• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • passionsblomman

TACK!

Hehe, jag är iallafall helt utan tvekan den mest högljutt hejjande mamman på läktaren.

Av ALLA läktare jag än så länge varit på. Folk skrattar åt mig...

OBS! Jag hejjar på ALLA, inte bara på min egen unge hoppas jag ni förstår.

Första matchen visste jag inte vad vår tjeje som var målis hette och hon blev så liten och ledsen där i jättemålet för varje skott som gick in.

Mellan matcherna gick jag och frågade vad hon heter och sa till henne att hon var AS-BRA och peppade som attan.

Nästa match vrålade jag hennes namn av mia lungors fulla kraft och ser ni det hjälpte ta mig den! Hon stod rak som en jag vet inte vad där och tog skithårda skott. när hon fick ett i ansiktet så tårarna sprutade ställde vi oss och applåderade när hon lyckades samla ihop sig, och jag lovar att det lyste om tjejen när jag kramade henne efteråt.

Jag vet inte VAD som kunde vara roligare än att få vara med och se alla fina ungar som jag fick följa idag.

viktualia skrev 2009-11-08 19:39:15 följande:
    Passionblomman - åå man blir ju glad bara av att läsa om det!! du är verkligen en härlig mamma!!!
  • Tinga

Lappis - du är ju inte mer än människa du heller, så jag tycker att det låter helt normalt att du blir ledsen när du hör om folk som blivit gravida, där det "lika gärna kunde ha varit ni". Själv känner jag mig också väldigt skeptisk till homeopati, så jag är tveksam till om det verkligen gör någon skillnad, men vad vet jag? Det är ju bara du som kan avgöra om du orkar med någon mer sväng i ivf-branschen. Det är ju ett tufft beslut att fatta, att man inte tänker försöka mer för att få bio-barn, så det är ju inte konstigt om man vacklar i det beslutet ibland ändå.

PB - jag blir rörd till tårar av dina beskrivningar av barnen.

Muggles - här hålls det tummar!

• snaily

Hej på er! Maratonikappläsning avklarad! Tack för underhållande fredagsinlägg, de piggar upp så här på söndagkvällen!

Välkomna Porchez och Parnassia!

Måste bara göra ett litet förtydligande ang vår vaccination - på mammas vårdcentral vaccinerar de allmänheten (inte bara riskgrupper och barn) sedan 1-2 veckor tillbaka, och den dagen vi var där fick alla som ville vaccinera sig, så vi snodde ingens vaccin, slapp bara vänta i en halvtimme/en timme... Tips till de Stockholmare som vill ha vaccin - sätt er på pendeltåget och åk ganska långt!

Här uppe får allmänheten vänta åtskilliga veckor på vaccin, och skulle vi bli sjuka allihopa på mitt jobb skulle det innebära en mindre katastrof.

MSW - krya på dig, hoppas du känner dig piggare snart!!

Hattis
    Stugan är inte vår utan makens pappas, men används mest av oss - de andra i makens familj bor ändå i närheten av den och ser inte poängen med att sova där men är där och pysslar mycket om dagarna (läs: meckar med diverse fordon). Vi har sisådär en 50 mil dit, en liten nätt bilresa.

Lappis
    Kan bara hålla med Vickan och Telis med flera - jag tror det är oundvikligt att ni kommer fundera över om det var rätt beslut att lägga ner ivf-försöken, men när ni sitter där sen med ert supergulliga nyhämtade lilla barn i famnen så kommer ni inte ångra något!

PB
    Heja PB friskt humör, det är du som susen gör!

Mugglan
    Vi BIMar ungefär samtidigt då, fast min tant brukar ju komma lite för tidigt så antagligen före din.

Ego
    Drömt flera nätter i rad att jag varit gravid, skitjobbiga drömmar. I natt drömde jag att jag helt plötsligt hade fått jättestora spända tuttar, och det berodde såklart på graviditet och inte på att någon opererat in silikonimplantat i smyg när jag sov men när jag vaknade var de lika minimala som vanligt.

Min UVI är så gott som bra och hoppas den håller sig borta länge länge nu.

• start september

Lång ikappläsning krävdes här också.

Koko, fantastiskt med lillebror och sömnen. Gratulerar och verkligen bra jobbat!

Gosnosen, håller tummarna stenhårt.

MSW, vad skönt att det gått bra!

Ore, slit inte ut dig helt - unna dig lite bokläsning, strosande på stan och sånt också.

Lapinette, många har sagt så mycket klokt här. Det är klart att du får reflektera över homeopatin så att du inte ångrar dig, men att ge sig sig in i IVF-karusellen igen är såklart ett stort beslut. Du är värd att må bra nu!

Muggles, hoppas så dagens visning givit spekulanter!

Välkommen till Parnassia och Porchez!

Här är det lite ambivalent. Jag mår toppen, inget illamående, ingen trög mage, ingen antydan till graviditet förutom att magen är rund, jag ser redan gravid ut. Jag tror att det är för bra för att vara sant helt enkelt. Mycket svag mensvärk eller möjligen växtvärk har jag ibland. Jag går in i vecka 10 imorgon och har räknat ut att alla symtom försvann i mitten av vecka 8. Antingen har jag en oförskämd tur, eller så är det MA. Eftersom jag tar proggisar kanske de kan göra så att kroppen inte fattar om något är snett. Jag ska försöka få ett VUL i veckan, för mitt KUB är en månad bort och så länge vill jag inte gå om det redan gått snett. Vi får se om jag lyckas få en tid.

• BrudSommar2006

Vad det gäller det vanliga influensavaccinet så har jag tagit det också, det går bra när man är gravid, fast man skulle helst ha kommit förbi en viss vecka, minns inte men gissar att det var första trimestern man skulle ha passerat.

Jag är väldigt skeptisk till homeopati så det är inget jag skulle känna att jag missat men jag vet egentligen inte så mycket om det ska jag erkänna.

Ser fram emot lunchen imorgon och hoppas att jag inte glömmer att få selen med mig till jobbet. I och för sig vet jag inte riktigt hur jag ska ta mig dit för jag har fått så ont att jag knappt kan gå men det får lösa sig. Hoppas att jag inte blir sjukskriven men det börjar kännas som att det finns risk för det.

Ivf och långtidsodling i Falun börjar kännas som att man ska räkna med att få väldigt få ägg om ens något till frysen efter vad jag hört och läst här?

Passionsblomman, jag klarar inte att läsa dina fantastiska inlägg utan att börja gråta. Hoppas att det är gravidhormoner för jag har blivit så otroligt känslig att det känns jobbigt att tänka sig att det ska vara så här resten av livet!

Nja, Tingas hus var inte något för mig faktiskt men annars ser jag husannonser varje vecka som jag verkligen önskar att jag hade råd att slå till på.

Vårt vardagsrum är rena lekstugan, leksaker precis överallt, suck. Har insett den största nackdelen med att ha sovrummen på övervåningen, Iris kan ju inte sitta ensam uppe i sitt rum och leka medan vi är här nere så hon måste ju få leka här nere där vi är. Nåja, barnen blir väl äldre så småningom och allt kan förpassas upp på övervåningen. Tills dess får man väl stå ut...

• viktualia

Brudsommar - intressant aspekt det där med leksaker i vardagsrummet. Vi har två sovrum i huset. Det ena ligger innanför köket och det andra innanför vardagsrummet... planen är att ungen ska få ta över det som ligger innanför köket... känns vettigt även ur aspekten "sprida leksaker omkring sig".

nu är det sovdags. godnatten!

• Ore

PB: Vilken förebild du är som hejar på ALLA barnen! (Önskar att alla föräldrar gjorde så, men har varit på tillräckligt många av småsyskonens matcher för att veta att verkligheten tyvärr inte ser ut så...)

Ego: Råkar det vara någon som vet bästa platsen att sätta transformatorer till köksbelysning? Jag tänkte mig att de kunde ligga ovanpå skåpen, och att man sedan bara drar kablarna bakom skåpen innan man sätter upp dem (fräsa in dem i betongväggen). Det kommer ju ändå vara litet mellanrum mellan överskåp och tak. Och sedan sätter vi ju någon typ av skiva där, så att man inte ska behöva damma ovanpå skåpen jämt och ständigt Så behöver man greja med transformatorerna så borde man väl kunna ta bort dessa "skivor"? Det var min tanke i alla fall, medan maken hävdar att ska man ha transformatorerna ovanpå skåpen måste man borra hål som är tillräckligt stora för att sticka upp en hand genom översidan av skåpen. Och jag kanske är skitlöjlig, men jag vill inte ha några fula lock ens på insidan av skåpen? Tyckte min lösning var mycket bättre Hur har ni det, ni som har spotlights?

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter