• Telis

Livets stora och små frågor

En gång för länge sen undrade FruLlan hur man visste att man var gravid, tiden mellan ägglossning och mens kändes evighetslång och otålig som FruLlan är så ville hon veta med en gång om det funkat. Nu, nästan tre (!) år senare, vet vi att svaret är att man inte vet. Illamående och nästäppa kan vara symptom på att man är gravid. Eller inbillingssjuk. Eller förkyld.

Vissa av oss är nu inne på sina tredje barn och andra kämpar fortfarande för att få till ettan. Men det vi har gemensamt är att vi alla är otroligt smarta, genomsympatiska, empatiska och ödmjuka.

Under tiden har vi blivit experter på ÄL, BIM och BOM, IVF, ICSI, FET, VUL och RUL, NUPP och KUB. Men vi är också experter på hur man får bygglov, hur man googlar efter en brun puff i skinn, svenska språket, spinning, bästa fiket i Göteborg, vad man äter till champagne, hur man gör toalettpapper och hur man lägger upp en långdistanslöpning. Och mycket mycket mera.

Inga samtalsämnen är för stora eller för små för oss!

Förra tråden: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3256634.html

• Svar på tråden Livets stora och små frågor
  • Lapinette

Kunde ni inte behållt det här blöta på Västkusten? Tycker vi fick vår beskärda del i helgen som var.

• Lapinette

Jag vill också komma ! Men söndagen är den enda dagen som vi kan turista med svärmor.

• Snorkfröken77

lappis - ja, det verkar ju liksom bli för jobbigt annars! Fast dina örter verkar ju inte så mysiga faktiskt. Skönt att det är ok med lite vin iaf

Izzie - Fy vad otäckt! Skönt att det inte var något farligt iaf.

Grattis till Frullan!!! *kram*

• passionsblomman

Massor av gånger har jag inte fattat förrän alldeles för sent att min pojk visst hade hög feber. Man känner sig hyfsta korttänkt och får rå-ångest för att man blev irriterad på gnölet. Kanske är det för atg de ändå ofta verkar såpass piga som man inte fattar. Hade jag haft 39,5 hade jag legat golvad ju.

Izzie skrev 2009-06-18 14:06:45 följande:
    Telis - Tydligen är det de snabba temperaturskiftningarna som de inte klarar av. Kramper är vanliga när febern antingen är på väg upp eller ner. Matilda hade 39,5 när vi kom in, så hon hade ng haft rejält med feber utan att jag fattade det. Hon är verkligen ingen gnällig unge, så jag borde fatta att det är nåt när hon gnäller. Får så dåligt samvete ibland. Det är inte första gången jag har missat att hon har feber...Passionsblomman - Nä, kaxig är det sista man är. Jag har en hel del sjukvårdsutbildning via jobbet, men man blir ändå så rädd när det är ens egna barn.
  • muggles

Pratade precis med min chef och nu är resursbristen akut faktiskt. Vi måste få hit en tysk. Vi säljer som bara den och har en massa projekt som snor åt sig folk (från de uppgifter som jag behöver folk till) men vi får inte anställa pga krisen. Och pga att dotterbolag i andra länder kickar folk. Så nu försöker vi låna hit ngn kollega från moderbolaget. Jag har ganska bra stresströskel men nu sitter axlarna i jämnhöjd med öronen och det är inte kul. Jobbigt när saker rasar in i snabbare takt än vad man hinner beta av dem. Plus att jag försöker förbereda en kurs men blir avbruten HELA tiden. Så vad gör jag här då? tjing!

• snaily

Grattis Frullan! Låter härligt med en "cicciförlossning", hoppas ni mår bra allihopa!

Izzie, otäckt otäckt det lät med feberkramp... blå läppar låter läskigt, men tur att det gick bra!!

Nej, NU ska jag slita mig, trevlig helg på er igen!

• nennesjuttioåtta

Grattis till Frullan!!! Hoppas Roffe är det vackraste du sett! *krulltrumpeter*

Iziie
    Ååååh FY vad otäckt!!!! Vad skönt att det var något som brukar hända, och inget allvarligt (fast det kändes nog alldeles för allvarligt just du!!) AAAAH! KRAM!!

• muggles

Från och med 1/6 2009 gäller nya sjukpenningregler. De nya reglerna är klara och entydiga.

SJUKDOM ÄR INGEN FRÅNVARO ORSAK!
    Läkarintyg accepteras inte längre. Kan du ta dig till doktorn så kan du också ta dig till arbetet.

TJÄNSTLEDIGHET PGA. OPERATION
    Beviljas ej. Anställd äger ej rätt att avlägsna någon del av sin kropp. Den utrustning som fanns vid anställningens ingående ska vara kvar och hållas i användbart skick. Om något avlägsnas sänks också den anställdes värde och lönen ska reduceras i motsvarande omfattning. Kvinnliga skönhetsoperationer som sker på semestern är däremot att betrakta som kontinuerligt underhåll.

TANDLÄKARBESÖK
    Besök hos tandläkare accepteras ej eftersom varje anställd som ej redan har löständer snarast ska installera sådana. I stället för att ränna hos tandläkaren ska ni sedan sända in proteserna till arbetsgivaren som ombesörjer lagning. Arbetsgivaren är skyldig att inom 60 dagar returnera tänderna.

GRAVIDITETSLEDIGHET
    Ledighet för graviditet och mammaledighet har helt avskaffats i de nya reglerna. Kvinnliga arbetare ska sitta med benen ihop i arbetet och arbetsgivaren är skyldig att se till att preventivmedel alltid finns tillgängligt för att dölja eventuella spår av snedsprång. Skulle någon anställd bli med barn får förlossning ske på veckoslutsdagar och barnet tas om hand av mor- eller farföräldrar.

GYNEKOLOGBESÖK
    Besök hos gynekolog på grund av den förfinade tekniken hos dagens kontorsmaskiner helt onödig. Sätt dig på kopieringsmaskinen och tag en bild (yngre kopierar direkt, äldre måste kanske trycka på förminskningen först). Sänd bilden på telefax till gynekologen och fortsätt arbeta. OBS! Var mycket noga med att faxa till rätt faxnummer.

ÖVRIGT
    Eftersom toaletter ofta är en plats där smitta av magsjukdomar mm kan spridas ska alla dylika behov vara avklarade i bostaden innan man går iväg.

Svar på tråden Livets stora och små frågor