• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Duchess

Man kan tycka att flera saker är viktiga samtidigt. Jag stöder t ex både djuskyddet och Läkare utan gränser. Det betyder inte att jag tycker att djur och människor har samma värde, men både två är viktiga för mig.

Flera av mina närmaste vänner är homosexuella, och frågan om huruvida de ska få gifta sig eller inte har engagerat mig i många år och på olika sätt. Tro inget annat.

Visst har man rätt att drömma och längta efter bröllopsdagen. Men väljer man en kyrklig vigsel får man också rätta sig efter kyrkans riktlinjer. Det är bra om de riktlinjerna blir tydligare.

För övrigt tycker jag rent principiellt att alla kyrkor ska avsäga sig vigselrätten. Vigslar bör vara borgerliga, med möjlighet till kyrklig välsignelse av äktenskapet. Men det är väl kanske en annan fråga.

Chris24 skrev 2009-11-03 18:59:06 följande:
    Men det är inte lika stort ämne som tex homosexuella inte fick gifta sig i kyrkan men för vissa kanske brud överlämning fick många brudar att bli upprörda o känna sig diskriminerade, förstår ni? Allt är olika viktigt för alla o om man nu skulle förbjuda brud överlämning tycker inte jag det är rättvist tex.Nu förknippas nog inte bröllop med förtryckande, inte ens i Libanon är det så o då tror jag inte ett land som Sverige har det heller.O att säga det inte är brudparets dag den dagen man gifter sig är väl ändå inte sant eller?För man längtar, planerar o planerar,sätter datum o längtar, betalar massa o planerar mer, ser fram emot det o då ska väl inte något som tex överlämning förstöra det för någon för det förbjuds i kyrkan? Eller?
  • ario

Men tror du att ämnet är så intressant att man kommer i framtiden förbjuda det?

Man förändrar bara ifall det finns intresse, du ser ju själv, homosexuella fick ju inte gifta sig, men så ändrade man på lagen när många ville det. Men det gäller ju inte i alla kyrkor,

Vill du förbjuda brudöverlämningen så är chansen stor om du och andra gick ihop och klagade tillräckligt, men det skulle bara ske i svenska kyrkan. Så frågan är, hur mkt vill du förändra, bara i sverige eller hela världen? då måste du komma med bra argument.

Aleta skrev 2009-11-03 19:02:01 följande:
    Nej, absolut inte!Bara en trist och omodern symbol som för oss längre ifrån jämlikhet (för min del).
  • Chris24
    nikitakatt skrev 2009-11-03 19:02:21 följande:
    Eftersom de tack och lov nyss har beslutat att homosexuella får gifta sig i kyrkan så lär det som tur är bli aktuellt samma dag de förbjuder att alla brunetter eller alla männsikor med två öron får gifta sig där.
    hahahahaha, va??
  • ario

Varför vill du bara att man ska gifta sig borgligt? har du tänkt på att visa är mer religiösa än andra? jag skulle aldrig vilja gifta mig borgligt du jag anser att jag är religiös och vill bli välsignad inför Gud.

Vad vill du ha kyrkan till? endast dop?

Duchess skrev 2009-11-03 19:04:45 följande:
    Man kan tycka att flera saker är viktiga samtidigt. Jag stöder t ex både djuskyddet och Läkare utan gränser. Det betyder inte att jag tycker att djur och människor har samma värde, men både två är viktiga för mig. Flera av mina närmaste vänner är homosexuella, och frågan om huruvida de ska få gifta sig eller inte har engagerat mig i många år och på olika sätt. Tro inget annat. Visst har man rätt att drömma och längta efter bröllopsdagen. Men väljer man en kyrklig vigsel får man också rätta sig efter kyrkans riktlinjer. Det är bra om de riktlinjerna blir tydligare. För övrigt tycker jag rent principiellt att alla kyrkor ska avsäga sig vigselrätten. Vigslar bör vara borgerliga, med möjlighet till kyrklig välsignelse av äktenskapet. Men det är väl kanske en annan fråga.
  • Duchess

Vem har ansett att brudöverlämning är en synd? Ingen, så vitt jag kan veta.

För egen del är jag jätteglad över att mina homosexuella vänner äntligen får gifta sig. Det är också bra (juridiskt sett) för deras barn att föräldrarna får samma skydd av lagen som jag och min man redan har.

Brudöverlämning är ingen synd. Jag tycker däremot att det är ogenomtänkt och naivt, såvida det inte avspeglar den faktiska relationen (det finns ju kvinnor som är underställda sina män).

ario skrev 2009-11-03 19:02:13 följande:
    aaa för de som anser brudöverlämningen är synd, medans andra skulle bli glada ifall homosexuella inte fick gifta sig i kyrkan.
  • JustMeAndMyLove

Du får ju fortfarande bröllopet välsignat inför Gud om du vill det.

ario skrev 2009-11-03 19:07:06 följande:
    Varför vill du bara att man ska gifta sig borgligt? har du tänkt på att visa är mer religiösa än andra? jag skulle aldrig vilja gifta mig borgligt du jag anser att jag är religiös och vill bli välsignad inför Gud.Vad vill du ha kyrkan till? endast dop?
  • ario

Men inte i alla samfund!

fortfarande kan man inte gifta sig i katoliska kyrkor

nikitakatt skrev 2009-11-03 19:02:21 följande:
    Eftersom de tack och lov nyss har beslutat att homosexuella får gifta sig i kyrkan så lär det som tur är bli aktuellt samma dag de förbjuder att alla brunetter eller alla männsikor med två öron får gifta sig där.
  • Aleta

Oj, jag trodde att jag redan hade kommit med bra argument, men det kanske var för 14 trådar sedan?

ario skrev 2009-11-03 19:05:12 följande:
    Men tror du att ämnet är så intressant att man kommer i framtiden förbjuda det?Man förändrar bara ifall det finns intresse, du ser ju själv, homosexuella fick ju inte gifta sig, men så ändrade man på lagen när många ville det. Men det gäller ju inte i alla kyrkor,Vill du förbjuda brudöverlämningen så är chansen stor om du och andra gick ihop och klagade tillräckligt, men det skulle bara ske i svenska kyrkan. Så frågan är, hur mkt vill du förändra, bara i sverige eller hela världen? då måste du komma med bra argument.
  • nikitakatt

det kommer inte hända

Chris24 skrev 2009-11-03 19:06:36 följande:
    hahahahaha, va??
  • ario

inte utanför Kyrkan, inte enligt vår tro.

JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 19:08:11 följande:
    Du får ju fortfarande bröllopet välsignat inför Gud om du vill det.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...