Tantvarning6
Varning för tanter för 6:e gången och ni vet ju vilka ni är, så fram med de sju kaksorterna och på med kaffet!
Senaste tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3479112.html
Varning för tanter för 6:e gången och ni vet ju vilka ni är, så fram med de sju kaksorterna och på med kaffet!
Senaste tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3479112.html
Ja, det är ju helt klart en vändning i att det från att inte ha ringt någon alls en enda gång på hela tiden vi bott här, faktiskt började ringa lite häromveckan och nu i lördags så var det TRE killar som var och en ville leka med just min son. Och på söndag är han bjuden på kalas hos en av dem.
För att inte tala om handbollsdagen vi hade i söndags. Den skrev jag väl om va?
nu stänger banken om 30min o hon har inte ringt än! jag ringde mäklaren och bad att få skriva på på måndag istället, tills dess har jag hunnit ta reda på om vi behöver en besiktning. Har pratat med anticimex som gör besiktningar.
Men det supertrista är att bara 2st i vår omgivning har lyckats säga GRATTIS va roligt! alla andra ifrågasätter precis allt och är så negativa! Dem verkar tro att vi inte har koll på saker, visst vi har kanske itne proffskoll men vi har ju gjort allt vi kunnat i efterforskning osv.
*suck* varför kan inte folk (läs släkt och nära vänner) bara vara glada och lita på att vi gör allt vi ska...? Kan det vara så att dem är så avundsjuka?
men ni har varit så positiva o goa som vanligt
Lillabrud, lika bra att du vänjer dig! Vi har fått lära oss att i sambons släkt är de så jäkla ängsliga att det är DET som kommer ut ur dem. De oroar sig så in i baljan och de ser sin snart 40-årige son som lilla X som nog kommer att råka ut hela tiden.
Med konsekvensen att vi inte berättade för dem om det här huset förrän vi redan kpt det. Medan min mamma tex fick veta redan när jag fick syn på det och att vi tänkte åka och titta på det.
man får helt enkelt välja ut dem man får backning av. Och det lär man sig med tiden vilka det är.
Sedan ÄR det stora grejor att köpa hus/lägenhet och en del goda råd och uppmaningar kan vara bra att få innan man skrivit på, hur jobbiga de än är. Man vill ju helst int e få dem i efterhand när det redan är försent.
Beiktning är bra. Det ska du fråga mäklarenom det finns klausul för i kontraktet. Isåfall ska den vara utformad så att ni har rätt att hoppa av ifall ni inte är nöjda efter att ha fått besiktingsprotokollet. Finns en sådan klausul så kan ni skriva på kontraktet och ändå hoppa av efter besiktningen ifall det dyker upp oväntade saker.
Hoppas nu banken räknar så er kalkyl går ihop!
Hej,
Sticker in huvudet snabbt...
Se till att få inskrivet i kontraktet att OM ni vid besiktningen hittar fel som överstiger en viss summa så har ni rätt att häva köpet och få tillbaka handpenningen.
Besiktnign sker oftast efter köpet är klart.
Är vanligt i Stockholm att man gör så.
Lycka till!
Numera så rekommenderar men sk "öppna klausuer" och det var det jag menade här ovan. Alltså man skriverinte ens några summor eller andra villkor än att vill man häva efter besiktning så får man det. Punkt slut, inga siffror, inga tolkningsutrymmen.
Det är bättre och vår mäklare sa att det är på väg att bli standard.
Håller med om besiktningsklausulen!
Och jag vill inte ansluta mig till negativa släkten men ni har väl räknat med högre ränta?? När vi köpte huset fick vi överta lån med 9% ränta, när förre ägaren tecknade dem några år tidigare var det en kanonränta för standard låg då på 14%!! Inte för att jag tror vi kommer dit i brådrasket men en 5-6% ränta tycker jag ekomomin borde klara.
Hinner ni flytta in så ni firar jul i nya lgh? Även med flyttkartongerna kvar och bara micromat skulle jag nog välja det - så mysigt!!
Ja räntan är ju jätteviktig. Vår bank sa nu när vi flyttade att de räknar på 6% i kalkylen innan de ger lånelöfte. Allt annat måste jag säga skulle kännas oseriöst av banken!
Åh Blommis! Förstår hur du kände det! Hoppas det börjar kännas bättre för sonen nu! I längden är helt klart det boendet ni har bättre för honom, lite mindre och lugnare. Det får väl ta lite tid för er alla...
kramar
Grattis till lägenheten lillabruden!
Mulle; hoppas det gick bra hos tandläkaren!!
Blommis; nu fick jag ont i mammahjärtat! Men han kommer få kompisar ska du se och tills nästa utv.samtal så kommer han ringa in "många"
Tinker; när mina högstadieelever brukar säga "..men alla andra får ju det..." så brukar jag fråga "har vi fått en ny medlem i klassen?" Då blir de helt snopna och jag säger "Nä just det, det finns ingen som heter Alla Andra här". Det brukar få tyst på dem!