• Lapinette

Go to gate

Här ska jag gå in och skriva lite om vår nästa resa ? ja inte den som vi åker till nu i veckan ? Kalifornien utan den som sker därefter dvs långhelgen i Göteborg och märker att den gamla tråden är avstängd. Vi kan ju inte låta våra resplaner ta slut nu?!!! Så här kommer det ytterligare en restråd för oss som gillar att se oss om vare sig det är i grannstaden eller om vi ska till andra sidan jordklotet.

Kläder safari: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2036077.html
    All around the world: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2212224.html
    Been there, done that: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2372831.html
    En värld full av möjligheter: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2532440.html
    Upp och ned, hit och dit: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m2989098-3.html
    Restråden som aldrig tar slut:
    www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3208871.html
    Nästa anhalt: www.brollopstorget.se/Forum-1-6/m3365062.html

• Svar på tråden Go to gate
  • Lapinette

Oftast stora portioner så ibland såg det ut som jag inte hade ätit något fast jag proppat i mig massor. Ju "finare" restaurangen var desto mindre portioner.

Japp, vi försöker alltid få några flaskor med oss. Denna gång lyckades vi packa ned 4 flaskor, från olika vinprovningar.

Vi shoppade de första dagarna i SF sen kändes det som vi inte hade tid. I SF bodde vi mitt i shoppingkvarteren så det var så lätt att dra en sväng innan vi skulle ut på andra äventyr. Jag köpte två par Levis jeans för 200 resp. 300 kr . Sen mina efterlängtade Skechers som jag använde massor under själva resan. Köpte även en träningstopp samt en pikétröja på Niketown.

Det bidde även en ny resväska för att få hem allt! Min var gammal och började gå sönder så vi gick in till Samsonite i Napa och köpte en ny, stor, resväska.

Ja och så köpte vi två underbara foton av en fotograf nere i fishermans wharf i SF. Tog två motiv som ska påminna oss om vår resa - ett över Golden Gate och ett med en fyr som ligger i dimma. Jättevackra kort! Dessa två, otympliga foton + passepartout släpade vi omkring på hela semestern.

• Telis

Japp, jag tyckte tvärtom. Just själva Ku'damm är lite tråkig men området runt Savignyplatz inte så långt därifrån är mitt favvo-område. Jag förstod aldrig vitsen med öst, antingen var det jätteslitet eller så var det ultramodernt och kallt.

• Lapinette

Den enda resa som jag inte planerar är dessa resor vi gör med makens bror + fru. Där bestämmer hon allt och vi följer snällt med. Så jag lär nog inte behöva kolla in hotell i Berlin.

• Tinga

Haha, oftast brukar jag ju tycka likadant som både Piggelin och Telis, men just i boendefrågan i Berlin går det ju inte! Jag måste säga att jag faktiskt håller med Telis här; det känns som att det finns ett större utbud av trevliga restauranger och mer liksom "folkliv" kring Ku'damm. Vi bodde på Kempinski Hotel Bristol, som ligger vid Ku'damm, bara ett par kvarter från Savignyplatz åt ena hållet och Gedächtniskirche åt andra hållet. Det var ett bra hotell och vi var nöjda med läget. Bokade via hotels.com och betalade runt 900 SEK per natt. Vi fick ett av deras större standarddubbelrum (runt 25 kvm), så vi fick plats med två barnsängar.

Berlin är ju väldigt "utspritt" i centrum, så det är omöjligt att bo när allting. Men det finns ju ett utmärkt system med S- och U-Bahn, så det är lätt att ta sig fram mellan de olika intressanta delarna. Vi delade sevärdheterna i olika områden, och betade av dem som låg när varandra samma dag. Jag var väldigt spänd på området kring Potsdamer Platz, för att se vad som hänt sen jag var där 1995, men jag tyckte att det kändes väldigt opersonligt och ganska öde.

När det gäller muséer finns det ju massor av (på pappret) intressanta sådana i Berlin, men generellt tyckte både maken och jag att tyskarna inte är något vidare på att bygga upp dem. T ex har ju Museum am Checkpoint Charlie en otroligt spännande historia att berätta, men all information drunknar bland skyltar med massor av pytteliten text och lika pyttesmå bilder intill. När det dessutom är fullknökat med folk och varmt och svettigt blir det ingen rolig upplevelse. Även i Sachsenhausen var de totalt värdelösa på att begränsa informationen. Vi hyrde ljudguider där, men det fanns femtioelva stationer att lyssna vid och på varje babblade berättaren på i evighet. Det vore mycket bättre om de kunde ha en lite mer kortfattad översta nivå, och att man sen kunde välja att fortsätta på fördjupningsnivå om man var intresserad av det, både bland skyltarna och i ljudguiderna. Som det var nu orkade man inte ta till sig något alls av informationen nästan, för man var bara irriterad på hur dåligt upplagt det var.

Vad gäller restauranger håller jag med Telis om att det fanns många mysiga kring Savignyplatz. Vi bokade aldrig bord någonstans, utan utgick från vad vi var sugna på respektive kväll. Vi var bl a på en mysig italiensk kvarterskrog, Gusto, på Knesebeckstrasse. Sen vill jag varna för Brel på Savignyplatz. Det är en fransk restaurang och jag lovar att vi där serverades den sämsta mat vi någonsin ätit på restaurang. Det var smaklöst, trist upplagt, blaskigt, geggigt... T o m värre än maten på Nya Zeeland! Vad jag inte fattar var hur det kunde bli fullsatt där under kvällen vi satt där, och det verkade som att de flesta runtomkring oss pratade tyska, så jag gissar att det var folk som bodde i krokarna. Själv skulle jag aldrig i livet återvända dit; fy fagerlund vad uselt det var!

För ovanlighetens skull ägnade vi nästan en hel dag åt shopping. Det brukar inte bli så mycket av den varan när vi är på semester, men nu var det ju rea också, så vi gjorde en del inköp. Utbudet där är ju så mycket större än hemma, så det är kul att kunna köpa lite annat än det som finns här. Jag köpte bl a en väska och en pikétröja och maken ekiperade sig med flera plagg.

Vi var på Schloss Charlottenburg nästan en hel dag, för det var väldigt skönt väder och parken där är vacker och trevlig att knata runt i eller ligga på gräsmattan och slappa. Inne i slottet har de ljudguider, men där har de faktiskt lyckats begränsa informationen på ett bra sätt, och de har delat upp den i flera nivåer. Kul att gå runt och titta där om man gillar gamla vackra miljöer. De har gjort ett otroligt restaureringsarbete, med tanke på att i princip hela den flygeln vi besökte var i ruiner efter WWII.

På det hela taget hade vi en mysig långhelg. Vi promenerade mycket och njöt av vädret, som var perfekt för en stadssemester.

• Tinga

Med tanke på mitt inläggs längd kan man ju tro att vi var borta i sex veckor och inte i sex dagar!

• Piggelin1

Hsha, Tinga - du kanske drabbas av samma sjuka som jag?! I brist på längre resor för tillfället, så försöker man njuta så mkt man bara kan av de kortare resor man gör Jag gjorde ju en lång utläggning om våra dgr i Sthlm & det är ju inte precis det mest exotiska resmålet man kan ha...! Om än väldigt trevligt!

Hmmm, jag kanske fick fel uppfattning om gamla väst trots allt?! Savignyplatz, vet inte riktigt vart det är - vi kanske rentav missade det när vi var där? Resan i sig var nämligen en överraskning från mannen, han checkade in oss på Landvetter & jag fick bara veta mellanlandningen (kastrup). Först när vi var på Kastrup så fick jag veta vart vi skulle flyga Så det där att vara påläst inför en resa var jag ju av naturliga skäl inte alls då (som jag brukar vara annars & mannen är inte typen som läser in sig så jättemkt, det är ju mer jag läser högt/berätta för honom). Fast vi hade det attans mysigt & romantiskt ändå, hade varit tillsammans i typ drygt två månader Minns att det var då vi började prata om att flytta ihop

• Telis

Tinga, vad roligt att du håller med! Annars känns det alltid som om man SKA gilla öst bäst för att det är trendigt.

Piggelin, Savignyplatz ligger ett par kvarter väster om Ku'damm. (Ku'damm är ju vansinnigt lång men man kanske går en tredjedel nerför gatan från Gedächtniskirche och sen svänger man höger.) Området är fullt med små trädkantade gator, fina gamla bostadshus och mängder med restauranger som har uteserveringar och kulörta lampor i trädgården.

• Ab fab

Tillbaka till regniga Göteborg efter en fantastisk seglingsvecka i Grekland. Vi flög till Preveza och har sglat mellan Itikha, Meganisi, Kefalonia o lite småöar. Underbart. 300 meters djup o sen bada efter båten i klart och varmt vatten. Inga delfiner men annars perfekt. Nu är jag tillbaka till kontoret och Göteborg är regningt... Nu väntar Madonnahelg- strut-BH på

• Lapinette

Absolut! På med bh'n fab!!! Men regn!!! Det får ni inte ha i Göteborg. Vill ha lika perfekt väder som det är i Stockholm dvs runt 22-24 grader och sol.

Tinga - ni hade ju nästan en hel vecka i Berlin så självfallet blir inlägget långt. Tänk bara på mina inlägg som gällt 2-3 dagar varje gång. Har fortfarande Carmel och Napa kvar att skriva om.

• Ab fab

jag kollade väderleksrapporten.. den såg lovande ut. det är åtminstone rätt varmt

Svar på tråden Go to gate