• fru AM

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Efter tre år är det i alla fall ett som är säkert ? virtuell vänskap är givande! I den här tråden har vi gråtit och skrattat med varandra sedan 2006.

Ursprungsämnet är BARN ? att få och inte få barn, att vänta barn och att vänta på ett plus som inte kommer, att ha barn och att inte ha barn. Fast ofta är det helt andra ämnen som avhandlas: mat (bakverk), bostäder, inredning, shoppingtips ? Samt givetvis Boris Beckers intimfrisyr.

Vi har fredagsparty, irl-trådbruncher och spontana trådluncher ? och framför allt väldigt hemtrevligt om man kan säga så om ett internetforum.

Legendariska uttryck har även myntats här: såsom t ex ?knulltrumpeter ?(eller var det ?krull-??), ?pappersmuffning? och ?svårmor? ? Och fler lär det bli.

Även om många av oss har varit i tråden länge är vi alltid nyfikna på nya deltagare. När ni känner er redo är det bara att kliva ut smygläsargarderoben och presentera er med: skonummer, favoritchoklad, vart ni bor i landet ungefär. Är ni aktiva i barnalstringskarusellen så lär ni även få frågan hur länge ni hållit på.

Nu kör vi vidare!

Förra tråden är här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3497660.html

• Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter
  • Hattis

Hm, BT åt upp det sista parantestecknet.

• Hattis

Vickan - Det finns ingen som helst info om att vaccin mot den nya influensan skulle vara farligt om/när man är nygravid vad jag vet. Jag blir däremot rätt sänkt av vanligt influensavaccin och oroar mig nog därför. Tänkte också (med ett par veckors mellanrum) ta vaccin mot den vanliga influensan på jobbet nästa vecka och den ska man ju fortsatt inte ta om man är gravid.

• viktualia

Hattis - aha! själv har jag aldrig tagit nåt influensavaccin förut. Har fortfarande ont i armen men annars är det lugnt, så här 1,5 dygn efter sprutan

• Hattis

Näpp, nu är det dags att fixa efterrätt som ska intas till filmen "De andras liv" ikväll. Är lite nördigt insnöad på sådant som har med gammal (och ny) politik att göra. Dagens i-landsproblem (västlandsproblem )här hemma är att rödvinet, är slut. Vi slutade liksom att fylla på det när jag var gravid och nu har det slurpats upp minnsann. Om vi flyttar någon gång skulle jag vilja ha vinkyl.

• viktualia

Hattis - jag tycker inte ett dugg synd om dig... *fnissar* har just intagit en god måltid där själva vinet fattades.. men det ligger några oöppnade flaskor i källarn. Jag råkar nämligen vara begåvad med ett matkällarförråd - himla bra!!

Kan f ö rekommendera kvällens middag - fläskfilé med sås och ugnsstekta grönsaker www.arla.se/Default____17653.aspx&randomlink=true i all enkelhet himla gott!

• Lapinette

Och här har det druckits vin, Puligny Montrachet, och en liten skvätt calvados till de flamberade äpplena. Här finns det alltid vin ! Två vinkylare och några kartonger i klädkammaren gör att det näst intill är omöjligt att få det tomt.

På tal om barn så spang jag på min kompis på gymet igår. Hon som gjort flera IVFer i Falun och endast fått ett ägg tillbaka varje gång. Hon är gravid men det är så tidigt att hon inte vågar vara glad ännu. Hon lovordar homeopati och det är ju något som jag ännu inte har provat. Kan ringa och får namn men samtidigt så känner jag mig så fokuserad och inriktad på adoption så jag vet inte om jag vill?!

• viktualia

Lappis - med eller utan alternativa behandlingsmetoder vid sidan av så är väl IVF-karusellen densamma? Kampen, väntan, behandlingarna - även om du skulle behandlas med homeopati samtidigt så kommer du väl inte undan resten?! Och det har ju låtit på dig som att du nånstans lämnat den karusellen för att kliva på en annan...

• Parnassia

*vinkar till Hattis*

Har precis kommit hem från en fest hos svågern, 80-talstema var det. Trevligt, men inte skitkul att sitta nykter efterhand som de andra fyllnar till. Kan vara skönt att ha dottern som extraskäl då, hon orkade inte längre så hon behövde sova. Jag ska nog också knyta mig tror jag.

Apporpå naprapater, massage och ryggont. Jag har och har haft del i de där svängarna och går regelbundet hos kiropraktor. Jag måste säga att massage på onda muskler är 1000 gånger värre än att bli "tillrättaknäckt". Så EA var inte rädd för det, massagen är värre, den gör ont och pågår längre. Knäcken går fort över och har inte gjort ont på mig, mest obehagligt, för det blir ganska stora och lite hårda rörelser, men när knaket kommer så känns det så bra! Jag tycker man känner att bitar faller på plats!

• viktualia

Parnassia - det skulle nog kunna sägas vara en av de ytterst få bra sakerna med att bo långt från alla vännerna.. att några nyktra fester lär jag inte behöva uppleva innan Trollet hoppar ut... hade lite skoj åt kollegorna när vi var på gemensam resa med god middag på kvällen, men några regelrätta fester har inte passerat här... hmmmm om man inte räknar brorsans bröllop i somras förstås.. men det var också rätt fridfullt... Annars missade ju maken och jag din födelsedagsfest i våras.. grämer mig fortfarande.. men mormors begravning kom ju i vägen..

...muttrar Vickan och tycker att det är för dåligt med fester.. ens när jag får dricka sprit.. hm.... KAN som sagt ha ett samband med mitt märkliga val av bostadsort...

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter