• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • passionsblomman

Shit!
    Lapinette skrev 2009-08-25 12:10:14 följande:
    Izzie - ja, våra vänner som har adopterat två barn från Ryssland la visst ned 250 000 på IVFer ... och sen ytterligare några 100 000 på adoption fast dem pengarna har de inte nämnt för de anser nog att barnen är värda det priset . Mamman i det paret ångrar inte att hon genomgick IVFer men däremot att hon gjorde så pass många (hon fick missfall efter missfall).
  • Fru E

Lappis-hur mycket kostar det att adoptera??

• passionsblomman

150 000 hade våra vänner i omkostnader när de adopterade från Colombia.

EA&MJ skrev 2009-08-25 12:12:37 följande:

Lappis-hur mycket kostar det att adoptera??
  • Izzie

Ja, det är svårt. För samtidigt är det ju värt alla pengar i världen om det bara funkar. Så trist bara att vissa kan bli gravida huxflux "som misstag", medan andra som kanske inte vill annat än få ett litet barn, måste skuldsätta sig resten av livet.

• Izzie

Fördelen med adoption är iaf att det leder till ett litet barn i slutändan...

• Lapinette

passionsblomman - samhället sponsrar inte mycket till oss som är ofrivilligt barnlösa. Visst jag kunde ha ställt mig i landstingskön och snällt väntat i 1,5 år men då skulle jag precis vara typ 38 år och 9 månader (bråttom, bråttom och knappast hunnit med de två försök som man får i Stockholm)samt att jag självfallet inte hade tålamodet att vänta så länge. Då var det bara att ta upp plånboken.

Att adoptera kan kosta ca 250 000 och då får man ett bidrag från staten på 40 000.

• Lapinette

De 250 000 som jag nämner ovan är till den kön som är kortast just nu - Sydkorea - men även dyrast.

• Lapinette

Sen kan jag inte låta bli att ta upp alla semesterdagar man har tagit ut för att springa på läkarbesök, IVF, akupunktur och andra behandlingar. Helt sanslöst! Får vara tacksam att jag arbetar på ett litet, flexibelt företag som godtar att jag springer iväg i tid och otid och sen försöker jobba ikapp på kvällarna. Snacka om mycket tid jag borde få över i höst ! Fast å andra sidan ska väl då (förhoppningsvis) gå på adoptionsutbildningen som är 3 timmar i veckan.

• passionsblomman

Lappis, nä fyyy vad mycket det är och vilket jävla meckande på ALLA sätt och vis!

Det går åt hur mycket tid, kraft och pengar som helst. Undra på att man kan lacka ur på dem som säger att "det ju är viktigt att du slappnar aaaav ordentligt, för stress är INTE bra"
    Det fick jag höra senast igår, mitt i all gråt.

• Lapinette

Nääähhhh, vem i hela fridens namn vågade säga något sånt mitt i all din gråt. Tog du inte fram kniven?!!!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor