• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • passionsblomman

Ja, iallafall inte dags att kasta in handduken än. Fast igår var jag tvungen att bryta ihop över att hela skiten är så satans påfrestande. Har varit rätt "duktig" innan och nu blev det bara för mycket, mitt i husförsäljningar och flyttlådor och världens dunderförkyling.

EA&MJ skrev 2009-08-25 15:39:26 följande:

PB-lite glada nyheter ändå då Du vet här i Skåne har vi det rätt så bra
  • Lapinette

passionsblomman - vad skönt att det inte är så farligt och det där med kompensation om en äggledare är paj har jag också hört talas om. Gällande IVF och kostnad så skulle jag säga att de flesta kliniker ligger runt 22-26 000 kronor förutom Sophiahemmet som tar 31-34 000. Så jag skulle ändra det till att säga att det är billigare om man väljer att göra IVF-behandlingen utanför Sophiahemmet (inte Stockholm).

ego - är tillbaka efter mötet med soc som var helt ok. Trodde först att hon skulle vända sig mycket till mig då hon var lite obekväm med att prata engelska men istället satt min make och charmade henne. Kändes inte som jag sa eller gjorde så mycket och det mesta hon tog upp visste jag redan. I alla fall, ska imorgon ringa och boka in oss på kursen och håller tummarna att de ska genomföra en på engelska under hösten.

• Lapinette

passionsblomman - vad skönt att det inte är så farligt och det där med kompensation om en äggledare är paj har jag också hört talas om. Gällande IVF och kostnad så skulle jag säga att de flesta kliniker ligger runt 22-26 000 kronor förutom Sophiahemmet som tar 31-34 000. Så jag skulle ändra det till att säga att det är billigare om man väljer att göra IVF-behandlingen utanför Sophiahemmet (inte Stockholm).

ego - är tillbaka efter mötet med soc som var helt ok. Trodde först att hon skulle vända sig mycket till mig då hon var lite obekväm med att prata engelska men istället satt min make och charmade henne. Kändes inte som jag sa eller gjorde så mycket och det mesta hon tog upp visste jag redan. I alla fall, ska imorgon ringa och boka in oss på kursen och håller tummarna att de ska genomföra en på engelska under hösten.

• Lapinette

Oj, hur lyckades jag med det där?

• Ore

Definitivt inte dags att kasta in handduken, PB! Och det låter ju hoppfullt, att det är billigare i Skåne än i Sthlm med insemination. Kanske har de även andra bestämmelser och rutiner kring sekundär barnlöshet?

Oupsie: Låter flitigt värre, om du kommer upp i samma nivå som Sweet skrev om...

Nä, nu får jag nog fortsätta jobba. Hade denna sidan som "test" för att se när datasystemet började funka igen, och det gör det tydligen, så då borde jag fortsätta felsöka...

• passionsblomman

Ja, nu får jag väl hoppas lite på världens finaste kanonfollikel i VÄNSTER äggledare någon gång närmaste dagarna och kanske slippa bry mig om och ta reda på mer saker i barnverkstaden som jag inte kan än. Men det är ju åtminstone inte slut på möjlihgheter trots allt som det verkar.

Pratade förresten med M just om adoption och IVF och hur orättvist hela alltihop är och krångligt och dyrt och helt sanslöst på så många sätt.
    Tänk att samma besked-det där lilla plusset, kan vara en ren katastrof för så många och en annan kvinnas allra största längtan. Det är ironi så det är alldeles hemskt.

Hoppas verkligen det blir en kurs på engelska nu snart då!!

• Ore

Häftigt att ni "småstartat" litet med adoptionsprocessen, lappis! Hoppas på en kurs på engelska snart.

Jobba, var det ja...

• Lapinette

passionsblomman - håller tummarna hårt för en kanonfollikel på den vänstra spelhalvan!!!!

• passionsblomman

Tänk vilken fullträff det hade varit så här precis i flytt och allt.
    Lapinette skrev 2009-08-25 16:09:49 följande:
    passionsblomman - håller tummarna hårt för en kanonfollikel på den vänstra spelhalvan!!!!
  • Lapinette

Kursen kallas för FIA-utbildning (föräldrarutbildning inför internationell adoption) och kommer att ske 7 tillfällen à 3 timmar, en gång i veckan alt. några helger. Kursen kostar 2 000 kronor per person och är obligatorisk för båda om man tänker adoptera.

När vi väl är klara med kursen, fyllt i ett papper och fått en stämpel på att vi varit närvarande skickas det pappret till Soc och därefter startas utredningen som innebär 4-6 besök (varav minst ett hemma hos oss).

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor