• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Lapinette

EA och passionsblomman - men det är ju super! Självfallet ska man vara oerhört tacksam om man slipper göra IVF men det underlättar och borde kännas lite, lite bättre om man åtminstone slipper betala för helvetet !

• snaily

AM, också nyfiken på hur har ni löst tårtproblemet!

Lappis - hjälp vad spännande med möte med soc! Lycka till! Hoppas verkligen inte de är så fåniga att de bryr sig om urringningar och dylikt...

Izzie, blä för bihåleinflammation, hoppas du blir hjälpt nu.

Själv har jag en förkylning på gång som aldrig riktigt bryter ut, ont i halsen typ varannan dag, hemskt irriterande.

Passionblomman - det löser sig med avstånd och sånt om ni behöver göra ivf! Håller tummarna förstås att det fungerar ändå snart! Tror att oftast kan man få göra vissa besök hos en gyn närmare hemma och behöver inte åka till ivf-kliniken så många gånger (väl? Nenne?). Försöker tänka så för egen del iaf, vi har ca 30 mil till närmaste ivf-klinik. Och jättepositivt att det inte är någon kö för er del i så fall! *pepp pepp*

Ego
    Värdelös jobbdag idag på filialen med flera luckor i bokningen och en 1,5-timmes patient som bara inte dök upp. Suck! Vill hellre hem och mysa med korv och karl!

• passionsblomman

Fast betala får jag nog göra, för landstinget (iallafall här i Sthlm "sponsrar" bara de som inte har barn alls för IVF. Härr skulle jag fått gå privat och då har M sagt att kön bara är ngn månad.

Undrar vad det kostar förresten. Vet ngn det???

Lapinette skrev 2009-08-25 11:18:49 följande:
    EA och passionsblomman - men det är ju super! Självfallet ska man vara oerhört tacksam om man slipper göra IVF men det underlättar och borde kännas lite, lite bättre om man åtminstone slipper betala för helvetet !
  • Lapinette

Förlåt passionsblomman, visst är det så. Betalada IVFer är bara till för de som är barnlösa.

Sophiahemmet - tar 31 - 34 000 per IVF (beroende på om man behöver göra ICSI)
    Carl von Linné (Uppsala) - tar 22 000 per IVF eller 44 000 för ett 3-pack (innan kvinnan fyllt 38 år)

• Izzie

Tillbaka från vårdcentralen med nytt kortisonspray och ny penicillinkur. Hoppas det hjälper nu!

Tack Ore för länkarna. Har kollat igenom dem nu, och hittat en fläktkåpa jag gillar på Thermex (har liksom fått för mig att jag vill ha en rund...). Köksportalen verkar oxå super för att få en bra överblick. Ska kolla mer i detalj ihop med maken sen.

• passionsblomman

Men jag HAR ju fyllt 38 år, får jag inte göra alls då???

Lapinette skrev 2009-08-25 12:02:56 följande:
    Förlåt passionsblomman, visst är det så. Betalada IVFer är bara till för de som är barnlösa. Sophiahemmet - tar 31 - 34 000 per IVF (beroende på om man behöver göra ICSI)Carl von Linné (Uppsala) - tar 22 000 per IVF eller 44 000 för ett 3-pack (innan kvinnan fyllt 38 år)
  • Izzie

Usch så dyrt det är! Ibland är livet verkligen orättvist.

• Lapinette

Jo, det får man men på CvL får man inte köpa 3-pack. Förresten tack för att du påminde mig - hade glömt att maila CvL om vår senaste misslyckade FET. Fick ett brev ifrån dem igår.

• passionsblomman

Förresten så är den bistra sanningen att det där är JÄVLIGT mycket pengar i vår familj. Väktere tjänar inte någe vidare och jag är arbetslös florist.

Det vill fanimej till att vi får MASSOR för vårt hus om det ska vara snack om sådana där summor.

• Lapinette

Izzie - ja, våra vänner som har adopterat två barn från Ryssland la visst ned 250 000 på IVFer ... och sen ytterligare några 100 000 på adoption fast dem pengarna har de inte nämnt för de anser nog att barnen är värda det priset . Mamman i det paret ångrar inte att hon genomgick IVFer men däremot att hon gjorde så pass många (hon fick missfall efter missfall).

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor