• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • passionsblomman

Okej, det var ju skillnad. Även om jag inte håller med om att de får skit här heller iofs.

Att någon har en åsikt eller uppfattning om något innebär ju inte att man kastar skit.
    Däremot kan jag förstå att det i viss mån känns jobbigt att stå inför att många inte håller med eller ifrågasätter.

Ändå är det väldigt viktigt ATT vi pratar högt om olika saker, även om det inte alltid är bekvämt och myspysigt.
    Särskilt om man upplever att det föreligger missuppfattningar som man vill belysa.

Att man "som betalande medlem av SVK" skulle ha rättigheter i fråga om utformandet av gudstjänstordningen, är ett lysande exempel på en sådan missuppfattning.

Just på ett forum som detta finns det stor anledning att förklara hur de verkligen ligger till. Där har man ju själv chansen att lyssna på tex Burre Präst, eller låta bli.

Rufsas skrev 2009-11-03 16:17:36 följande:
    Jag var alldeles för otydlig. Jag menar såklart att de får skit i tråden.
  • Rufsas
    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 16:23:37 följande:
    Jag löjlar mig inte, det var min tolkning.Men du menar att de enbart ska ta ett enhälligt beslut i den här frågan?Vem ska bestänmna? Jag förstår inte alls hur du menar.
    Men det är väl inget unikt för Svenska Kyrkan? Alla organisationer har väl förhållningssätt och policys som alla som arbetar där ska följa?
  • Rufsas
    passionsblomman skrev 2009-11-03 16:26:45 följande:
    Okej, det var ju skillnad. Även om jag inte håller med om att de får skit här heller iofs.Att någon har en åsikt eller uppfattning om något innebär ju inte att man kastar skit.Däremot kan jag förstå att det i viss mån känns jobbigt att stå inför att många inte håller med eller ifrågasätter.Ändå är det väldigt viktigt ATT vi pratar högt om olika saker, även om det inte alltid är bekvämt och myspysigt.Särskilt om man upplever att det föreligger missuppfattningar som man vill belysa.Att man "som betalande medlem av SVK" skulle ha rättigheter i fråga om utformandet av gudstjänstordningen, är ett lysande exempel på en sådan missuppfattning.Just på ett forum som detta finns det stor anledning att förklara hur de verkligen ligger till. Där har man ju själv chansen att lyssna på tex Burre Präst, eller låta bli.
    Jag är den första att skriva under att det inte alltid ska vara myspysigt. Upplever dock att det bedrivits lite häxjakt och det är ju aldrig trevligt.

Tycker för övrigt också att det är konstigt med argument som du beskriver (jag betalar till SvK, alltså ska jag bestämma). Kul att vi är överens om något.
  • passionsblomman
    Rufsas skrev 2009-11-03 16:34:30 följande:
    Jag är den första att skriva under att det inte alltid ska vara myspysigt. Upplever dock att det bedrivits lite häxjakt och det är ju aldrig trevligt. Tycker för övrigt också att det är konstigt med argument som du beskriver (jag betalar till SvK, alltså ska jag bestämma). Kul att vi är överens om något.
  • JustMeAndMyLove

Men du ser inget speciellt i och med att det är en religion?
    Vi har inte någon överpräst som bestämmer hur var och än ska tolka bibeln och vilken religös ställning alla ska ta.
    Tack och lov säger jag bara, för annars kanske de få som ännu är emot kvinnliga präster eller de få som inte viger frånskillda få besluta över många andra och det vore ju också ett enormt steg i fel riktning

Rufsas skrev 2009-11-03 16:30:53 följande:
    Men det är väl inget unikt för Svenska Kyrkan? Alla organisationer har väl förhållningssätt och policys som alla som arbetar där ska följa?
  • Imma

Jag håller med dig i den här frågan! Om Svenska kyrkan anser att brudöverlämningen är någonting som man vill kämpa emot eftersom man anser att det är en solkig symbolik tycker jag att det är jätteviktigt att man visar enad front och tar avstånd emot det på alla håll. Annars blir det precis så knasigt som det är nu med brudar som söker upp präster som går med på överlämningen.

Tycker man inte att det är en viktig fråga, utan mer en fråga likt om det är okej med Star wars-låten som inmarsch eller inte, bör man väl kunna låta den enskilde prästen besluta.

Rufsas skrev 2009-11-03 16:30:53 följande:
  • kikel

Varför ska folk lägga sig i vårat bröllop som vill gå in med våra fäder. inte klagar vi på er? och ingen ser det hela som något fönedrande för kvinnan i detta land. Låt oss vara

• Imma

Låt bli tråden om du inte är intresserad av att diskutera!

kikel skrev 2009-11-03 16:42:03 följande:
    Varför ska folk lägga sig i vårat bröllop som vill gå in med våra fäder. inte klagar vi på er? och ingen ser det hela som något fönedrande för kvinnan i detta land. Låt oss vara
  • passionsblomman

Jag undrar om det inte rä så, att hela den här trenden med att bruden vill gå med sin pappa, är såpass ny att SVK inte riktigt hunnit med i svängarna. Det var nämligen INTE vanligt för bara något årtionde sedan att brudparet kom med det kravet. Alltså har man inte behövt "göra någotåt saken" då det inte varit en fråga liksom.

Nu tror jag att det börjar vara rätt uppenbart att man är tvungen att tala om hur man som samfund vill ha det och det kommer ju som det ser ut inte att räcka med chefens uppmaning, eftrersom brudarna inte ger sig med mindre än att det blir förbjudet och därmed tjänsteflel för prästen att tillåt överlämning...

Alltså kommer saken förmodligen att komma upp till diskussion inom kyrkan på ett helt annat sätt framöver.
    Tror jag.

• kikel

Det handlar om att man behöver inte hacka och hacka på andra hela tiden. Om ni inte tycker om det så låt bli själv. Trådstarten handlar inte om vad ni tycker utan om hjälp från andra som tycker lika dant

Imma skrev 2009-11-03 16:43:19 följande:
    Låt bli tråden om du inte är intresserad av att diskutera!
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...