Villemoa skrev 2009-09-04 21:38:06 följande:
Sonja; jag mår illa och blir helt gråtfärdig när jag läser vad du varit med om i skolan! Jag var lite snabb på tangenterna förut för naturligtvis förstår jag att det är ett glesbygdsproblem, jag menade inget illa med kommentaren om att han inte kan vara objektiv. Blev bara irriterad över att han klagade på att han inte hade tid.Fjosok; din jämförelse med dig själv och Bruttans lärare är lite skev, det går inte att jämföra! Det är ju faktiskt bara så att vissa människor inte passar till att vara lärare och jag tycker att det är helt uppåt väggarna att gnälla när man endast har fem elever. Det är beklagligt att du hade föräldrar som klagade på dig när du la ner så mycket arbete men det måste då bli en fråga för rektor. Du måste haft en alldeles för hög arbetsbelastning för heltid vilket inte är ok. Tro mig, jag har också slitit hund men jag lärde mig den hårda vägen. Numer jobbar jag aldrig mer än jag får betalt för och det får elever och föräldrar acceptera.
Villemoa; Det är lugnt, oroa dig inte. Jag förstod det, men tänkte att det ändå kan vara intressant att se saken från andra hållet. Att denna önskan att "vara objektiv" kan resultera i det motsatta, som i mitt fall.
Men jag förstod vad du retade dig på, och tycker själv, att FEM (5) elever knappast kan vara en så stooooor arbetsbörda så man inte kan hjälpa en elev med dyslexi att skriva några engelskaglosor på datorn!
Som Bruttan skriver, det finns bra och dåliga lärare, precis som det finns bra och dåliga kockar.
Min mor var kanske inte den bästa av lärare, men om föräldrarna tänkt längre än näsan räckt och låtit bli att kommentera henne, vår familj och mig inför barnen kanske jag hade haft trevligare minnen av min låg- och mellanstadietid.
Jag får flashbacks när jag hör om barn som funderar på om livet är värt att levas när de är 10-11 år. *Ryser*