• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Chris24

Hmmm, okej..

Har någon av er läst biblen?

• Duchess
    Chris24 skrev 2009-11-03 18:44:54 följande:
    Hmmm, okej..Har någon av er läst biblen?
    Ja, många varv, ända sedan jag var liten. Jag har också gått bibelskola och pluggat teologi tre år på universitetet. Nåt du undrar över?
  • Chris24
    Duchess skrev 2009-11-03 18:46:30 följande:
    Ja, många varv, ända sedan jag var liten. Jag har också gått bibelskola och pluggat teologi tre år på universitetet. Nåt du undrar över?
    Bra,jag har också läst den nämligen. Står det att gud skapade kvinna o kvinna/man o man eller kvinna & man, adam o Eva då alltså?
  • Chris24

Förutom brud överlämning, vad skulle göra er väldigt förbannade om det förbjöds, något exempel?

• ario

jag tycker man kan börja med att förbjuda homosexuella att gifta sig i krykan, det ser jag som större problem än brudöverlämning!

• anne på grönkulla

I originaltexten står det ord som betyder "människa" och "kvinna" om jag minns rätt. Hur menar du att det har med brudöverlämning att göra?

Chris24 skrev 2009-11-03 18:47:50 följande:
    Bra,jag har också läst den nämligen. Står det att gud skapade kvinna o kvinna/man o man eller kvinna & man, adam o Eva då alltså?
  • Duchess

Ska man vara petig så står det ungefär såhär från början av Bibeln (transkriberat): "Bara bereshit Elohim.." På svenska ungefär: I begynnelsen skapade gud(arna)...

Det står att Gud (Elohim) skapar människan. Det hebreiska ordet "Adam" betyder just människa. Gud skapar både män och kvinnor. Gud skapar också intersexuella personer, men det framgår inte just i den texten.

Chris24 skrev 2009-11-03 18:47:50 följande:
  • Chris24

Nej,blev fel.. vad skulle göra er förbannade om det förbjöd, något ni är för då alltså mena jag

• Duchess
    ario skrev 2009-11-03 18:50:34 följande:
    jag tycker man kan börja med att förbjuda homosexuella att gifta sig i krykan, det ser jag som större problem än brudöverlämning!
    Det har du naturligtvis rätt att tycka. Men varför tycker du så?
  • Aleta

Varför är det ett problem?
    Du säger ju att vi alla är så jämlika och därför så spelar brudöverlämning ingen roll. Hur kommer det sig då att du som är så jämlik vill diskriminera andra människor?
    I bibeln står det inte specifikt att kärlek ska förbjudas, glöm inte heller att det är människor som har skrivit och tolkat bibeln genom tiderna...

ario skrev 2009-11-03 18:50:34 följande:
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...