• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • 091128

Saken är den att den här bruden vill bli överlämnad....då är det väl knappast så att hon för det känner sig förtryckt?? Det måste få vara brudens egna val, inte prästens.

• passionsblomman

Varför måste det var det? Vafrör "måste" en enskild brud ha rätt tt exklusivt ändra ett samfund vigselordning för att den bättre ska passa just hennes bild av en fin ritual?

Vore det inte mer rimligt att sagda brud isåfall sökte sig till ett sammanhang där rådand ordning stämmer med hennes värderingar och traditioer?

091128 skrev 2009-11-03 15:43:25 följande:
    Saken är den att den här bruden vill bli överlämnad....då är det väl knappast så att hon för det känner sig förtryckt?? Det måste få vara brudens egna val, inte prästens.
  • Blivande präst

Fast i en gudstjänst är det prästen som bestämmer, inte brudparet, oavsett hur ofta man här på BT säger "Det är din/er dag"!
    Det är prästen som har ansvaret för gudstjänsten och den symbolik som den uttrycker.

• Imma

Inte så länge bruden vill gifta sig i Svenska kyrkan som har en policy emot brudöverlämning. På samma sätt som man inte kan storma in i en moské och förvänta sig att få göra hur som helst, kan man inte heller göra det i svenska kyrkan.

091128 skrev 2009-11-03 15:43:25 följande:
  • Rufsas
    Imma skrev 2009-11-03 15:47:54 följande:
    Inte så länge bruden vill gifta sig i Svenska kyrkan som har en policy emot brudöverlämning. På samma sätt som man inte kan storma in i en moské och förvänta sig att få göra hur som helst, kan man inte heller göra det i svenska kyrkan.
    Alltså, jag förstår ju vad ni menar även om jag inte håller med till fullo. Men det jag tycker är knepigt är när inte alla präster är överens. Hade de varit det så hade det inte ens varit en diskussion för mig. Men när vissa präster säger ok och andra inte tycker jag att man ska leta upp en präst som godtar brudöverlämning (om det är viktigt för brudparet). Kyrkan måste ta tag i egna issues innan man kastar skit på brudar som vill gå in med sin far (eller mor för den delen).
  • JustMeAndMyLove

Du menar att SvK borde vara mer som en diktatur där några överpräster beslutar vad hur man tolkar bibeln och sätter pp regler för alla präster i Sverige...
    Ja det lät ju jättebra

Rufsas skrev 2009-11-03 15:54:15 följande:
    Alltså, jag förstår ju vad ni menar även om jag inte håller med till fullo. Men det jag tycker är knepigt är när inte alla präster är överens. Hade de varit det så hade det inte ens varit en diskussion för mig. Men när vissa präster säger ok och andra inte tycker jag att man ska leta upp en präst som godtar brudöverlämning (om det är viktigt för brudparet). Kyrkan måste ta tag i egna issues innan man kastar skit på brudar som vill gå in med sin far (eller mor för den delen).
  • Rufsas
    passionsblomman skrev 2009-11-03 16:12:26 följande:
    På vilket vis menar du att Kyrkan ägnar sig åt att kasta skit på brudar?
    Jag var alldeles för otydlig. Jag menar såklart att de får skit i tråden.
  • Rufsas
    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 16:15:14 följande:
    Du menar att SvK borde vara mer som en diktatur där några överpräster beslutar vad hur man tolkar bibeln och sätter pp regler för alla präster i Sverige...Ja det lät ju jättebra
    Nu tycker jag att du tolkar in på helt fel sätt. Är övertygad om att du förstår vad jag menar och jag skulle uppskatta om du slutade löjla dig.
  • JustMeAndMyLove

Jag löjlar mig inte, det var min tolkning.
    Men du menar att de enbart ska ta ett enhälligt beslut i den här frågan?
    Vem ska bestänmna? Jag förstår inte alls hur du menar.

Rufsas skrev 2009-11-03 16:20:25 följande:
    Nu tycker jag att du tolkar in på helt fel sätt. Är övertygad om att du förstår vad jag menar och jag skulle uppskatta om du slutade löjla dig.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...