att räcka med chefens uppmaning, eftrersom brudarna inte ger sig med mindre än att det blir förbjudet och därmed tjänsteflel för prästen att tillåt överlämning...Alltså kommer saken förmodligen att komma upp till diskussion inom kyrkan på ett helt annat sätt framöver.Tror jag.