• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • sweetstreet

Å har inte hunnit in idag, men försökt läsa ikapp nu.
    Skickar en BAMSEKRAM till passionsblomman!!!!!!!!
    Vännen förstår verkligen att du känner dig nere.
    Och jag håller med Nenne att det var konstigt att de inte började med att undersöka dig!!!!!
    'Oftast brukar de ju göra just "koll-av-kroppen" på både mannen och kvinnan för att se vad som ev kan vara fel INNAN man påbörjar behandling. Om inte annat så för att man kanske itne vill ksota på en behandling som itne hjälper p g a att problemet ligger någonannanstans. Så ofta kollar man VUL samt konstraströntgen på kvinnan. även hormonernivåer i cykeln kan kollas. Och mannen brukar man kolla spermiekvliteten på.

På VUL kan man itne se äggledarna. De är alldeles för tunna för det. Oftast ser man väl bara livmodern med VUL tror jag. Om det ev är ngn cysta eller så där kan man se beroende på hur den sitter. men jag hade ju t ex en polyp i livmodern men den upptäcktes inte med VULet utan med kontraströntgen.

Förstår om det känns jobbigt nu men hoppas du kan trösta dig lite med att det inte behöver vara kört. Du har ju i vilket fall minst en äggledare kvar som verkar vara funktionell. och det kan räcka!
    Men hoppas du snart fåt lite mer information om läget samt hur ni ska kunna tackla detta.

• sweetstreet

Nenne!
    Heeeeej vännen! Underbart att se dig här igen!
    Har tänkt på dig så mycket men itne fått tummen ur att maila. Jädrans mig!!!
    Kram på dig och hoppas sprutorna inte är alltför hemska med ditt humör....

• sweetstreet

FruLLan,
    Kram till dig!
    Vad GLAD jag blir att du känner att du får så bra hjälp!!!!
    Hoppas nu att du kan jobba vidare med detta så att du kan bearbeta det på ett bra sätt. Låter iallfall otroligt hoppingivande tycker jag!
    Och jag håller med Piggis om att dina inlägg känns lugnare och "stabilare" på ngt vis nu.
    Kraaam!

• sweetstreet

Tänkte skriva mer men jag inser att jag är sjuuukt trött.
    är ju ensam hemma nu eftersom maken och dottern är i Sverige.
    Det är ju helt GALET vad jag saknar och längtar efter dem. Särksilt Lill-Skruttan.....
    MEN jag har varis skitduktig nu i helgen och även nu idag. MEN jag börjar tro att jag dövar min saknad genom att sysselsätta mig till max, vilket börjar få konsekvenser nu. är sååå trött....
    I helgen har jag jobbat, sedan rensat garderober och byrå här. ORDENTLIGT. Det var sååå skönt! Plötsligt fick jag plats att sätta in ena vagnen som vin haft stående framme i vardagsrummet, i ena garderoben! Hur skönt som helst!!!
    Sedan tog jag och tokstädade badrummet igår. Skurade väggar och golv och jag vet inte vad.... Det luktar fortfarande bleech där nu...

Och idag har jag jobbat 11-timmar sedan varit på banken och fixat presentkort till dagislärarna eftersom vi ska avskedsfrukost imorgon och ska ge presenter till dem.
    men inte nog med det. Jag rensade ju frysen igår också och har därför lagat mat med en del som jag tog ut därifrån. En jättesats med fransk köttgryta med vin (som jag också "rensat" ur vinstället) så imorgon ska jag frysa in så vi har färdigmat i frysen istället.

MEN nu ÄR JAG TRÖTT!!!!!!!!!!!!!!

Oj, denna takten klarar jag inte att hålla resten av veckan. Men kommande dagar ser rätt fullbokade ut ändå....
    Imorgon ska jag ha vänner på middag. Sedan ska vi ut och fira en arbetskompis som förlovat sig på onsdagkvälöl. På torsdagkväll ska jag ha andra vänner på middag. och ja sedan ska jag minsann ta det lugnt!!!!!! haha!

Imorgon ska jag iallafall skypa med familjen! åååå jag längtar att få se Lillsnorpan!!!!!
    Tack gode gud för internet!!!!!!

Nä gott folk nu blir det bingen.
    natti natti!!!!

*klipper trött med ögonen*

• fru AM

Godmorgon i tråden!
    BS: Det finns ju flera metoder för oss lekmän att räkna ut barnets vuxna längd ... t ex: För en dotter: lägg ihop mammans längd med pappans så kallade kvinnliga längd (hans längd minus 8%). Dela med två, och lägg till två centimeter. Men läkarvetenskapen räknar säkert på ngt annat sätt!

Passionsblomman: nästa gång du ska till Sophiahemmet så måste du höra av dig så kan du komma hem till mig och prata av dig efteråt!

Morgonkram till alla!

• Ore

PB: Tråkigt att höra om blockerad passage, förstår att du blev ledsen. Hade också trott att spolningen var för någon form av "rensning av skräp och avlagringar som kan störa"... MEN, du har ju en "förklaring" nu, en anledning till att det inte har funkat hittills. Och förhoppningsvis kan de på något sätt få upp aktiviteten hos den andra äggstocken, eller få bort blockeringen... Alltid lättare att veta vad det är som stör, särskilt när det INTE är oåterkalleligt... KRAM till dig!

EA: Tror att MC-teorin kommer gå plättlätt, sätt igång och plugga bara. Du har ju studievana, även om det var några år sedan nu... F*n för spottings!!!

Muggles: Min systerson stammade. Han hade överlag en hel del talproblem, pratade otydligt länge och helt enkelt inte bra... Stamningen vet jag att vi "ignorerade". Det fick ta den tid det tog för honom att prata, vi låtsades inte om det, och det försvann inom ett år vill jag minnas...

Sweet: Jäklar i min låda vad du varit effektiv - Ciccieffektivitet över dig, minst... Kan du inte smitta litet, så jag får något gjort

• Fru E

God Morgon!

Dagens i-landsproblem är att det spatserar några myror i köket men de vill inte avslöja var de kommer ifrån så vi kan täta
    så i eftermiddag blir det inköp av myrr som strös runt hela huset!

• Izzie

Oj så mycket som händer i tråden! Jag har läst lite då och då, så det är möjligt att jag missat en del...

PB - Förstår verkligen att du blev chockad och ledsen över beskedet! Hoppet är väl det sista som överger människan och givetvis tror och hoppas man ju innerst inne att det inte ska vara nåt fel. Dessutom har vi i tråden haft mest positiva associationer i samband med äggledarspolning och pratat om ökade chanser att få till det efteråt. Precis som Piggelin säger brukar det ju fungera bra med bara en äggledare också. Vad blir nästa steg? KRAM!

EA - Så du har skaffat MC! Coolt!

Telis - Så det blev ingen resa!? Har inte hittat ditt inlägg om varför? Har du el maken blivit sjuk? Eller är det nåt med Televinken? *orolig*

Frullan - Skönt att du får hjälp! Känns viktigt att man inte brottas för länge med problemen på egen hand om man känner att man kör fast.

Muggles - Mysigt att Moa verkar vara en sån go kompis! Det är verkligen sånt som värmer! Är det nåt man blir lite extra stolt över som förälder så är det väl just sådana egenskaper.
    Konstigt att stamningen kommit så hastigt? Men efter att ha läst alla andras och speciellt Kängus inlägg i ämnet känns det som att det förmodligen är övergående iaf.

Sweet - Men gud vilket tempo! Du kanske bara skulle ta en riktig slappardag för dig själv?! Ta en promenad, sätta dig på en uteservering med en kaffe och kolla på folk eller bara ligga hemma i soffan och slöa framför en film? Passa på lite medan du kan menar jag. Du verkar hålla ett så högt tempo i vanliga fall oxå, du behöver vila lite med Kram!

Nenne - Du borde verkligen skriva krönikor...

• Izzie

Ore - Jag glömde ju dig! Nu har jag nog inte hängt med i alla turerna kring din pappa, men jag förstår verkligen att du blev ledsen och besviken. Nu kanske du har pratat med din pappa, men det känns annars som att det borde vara det bästa sättet att tackla det hela. Om inte annat för din egen sinnesros skull. Även om det är skitjobbigt och man börjar lipa (jag gör alltid det när jag är arg el beviken - SÅ FRUSTRERANDE!) Huset är väl inte färdigt ännu och det är kanske jobbigt om det här ligger och gnager framöver... Kram!

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor