• Svar på tråden Tantvarning 5
  • Sonja68

...och så ser vi fram emot att nån gång få sitta med er på Punchverandan när vi drar med familjen på turné till Småland

• passionsblomman

Gulle dej onja! Ja det kommer att bli bra.

Sedan blir man ju lite småless på sånt man ser att andra lämnat som man själv aldrig skulle slarva med och när man inte känner huset och de fix och trix som alltid finns för vissa saker.
    Eller plockat bort saker man trodde ingick...

MEN är devärda att tjafsa om så att sista känslan oss emellan blir sur?
    Nä.

Det är ju inte så konstigt att ett TOMT hus inte direkt känns som hemma. Och dessutom så har vi bott LÄNGE i den här lilla stugan, så det är här man lägger hatten liksom.

Det var då tur att det bjöds på stugan förresten, för jädrar vad det kostade med alla pantbrev och allt! De hade inte nästan några alls, så förutom det vi måste stoppa in i lånen så blev det 85 tusen till! Det blir inte alls mycket kvar kan jag säga när allt är betalt, men liiiite att ha till inköp och renovering hoppas jag blir över. Vi får se.

• Sonja68

Du är så klok Blommis, småsaker är inte värt att tjafsa om, om de förstör känslan.

JO, pantbreven och KOSTNADEN för dessa glömmer man lätt...
    Vi lade om våra huslån (gjorde två till ett och lånade upp på huset för att har råd med fönstren) i våras och där rök en massa tusenlappar bara sådär... Man fattar/känner liksom inte vitsen med detta

• passionsblomman

Nä, en ganska konstig avgift som känns sådär "Svenskt byråkratiskk" och "så är det bara".

Men, även om vi kommer att fortsätta vår tillvaro utan stora intäkter och utan en massa lyxlirarliv, så har vi genom våra val och att vi vågade,plötsligt förvärvat ett hem som bara fanns i mina drömmar förut. Det faktum att vi har råd att bo där är helt underbart.

Sonja68 skrev 2009-09-04 22:38:59 följande:
    Du är så klok Blommis, småsaker är inte värt att tjafsa om, om de förstör känslan.JO, pantbreven och KOSTNADEN för dessa glömmer man lätt...Vi lade om våra huslån (gjorde två till ett och lånade upp på huset för att har råd med fönstren) i våras och där rök en massa tusenlappar bara sådär... Man fattar/känner liksom inte vitsen med detta
  • Sonja68
    passionsblomman skrev 2009-09-04 22:42:39 följande:
    Nä, en ganska konstig avgift som känns sådär "Svenskt byråkratiskk" och "så är det bara".Men, även om vi kommer att fortsätta vår tillvaro utan stora intäkter och utan en massa lyxlirarliv, så har vi genom våra val och att vi vågade,plötsligt förvärvat ett hem som bara fanns i mina drömmar förut. Det faktum att vi har råd att bo där är helt underbart.
    Ja, precis så kände min man också.... Jag kunde liksom aldrig ge en VETTIG förklaring till vad den där avgiften för pantbrev var egentligen *fnissar*...
    Men oj, så varm jag blir om hjärtat! Vilket stort, bra och riktigt steg ni tagit nu, du och din familj Jag är så glad för er skull!
  • Villemoa

Ja Blommis, det är så härligt att läsa! Blir som Sonja varm i hjärtat och glad för er skull!

• passionsblomman

Puss på dig!

Jag är också så glad. Fast just nu så trött så jag knappt känner nåt annat.
    Rätt likt hur det kändes när jag hade fött barn...

Nu SKA jag sova! Ses!
    Sonja68 skrev 2009-09-04 22:45:45 följande:
    Ja, precis så kände min man också.... Jag kunde liksom aldrig ge en VETTIG förklaring till vad den där avgiften för pantbrev var egentligen *fnissar*...Men oj, så varm jag blir om hjärtat! Vilket stort, bra och riktigt steg ni tagit nu, du och din familj Jag är så glad för er skull!
  • Sonja68

Nu ska jag gå och göra "suchariki". Ryska snacks som jag ska ha i en sallad imorgon. Det är mörkt bröd, torkat och saltat. Äts med fördel till öl. Men jag har det i en god sallad istället.
    I Rysslad köper man det i färdiga små påsar, precis som chips, smaksatta med bacoon, lök eller smetana (typ creme fraiche) och lök.
    Här finns det inte, så jag tänkte göra typ krutonger men av mörkare bröd, i ugnen och salta litegrann

• Aleta

Oj!
    Nu är ni igång igen.

Underbart Passionsblomman, det blir underbart. Det är en så häftig känsla att gå runt i ett nytt hus och plötsligt inse - "men vänta, det är JAG som bor här!"
    Det brukar alltid finnas en massa projekt också, mitt förslag är att du letar upp ett lämpligt som kan utföras av en massa begåvade tanter och sätter oss i arbete.

Jag tar lite av din champagne Fjällis och firar lite.
    Heja Frulle!

Sonja, jag förfasar mig över din skolgång. Jag var själv mobbad och utanför när jag gick i skolan (fast ditt lät mycket värre).
    Nu har jag flyttat tillbaka och min egen dotter kommer att gå i samma skola. Jag oroar mig redan över om hon ska få det som jag eller om saker och ting har förändrats.

• Sonja68

Aleta: din dotter har en mor som kan och FÅR stå upp för henne, så du behöver inte oroa dig! Det kommer att gå bra
    I mitt fall kan jag säga att min mor ville, men varken fick eller kunde stå upp för mig.
    Detta har påverkat vår relation genom hela livet. Inte så att jag anklagar henne, som vuxen förstår jag hennes dilemma. Men som vuxen förstår jag också varför jag aldrig kunde ha den nära relationen till min mor som mina vänner hade: att krypa upp i mammas knä och berätta om dagens besvikelser och glädjeämnen t.ex.
    För att bespara henne dilemmat och för att själv inte råka ut för ännu värre mobbing så höll jag tyst och led...
    Gissa om jag är mån om nu att mina små tjejer ska kunna komma till mig och berätta om ALLT...

Svar på tråden Tantvarning 5