• Svar på tråden Tantvarning 5
  • Sonja68
    Villemoa skrev 2009-09-04 15:20:32 följande:
    Det är bra att du kommer ta upp detta med rektorn för det behövs. Sen tycker jag också att det är helt uppåt väggarna att hans egen son går i samma klass! Hur klarar man av att vara objektiv då? Jag hade aldrig velat ha Moa i min klass.Jaså, har ni gamla rävar på skolan! Såna som kör på i samma race de gjorde för 30 år sen och som inte fattar att tiderna har förändrats och barnen likaså. De kan gärna komma hit till storstan och få ha klasser uppemot 35 elever som jag hade mitt första år. Då får de gärna gnälla över att de inte har tid att lägga in glosor på datorn!!
    Jag gick också i en glesbygdsskola en B2:a.
    Fanns ingen annan skola att välja på den tiden!
    Jag hade min mamma som lärare i 4-6:an. Så också min bror.
    Det var inget varken hon eller jag önskade kan jag säga.
    Både min bror och jag blev hemskt mobbade pga detta vilket har satt djupa spår i oss på olika sätt, för resten av livet, vilka vi brottas med varje dag.
    Att de mobbade oss berodde på att föräldrarna tänkte, och inte bara tänkte utan förmodligen uttalande högt inför sina barn sin oro ang. vår mors förmåga att vara objektiv i sitt arbete med sin egen unge i klassen (då jag gick fick jag inga betyg förren VT i 7:an). Att vi skulle ha några fördelar av att ha vår egen mamma som lärare.
    Jag kan säga som så, att vara objektiv klarade hon inte, hon var nämligen så rädd just för att folk skulle säga att hon gjorde skillnad på oss och andra ungar, med den påföljden att så fort nån gjort nåt bus så var det vi som blev anklagade. Om vi var ett gäng som surrade på lektionen så sa hon bara åt mig och inte de andra. Sedan när hon såg att vi blev mobbade så försökte hon nån gång att prata lite försiktigt med föräldrarna. Men ja, ni förstår ju själva att det funkade ju inte. Mobbingen blev ju bara värre. Så hon gav upp.
    Några fördelar hade vi INTE, det kan jag intyga.
    Det var ett HELVETE kan jag säga, både för min mamma och oss och jag har än idag lite och dålig kontakt med min hemby eftersom det är så smärtsamt. Bara tanken att möta mina gamla plågoandar och deras, nu gamla, föräldrar gör mig kallsvettig och fylld av... inte hat men en vämjelig känsla i alla fall.
    Hade det funnits möjligheten att kunna välja en annan skola så hade vi gjort det, tro mig!
    Därför bestämde jag mig rätt tidigt att när jag får egna barn ska jag inte bo i en liten by, de ska inte gå i en pytteliten skola och jag ska ALDRIG bli lärare!
    Så vad ni än tänker om era barns lärare som har sina egna barn i klassen, jag BER er, dryfta inte det inför era barn. Vilket jag inte tror att ni gör heller, för ni är alla så rara och kloka tanter .
    Ville bara ge er inblick i hur det kan vara när man är i den andra partens kläder.
  • Fjällbruttan

Fjosok skrev 2009-09-04 16:04:13 följande:
    Bra att det uttalas så vacker om oss lärare.V i må vara den mest bespottade kåren i Sverige. När jag knäckte över 70 timmar i veckan på en heltid var det inte nog för många föräldrar utan en del ringde och grät hur hemsk jag var ..Tack och lov att jag snart är i annan branch.

Blir faktiskt ledsen när du skriver så!
    jag uttalar mig om EN specifik lärare, finns ytterligare en på skolan..
    Men det finns jättebra lärare, jag har haft flera själv, det trodde jag du kunde läsa genom raderna då jag skrev att jag själv gått i en klass med 32 elever, och där var det inge problem= en mycket duktig lärare!
    Sen finns det dessutom färdigutbildade lärare modell yngre här på orten som inget hellre vill än jobba, låt dessa komma fram istället för en lärare som högt uttalar sig inför barnen om hur less han är!
    Finns massor av duktiga och engagerade lärare, men liksom inom ALLA yrken är det dem som inte är bra, precis som det finns de som kallar sig kock men borde ha grismatskokare på visitkortet!

Sonja, skulle aldrig drömma om att saga nåt till mina barn om att han har sin egen son, tycker faktiskt synd om pojken, för han behöver hjälp men får det inte för pappan förnekar att hans son nånsin gör något...

• Soldemor
    Fjosok skrev 2009-09-03 19:17:58 följande:
    Soldemor: Nytt jobb? Något speciellt du hoppat på?
    Yes! Tjänsten jag hade var en projekttjänst som upphörde 31/8. Nu har jag fått en egen fast tjänst. Det är iof 3 mil dit, men det är min tjänst och innebär allt möjligt roligt! Kommer sakna gamla chefen, men ev att jag komnmer ha honom som mentor. Han har ju liksom funnits där så länge jag varit präst.
  • Soldemor
    Cantaton skrev 2009-09-03 21:17:54 följande:
    Idag har jag varit på yoga på gymmet. Sjukt jobbigt
    Mm, yoga är visst jobbigt!
  • Soldemor
    lillabruden skrev 2009-09-04 11:24:15 följande:
    dammtussarna är bara änglarnas tofflor som dem lämnat när dem varit på besök
    ¨Den köper jag, rakt av! !
  • Soldemor
    Cantaton skrev 2009-09-04 12:39:53 följande:
    ååh jag känner mig otillräcklig just nu... hinner inte med. Veckan har varit lite väl turbulent..
    Struntprat, du är supertillräcklig som du är! Du är verkligen en kämpe!
  • Sonja68
    Fjällbruttan skrev 2009-09-04 17:15:25 följande:
    Sonja, skulle aldrig drömma om att saga nåt till mina barn om att han har sin egen son, tycker faktiskt synd om pojken, för han behöver hjälp men får det inte för pappan förnekar att hans son nånsin gör något...
    Nej, det var ju det jag visste; att du är en klok tant
    Men faktum är att vi föräldrar måste tänka på vad vi säger om andra inför våra barn. Det vet ju ni redan förstås, men ändå...
    När jag ser tillbaka och minns kommentarerna från barnen (tro mig, varenda en har etsat sig fast i mitt minne) så var många av dem såna som barn i den åldern knappast kommer på själva. Sånt som de hört från vuxna runt omkring dem.
    Sedan så var jag väl särskilt utsatt, förutom det att min mamma var min egen lärare, vilket stack föräldrarna otroligt i ögonen,samt att hon var en ganska sträng fröken, så var detta saker de mobbade och retade mig för:

- Mina föräldrar var religiösa, aktiva sådana
    - Mina föräldrar var aktiva kommun- och kyrkopolitiker, naturligtvis fel partifärg, dvs. allt annat än sossar (som var det enda "tillåtna" och accepterade i vår illröda byhåla)
    - Mina föräldrar var betydligt äldre än mina kompisars, jag är en sladdis
    - Min andra bror, som ej längre finns i livet var svårt CP-skadad
    - Jag var duktig i skolan, ajja bajja... Inte utmärka sig, fy, fy! Jävla lärarunge!!

Nåja, ska inte tråka ut er mer om detta.

Jag önskar bara att inga barn behövde känna den ångest jag kände i augusti varje år när det var dags att gå tillbaka till skolan efter sommarlovet (något som I'myours btw yttryckte en önskan om i sin braiga blogg, i samband med skolstarten).

Ha en trevlig fredagkväll alla trevliga tanter!
  • Soldemor

Lovar njuta av denna kväll, i morgon veckans lediga dag! Skall åka en sväng till Malmö och kanske äta pizza med varm fetaostfyllning. Finns ett ställe på Rosengård som har sådana. De kostar ca 15,-...jo, helt sant och de är superdupergoda!

• Frulle

Snälla jag behöver peppning. Det är sååååååå tungt nu!!!
    (ja med rökningen)

Svar på tråden Tantvarning 5