• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Ore

Aaajjj, bihåleinflammation *gör ont bara jag tänker på det*. Nässpray, eller ännu hellre nässköljning, ska vara bra iaf... Hålla "dräningerna" öppna för att prata byggspråk...

Och jag hittade många fina fläktkåpor. Tydligen är många (har märkt det t.ex. på en kollegas sambo och på min svägerska) fixerade vid att spis och fläktkåpa, helst alla vitvaror i hela köket, ska ha samma märke? Eftersom maken absolut skulle ha separat motor och utblås på taket, så var det svårt att hitta fläktåpa, men på www.fjaraskupan.se/ hittade vi den vi ska ha i alla fall. www.thermex.se/ hade en del fina också, tyckte jag... Och här www.koksportalen.se/koek/spiskaapor-koeksflaektar-25738.asp hittade jag massor av olika tillverkare, så att jag kunde titta igenom olika sortiment...

• Lapinette

EA - brorsan trodde inte han skulle klara testet men som han själv sa så koncentrerar man sig så in i bängen när det väl gäller så då körde han galant. Han klarade inte första teoriprovet (hade läst för lite .. eller inget alls) men fick snabbt en tid för ett nytt test. Som sagt, tyckte det hela gick supersnabbt från att vara hojlös till att nu både ha hoj och mc-kort.

• Lapinette

Ego - i eftermiddag ska vi träffa soc. Har klänning på mig men den kanske är lite väl urringad?! Nå väl, det är ju inte vår klädsel hon ska bedöma och förresten jag vet inte ens om det är hon som kommer att bedöma oss.

• Izzie

EA - Visst är det skönt! Det tar mindre energi och jag är minst lika effektiv, för jag koncentrerar mig ju på det jag ska och inte på en massa andra saker som dyker upp när man är på jobbet...

AM - Ja, en nässköljare inköptes efter dina lyriska inlägg förra gången jag var förskyld, och den är använd, men har inte hjälpt nämnvärt tyvärr. Avsvällande tabletter, nässpray och kortisonspray har oxå varit på åtgärdslistan...

Sept - Jasså, kan de odla för det? Det har jag nog aldrig varit med om att de gjort på mig. Men det kanske är ngt att förslå då.

Ore - Tack för länkarna! Ska kolla efter jag återvänt från vårdcentralen.

AM - var det du som pratade om Nespressobryggare?

• Izzie

Lappis - Spännande! Du får väl dra upp klänningen så gott det går

• Fru E

Lappis-har inbillat mig att killar har lättare för att ta kortet snabbt på något vis men vi får se. Skulle jag mot förmodan få en bulle i ugnen de närmaste två månaderna så får jag kanske ta kortet snabbt som attan eftersom jag annars inte kommer att kunna ta det i vår.

• passionsblomman
    Lapinette skrev 2009-08-25 10:06:59 följande:
    passionsblomman ? stopp i en äggledare? Varför har man inte gjort en fullständig undersökning på er innan man började med inseminationer? Hittade denna information på en blogg: ?att kvinnor med stopp i äggledaren på den ena sidan inte har signifikant lägre risk att bli gravida med hjälp av IUI och hormonstimulering än kvinnor med oförklarlig infertilitet/subfertilitet. Av kvinnor med stopp i ena äggledaren blev 31% gravida efter tre cykler av hormonstimulering och IUI, jämfört med 43% i den andra gruppen. En skillnad finns alltså, men den är inte signifikant och det är ju viktigt när det är vetenskap?. De par där orsaken är stopp i äggledarna har oftast MYCKET goda prognoser för att lyckas på första IVF-försöket.
    Jag vet inte varför de inte gjorde kontraströntgen först. M sa att "det finns olika steg och man går inta alltid samma väg" inte vet jag! Jag har bara hängt med så gott jag kunnat i den här karusellen. VUK blodprov och spermaprov gjorde vi ju. Jag visste inte ens att spolning fanns då.
    Hursomhelst så verkar det ju uppenbarligen vara så att det inte är kört, fast jag kände det så igår.

Mer info får jag nog idag då M fått resultatet av bilderna på pränt från röntgen.

Egentligen är det som känns allra jobbigast nu att vi ju för tusan ska FLYTTA, så att jag kommer att behöa söka upp rätt ställe och personer därnere istället. Googlat lite igårkväll och för IVF verkar man få åka ända till Malmö från orten vi ska bo på.
    Aja, allt sådant får jag ju lov att ta tag i nu alltefter vad de säger på kliniken och så.

Tack alla för stöd och kramar och att ni bryr er!
  • Lapinette

passionsblomman - men kanske är det ingen kö i Malmö för IVF till skillnad mot Stockholm där kön är 1,5 år och åldersgränsen 39 år fyllda.

• Fru E

I Malmö är det ingen kö till ivf
    Jag frågade gyn förra gången vi var där så det är bara att köra på!
    Tydligen får man göra det på de privata klinikerna ändå eftersom Landstinget inte hinner med sina försök hos sig

• start september

Izzie, jag fick även Rinexin som är avsvällande tabletter. Funkade jättebra, men biverkningslistan var läskig (typ ångest och annat otrevligt).

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor